Gå til innhold

Smerter i endetarmen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt smerter i endetarmen en stund nå. Vet ikke hvor lenge det har har vært sånn, men det har vært slik en stund nå. 

Jeg var for ca 20 år siden veldig plaget med smerter i endetarmen.  Og ble undersøkt hos spesialister for det. Det viste seg at det var sår / rift inni endetarmen som gjorde problemet. Jeg er svært trang i endetarmen,  og det er mulig årsaken til at det oppsto slike rifter. Det tok lang tid før jeg ble kvitt det. Smerten kjennes veldig lik ut den som jeg opplevde, derfor har jeg avventet å søke legehjelp for det. 

Men jeg kjenner at helseangsten min kommer. Tenker på kreft osv. Får helt panikk inni meg. Men fornuften sier at mest sannsynlig er dette noe helt uskyldig. Og mulig det samme som tidligere. Smerten kjennes jo lik ut. 

Ville du ha forsøkt stikkpiller mot hemorider før du bestillte time hos lege? Jeg fikk anbefalt stikkpiller den fangdn jeg hadde sår / rift i endetarmen tidligere. 

Har du noen råd som gjør meg tøffere med tanke på helseangst om dette? Jeg begynner så lett å tenke  det verste. 

Anonymkode: 18f4d...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blør du?

om det er rifter er det vel div salver/stikkpiller som kan hjelpe. 
ved fissur/dype rifter må man kanskje få seg undersøkt. 

Anonymkode: c172f...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd stikkpille siden du har blitt anbefalt det før for samme symptomer. Da kan du også si til legen om det hadde effekt eller ikke.

Det høres ut som du har så store plager at en legetime er lurt, både for å få hjelp, men også for å roe ned helseangsten? Jeg kan ikke så mye om helseangst, men du har jo her konkret problem som du også tidligere har hatt, så en legetime er nødvendig.

Det er en salve på resept som kan hjelpe, den har dessverre en bivirkning med hodepine, men ikke alle opplever det like sterkt. Det kan du diskutere med legen om du skal prøve. 
Det er noen som har god effekt av botoxinjeksjoner i endetarmen når den er for stram. Det kan du diskutere med legen din, dersom plagene ikke blir bedre.

 

Du bør ikke utsette å bestille time, slik at du kan få startet opp behandling. Dersom du blir stresset av dette, kan du dermed anspenne deg slik at du blir enda strammere i endetarmen, vi kan ubevisst anspenne oss mye der vi har vondt. 
 

Står endel grei info her:

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/hud/analfissur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er det ikke farlig. Jeg ville anbefalt deg å prøve stikkpille slik du tenker og heller vente et par uker om usikkerheten ikke gir seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MiaMaia skrev (På 1.3.2021 den 19.44):

Mest sannsynlig er det ikke farlig. Jeg ville anbefalt deg å prøve stikkpille slik du tenker og heller vente et par uker om usikkerheten ikke gir seg. 

Smertene ga seg uten stikkpiller. Så jeg tror ikke at det er noe farlig. Men jeg ser det ann.  :) . Avventer med lege inntil videre. 

Anonymkode: 18f4d...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Smertene ga seg uten stikkpiller. Så jeg tror ikke at det er noe farlig. Men jeg ser det ann.  :) . Avventer med lege inntil videre. 

Anonymkode: 18f4d...fb4

Det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...