Gå til innhold

Stanser bruk av AstraZeneca-vaksinen inntil videre pga fare for blodpropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

knas skrev (9 minutter siden):

Med så mange som vaksineres, så er det ikke rart om én person får hjerneblødning ti dager etter vaksinering. 

Nei, det er overhodet ikke rart. Men vil allikevel være interessant om man kan finne ut om det er grunn til å tro at det er en årsakssammenheng.  Til sammenligning så er det jo også få kvinner som får blodpropp etter bruk av p-piller, men det er ikke en risiko som ignoreres i valg av løsninger for den enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

knas skrev (3 timer siden):

Med så mange som vaksineres, så er det ikke rart om én person får hjerneblødning ti dager etter vaksinering. 

Eller: Med så mange som får hjerneblødning (omfatter 10-15 % av alle hjerneslag), så er det ikke rart om én person får det ti dager etter vaksinering. 

Det er snart 700.000 vaksinerte her til lands, og sånn jeg ser det så er det sannsynlig at hun fikk hjerneblødning som følge av annet enn vaksinen, men som andre her sier så må man vente på videre undersøkelser og statistikker før det konkluderes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oslo Universitetssykehus opplyser til VG at tre helsearbeidere er innlagt på sykehus med blodpropp.

To av helsearbeiderne skal være relativt unge, og de har nylig mottatt AstraZeneca-vaksinen ifølge Aftenposten.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/afenposten-to-helsearbeidere-sykehusinnlagt-med-blodpropp.UfZHcgmrg

Anonymkode: 7019c...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Oslo Universitetssykehus opplyser til VG at tre helsearbeidere er innlagt på sykehus med blodpropp.

To av helsearbeiderne skal være relativt unge, og de har nylig mottatt AstraZeneca-vaksinen ifølge Aftenposten.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/afenposten-to-helsearbeidere-sykehusinnlagt-med-blodpropp.UfZHcgmrg

Anonymkode: 7019c...ee2

Jeg har hele tiden sagt at jeg er glad for at jeg er langt bak i vaksinekøen. Bp er jeg enda mer glad for det. Den vaksinen skal jeg ikke ha. Jeg tror ikke lenger noe på at det ikke har en sammenheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbru skrev (1 time siden):

Eller: Med så mange som får hjerneblødning (omfatter 10-15 % av alle hjerneslag), så er det ikke rart om én person får det ti dager etter vaksinering. 

Det er snart 700.000 vaksinerte her til lands, og sånn jeg ser det så er det sannsynlig at hun fikk hjerneblødning som følge av annet enn vaksinen, men som andre her sier så må man vente på videre undersøkelser og statistikker før det konkluderes. 

Ja, jeg er helt enig i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er helt enig i det. 

Det meldes nå også om yngre pasienter som har fått hudblødninger etter koronavaksinen.

"Dette kan være alvorlige tegn, et tegen på nedsatt antall blodplater" sa en representant fra Legemiddelverket.

– Derfor sier vi til personer under 50 år at dersom de opplever dette, bør de oppsøke lege umiddelbart.

 

At folk tror dette er tilfeldigheter uten sammenheng med vaksinen syntes jeg er veldig rart.

Anonymkode: 7019c...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det meldes nå også om yngre pasienter som har fått hudblødninger etter koronavaksinen.

"Dette kan være alvorlige tegn, et tegen på nedsatt antall blodplater" sa en representant fra Legemiddelverket.

– Derfor sier vi til personer under 50 år at dersom de opplever dette, bør de oppsøke lege umiddelbart.

 

At folk tror dette er tilfeldigheter uten sammenheng med vaksinen syntes jeg er veldig rart.

Anonymkode: 7019c...ee2

Har ikke lest hele stykket i kontekst siden du ikke la ved link på hvor du har funnet dette. Derfor er det litt vanskelig å forstå meningen bak utsagnet jeg har uthevet. Menes det at vaksinen kan føre til lavt antall blodplater, eller at vaksinen avslørte at disse hadde underliggende lavt antall blodplater fra før av? At en vaksine kan påvise at noen har nedsatt antall blodplater har jo ingenting med selve vaksinen å gjøre. Hudblødninger som følge av lavt antall blodplater kan trigges uansett om det er en vaksine som utløser det eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anbru skrev (7 minutter siden):

Har ikke lest hele stykket i kontekst siden du ikke la ved link på hvor du har funnet dette. Derfor er det litt vanskelig å forstå meningen bak utsagnet jeg har uthevet. Menes det at vaksinen kan føre til lavt antall blodplater, eller at vaksinen avslørte at disse hadde underliggende lavt antall blodplater fra før av? At en vaksine kan påvise at noen har nedsatt antall blodplater har jo ingenting med selve vaksinen å gjøre. Hudblødninger som følge av lavt antall blodplater kan trigges uansett om det er en vaksine som utløser det eller ei. 

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/ber-helsepersonell-vaere-oppmerksomme-paa-bivirkninger.ypYsyGP1K

 

 

Anonymkode: 7019c...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for link. Fremdeles usikker på hva som menes med "Dette kan være alvorlige tegn, et tegn på nedsatt antall blodplater", om de var der fra før av og ble påvist pga vaksinen, eller kom som direkte følge av vaksinen. Men ok, jeg skjønner at det nok er det siste som menes.

Det er flott at bivirkninger blir meldt inn, for det må jo gjøres. Men jeg synes det hele begynner å ligne litt på skremselspropaganda fra medienes side. Helsemyndighetene er nok ikke opptatt av å skremme befolkningen mot å vaksinere seg, men det virker som om de hele tida blir presset til å fokusere negativt. Å slå så stort opp om alvorlige bivirkninger og vie dette så stor plass er bare med på å skremme grupper i befolkningen, noe som igjen kan føre til at færre vil ta vaksinen. Og hva med de som allerede har tatt den, tenk på hva for angst det kan skape blant mange av dem! Heldigvis er det folkets rett å få korrekt og saklig informasjon, men om det blir for mye negativt fokus er slik informasjon bare med på å skape frykt. Det er en hårfin balanse der. 

Som andre har sagt i tråden så er nok Covid-19 og dens potensielle bivirkninger en større trussel mot folkehelsen enn vaksinene mot den.

(Prøver bare å være positivt innstilt til at AZ og andre vaksiner ikke er så farlig som mange nå ser ut til å ville ha det til 😉).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint de stopper opp og undersøker dette, men herrefred for en unødvendig skremming de holdt med på Dagsrevyen akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knas skrev (1 time siden):

Fint de stopper opp og undersøker dette, men herrefred for en unødvendig skremming de holdt med på Dagsrevyen akkurat nå. 

Ikke noe mer skremming enn alle koronareportasjene siste året.

Anonymkode: 7019c...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (2 timer siden):

Fint de stopper opp og undersøker dette, men herrefred for en unødvendig skremming de holdt med på Dagsrevyen akkurat nå. 

Jeg synes ikke informasjonen om AZ-vaksinen var unødvendig skremming. Slik jeg ser det, så ble det gitt nødvendig informasjon om hva de som er vaksinerte skal være oppmerksomme på de 10 første dagene etter vaksinen. Jeg kjenner en ung mann som ble vaksinert på onsdag, og jeg synes det er betryggende at det er gitt konkret informasjon. 

Dersom dette er en bivirkning, så er den nok svært sjelden. Allikevel er det greit for den enkelte å vite hva man skal være oppmerksom på. 

 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
knas skrev (2 timer siden):

Fint de stopper opp og undersøker dette, men herrefred for en unødvendig skremming de holdt med på Dagsrevyen akkurat nå. 

Jeg synes de er pliktig til å si i fra, slik at man.kan ta et selvstendig valg ut i fra de opplysningene som kommer frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (37 minutter siden):

Jeg synes ikke informasjonen om AZ-vaksinen var unødvendig skremming. Slik jeg ser det, så ble det gitt nødvendig informasjon om hva de som er vaksinerte skal være oppmerksomme på de 10 første dagene etter vaksinen. Jeg kjenner en ung mann som ble vaksinert på onsdag, og jeg synes det er betryggende at det er gitt konkret informasjon. 

Dersom dette er en bivirkning, så er den nok svært sjelden. Allikevel er det greit for den enkelte å vite hva man skal være oppmerksom på. 

 

Jeg synes det var unødvendig å intervjue den helsearbeideren som følte seg dårlig i en dag. Akkurat det var unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Må si at jeg ble enda mer skeptisk til vaksine nå. Ihvertfall Astra.... men noe må gjøres for å stoppe korona, men... jeg er usikker på om jeg våger å ta vaksine. Men vet at det er skummelt å ikke ta og med tanke på korona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Thebutterfly skrev (9 minutter siden):

Må si at jeg ble enda mer skeptisk til vaksine nå. Ihvertfall Astra.... men noe må gjøres for å stoppe korona, men... jeg er usikker på om jeg våger å ta vaksine. Men vet at det er skummelt å ikke ta og med tanke på korona. 

Ja, det var unge friske mennesker med livet forran seg som sannsynligvis ville ha tålt en corona meget godt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (1 time siden):

Jeg synes det var unødvendig å intervjue den helsearbeideren som følte seg dårlig i en dag. Akkurat det var unødvendig. 

Ja, akkurat det er jeg enig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Ja, det var unge friske mennesker med livet forran seg som sannsynligvis ville ha tålt en corona meget godt. 

 

Sant det. Ja , og man må jo få lov å tenke litt på sitt eget liv. Jeg ønsker heller å få korona enn å dø av vaksinen ihvertfall. Man blir skeptisk. Jeg er veldig usikker på å ta den. Mener ikke å være egoistisk. Men vil jo heller ikke risikere å dø av en vaksine  

Vet at hvis alle tenker som meg så er det ille og. Men jeg er skeptisk til det de sprøyter inn i kroppen. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...