Gå til innhold

Stanser bruk av AstraZeneca-vaksinen inntil videre pga fare for blodpropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Thebutterfly skrev (7 timer siden):

Sant det. Ja , og man må jo få lov å tenke litt på sitt eget liv. Jeg ønsker heller å få korona enn å dø av vaksinen ihvertfall. Man blir skeptisk. Jeg er veldig usikker på å ta den. Mener ikke å være egoistisk. Men vil jo heller ikke risikere å dø av en vaksine  

Vet at hvis alle tenker som meg så er det ille og. Men jeg er skeptisk til det de sprøyter inn i kroppen. 

Det er synd dersom legemiddelverkets åpenhet om mulige bivirkninger, gjør at skepsisen mot å la seg vaksinere øker. For meg er det å si ja til vaksinen noe som handler mer om samfunnets nytte enn min personlige nytte, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
frosken skrev (40 minutter siden):

Det er synd dersom legemiddelverkets åpenhet om mulige bivirkninger, gjør at skepsisen mot å la seg vaksinere øker. For meg er det å si ja til vaksinen noe som handler mer om samfunnets nytte enn min personlige nytte, tror jeg. 

Men er det ikke for egen nytte? Man kan jo ha corona uten å vite det selv om man har tatt vaksinen, og dermed smitte andre. Man selv er trygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Thebutterfly skrev (11 timer siden):

Sant det. Ja , og man må jo få lov å tenke litt på sitt eget liv. Jeg ønsker heller å få korona enn å dø av vaksinen ihvertfall. Man blir skeptisk. Jeg er veldig usikker på å ta den. Mener ikke å være egoistisk. Men vil jo heller ikke risikere å dø av en vaksine  

Vet at hvis alle tenker som meg så er det ille og. Men jeg er skeptisk til det de sprøyter inn i kroppen. 

Ja, jeg synes ikke noe om at de unge skal tilbudt det som nå ser ut til å være B- vaksinen. Da er det bedre å holde ut og vente til vi får flere av den andre typen. 

Jeg skal ikke ha den vaksinen. Det har jeg bestemt meg for. Det er ikke lenge siden man begynte å vaksinere helsearbeidere. Allerede nå er en 30- åring død og 3 stk  ligger alvorlig syke på sykehus i Norge. 4 stk til sammen i løpet av kort tid. Det er så meningsløst når de sannsynligvis ville tålt coronaen godt . Hvor mange unge har dødd av corona i Norge det siste året ?

Jeg ser ingen samfunnsnytte i at unge friske mennesker skal måtte bøte med livet for å redde de gamle. 

Ting kan se annerledes ut før det er min tur i køen, men jeg er glad jeg er langt bak i køen og så er jeg glad for at min egen datter fikk Pfizer ved en feiltagelse. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Ja, jeg synes ikke noe om at de unge skal tilbudt det som nå ser ut til å være B- vaksinen. Da er det bedre å holde ut og vente til vi får flere av den andre typen. 

Jeg skal ikke ha den vaksinen. Det har jeg bestemt meg for. Det er ikke lenge siden man begynte å vaksinere helsearbeidere. Allerede nå er en 30- åring død og 3 stk  ligger alvorlig syke på sykehus i Norge. 4 stk til sammen i løpet av kort tid. Det er så meningsløst når de sannsynligvis ville tålt coronaen godt . Hvor mange unge har dødd av corona i Norge det siste året ?

Jeg ser ingen samfunnsnytte i at unge friske mennesker skal måtte bøte med livet for å redde de gamle. 

Ting kan se annerledes ut før det er min tur i køen, men jeg er glad jeg er langt bak i køen og så er jeg glad for at min egen datter fikk Pfizer ved en feiltagelse. 

Helt enig med deg. Tenker akkurat det samme som deg om dette. Vil ikke risikere å få blodpropp av vaksinen, da vil jeg heller risikere å få korona istedet. Vil jo ha bort koronaviruset, men tar ikke vaksinen dersom det er risiko for at den kan koste meg livet / helsen. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Thebutterfly skrev (Akkurat nå):

Helt enig med deg. Tenker akkurat det samme som deg om dette. 

Det står at det er alvorlig for de 3 helsearbeiderne 😢

Det er så tragiskt hvis dette går galt. 4 friske helsearbeidere . De mest samfunnsnyttige yrkene som finnes.

Jeg tror ikke de har annet valg nå enn å stoppe denne vaksinen for godt. De kan i hvert fall ikke ta sjansen på å fortsette med den, før de er 100% på at det ikke har en sammenheng. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (12 minutter siden):

Det står at det er alvorlig for de 3 helsearbeiderne 😢

Det er så tragiskt hvis dette går galt. 4 friske helsearbeidere . De mest samfunnsnyttige yrkene som finnes.

Jeg tror ikke de har annet valg nå enn å stoppe denne vaksinen for godt. De kan i hvert fall ikke ta sjansen på å fortsette med den, før de er 100% på at det ikke har en sammenheng. 

 

Men 4 av 100.000 er ikke mange.

Anonymkode: 7019c...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men 4 av 100.000 er ikke mange.

Anonymkode: 7019c...ee2

Jo, det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (16 minutter siden):

Jo, det er det.

Det er forsvinnende liten sjangse for å bli rammet.

Ellers: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/risiko-for-blodpropp-er-noe-alle-kvinner-tar-nar-de-tar-p-pillen/o/5-95-198687

Det er litt provoserende at helsemyndighetene godtar den godt kjente risikoen for blodpropp ved bruk av p-piller, men kjører full stans ved muligens, kanskje, hvis, at, om, det kan være en risiko ved AstraZeneca-vaksinen.

Anonymkode: 7019c...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forsvinnende liten sjangse for å bli rammet.

Ellers: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/risiko-for-blodpropp-er-noe-alle-kvinner-tar-nar-de-tar-p-pillen/o/5-95-198687

Det er litt provoserende at helsemyndighetene godtar den godt kjente risikoen for blodpropp ved bruk av p-piller, men kjører full stans ved muligens, kanskje, hvis, at, om, det kan være en risiko ved AstraZeneca-vaksinen.

Anonymkode: 7019c...ee2

Det advares mot bruk av p- piller for røykere. 

Når der gjelder de som ligger på sykehus nå, så gjelder der noe de aldri har sett før. 3 stykker på en gang har noe de aldri har sett før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Det står at det er alvorlig for de 3 helsearbeiderne 😢

Det er så tragiskt hvis dette går galt. 4 friske helsearbeidere . De mest samfunnsnyttige yrkene som finnes.

Jeg tror ikke de har annet valg nå enn å stoppe denne vaksinen for godt. De kan i hvert fall ikke ta sjansen på å fortsette med den, før de er 100% på at det ikke har en sammenheng. 

 

Helt grusomt. Jeg vil ikke ta Astra-vaksinen. Da vil jeg heller gamble med korona som jeg tror jeg vil overleve i min alder. Nå gjenstår det bare å se om de andre vaksinene virker tryggere å ta.  Jeg har alltid vært litt vaksine-skeptiker, men ble ikke mindre skeptisk nå. Kjenner flere som jobber innen medisinske yrker som ikke vil ta vaksine.. og det hele gjør meg bare mer skeptisk. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
merida skrev (18 minutter siden):

Jeg har tatt den. Burde jeg være engstelig?

Det er også flere av mine nærmeste som har hatt blodpropp. 

Når du først har tatt den og det har gått bra, så trenger du jo ikke være engstelig. De fleste trenger heldigvis ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merida skrev (15 minutter siden):

Jeg har tatt den. Burde jeg være engstelig?

Det er nesten 122 000 som har tatt den her i landet. Hvis alle disse skal bli redde, vil det være unødvendig for veeeldig mange.

Vær obs hvis du blir dårlig. Det gjelder alle for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like Utfall

Husk på at det er mange land. 4 av 100'000, ok, la oss si det er overrepresentasjon hypotetisk sett, Men om det er 0 av 100'000 i 3 land og 4 av 100'000 i Norge så er det egentlig 4 av 400'000 som er 1 av 100'000 (f.eks)

Det er utrolig lett å lure seg selv (og andre) med statistikk. Så om dere ikke har mye kunnskap innen statistikk feltet vil jeg råde dere til å avvente beregninger og analyse av eksperter som har slikt som yrke og har all data tilgjengelig.

Dette til orientering :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Like Utfall skrev (1 minutt siden):

Husk på at det er mange land. 4 av 100'000, ok, la oss si det er overrepresentasjon hypotetisk sett, Men om det er 0 av 100'000 i 3 land og 4 av 100'000 i Norge så er det egentlig 4 av 400'000 som er 1 av 100'000 (f.eks)

Det er utrolig lett å lure seg selv (og andre) med statistikk. Så om dere ikke har mye kunnskap innen statistikk feltet vil jeg råde dere til å avvente beregninger og analyse av eksperter som har slikt som yrke og har all data tilgjengelig.

Dette til orientering :) 

Jeg forholder meg til det som skjer i Norge. Jeg aner ikke hvor flinke de er til å rapportere i andre land, så da forholder jeg meg til Norge.

Jeg forholder meg til at det er kort tid siden vaksinering av helsepersonell startet i Norge. En er død og 3 ligger svært alvorlig syk på sykehus. Det hjelper ingen ting at 100.000 er vaksinert i Norge. 

Prisen er for høy. 4 unge personer er for mange. Hvem har disse 4 unge helsearbeiderne reddet i steden ? En uvaksinert 80 -åring med diabetes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
merida skrev (46 minutter siden):

Jeg har tatt den. Burde jeg være engstelig?

Det er også flere av mine nærmeste som har hatt blodpropp. 

Nei, slapp av. Mest sannsynlig så går det bra.  Jeg ville selv bare trodd at det gikk bra om jeg satt i din situasjon nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Nicklusheletida skrev (10 minutter siden):

Jeg forholder meg til det som skjer i Norge. Jeg aner ikke hvor flinke de er til å rapportere i andre land, så da forholder jeg meg til Norge.

Jeg forholder meg til at det er kort tid siden vaksinering av helsepersonell startet i Norge. En er død og 3 ligger svært alvorlig syk på sykehus. Det hjelper ingen ting at 100.000 er vaksinert i Norge. 

Prisen er for høy. 4 unge personer er for mange. Hvem har disse 4 unge helsearbeiderne reddet i steden ? En uvaksinert 80 -åring med diabetes ?

Enig med deg i at 4 unge er for mange på kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg forholder meg til det som skjer i Norge. Jeg aner ikke hvor flinke de er til å rapportere i andre land, så da forholder jeg meg til Norge.

Jeg forholder meg til at det er kort tid siden vaksinering av helsepersonell startet i Norge. En er død og 3 ligger svært alvorlig syk på sykehus. Det hjelper ingen ting at 100.000 er vaksinert i Norge. 

Prisen er for høy. 4 unge personer er for mange. Hvem har disse 4 unge helsearbeiderne reddet i steden ? En uvaksinert 80 -åring med diabetes ?

Ja, men bare hvis vaksinen faktisk  er årsaken. Det er ikke sikkert enda. Langt ifra:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Qm9VvR/hvis-du-er-redd-for-blodpropp-boer-du-ta-vaksine-mot-covid-19

"I Storbritannia har mer enn 11 millioner fått vaksinen fra Astra Zeneca, og man ser ingen tegn til at flere enn vanlig har fått blodpropp av den grunn." 

"Blodpropp er en tilstand som årlig rammer minst 6000–8000 nordmenn over 20 år." 

Det er altså for tidlig å si. Nå er vaksinen satt på vent, og så får vi se hva de finner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (31 minutter siden):

Ja, men bare hvis vaksinen faktisk  er årsaken. Det er ikke sikkert enda. Langt ifra:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Qm9VvR/hvis-du-er-redd-for-blodpropp-boer-du-ta-vaksine-mot-covid-19

"I Storbritannia har mer enn 11 millioner fått vaksinen fra Astra Zeneca, og man ser ingen tegn til at flere enn vanlig har fått blodpropp av den grunn." 

"Blodpropp er en tilstand som årlig rammer minst 6000–8000 nordmenn over 20 år." 

Det er altså for tidlig å si. Nå er vaksinen satt på vent, og så får vi se hva de finner ut.

Ja, selvfølgelig, bare hvis den er årsaken. Inntil de vet mer, så lytter jeg til han her AstraZeneca får refs for vaksineuttalelse – VG

Ikke til Sverige eller Storbritannia.

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi inne på hva vi tror. Foreløpig er det ingen som vet. 
Jeg tror mest på at det er en sammenheng med vaksinen, men at dette skyldes en produksjonsfeil i et avgrenset parti. Tre tilfeller i omtrent samme område til omtrent samme tid, men ingen tilfeller ellers med et sekssifret antall vaksinerte synes jeg åpner for en slik forklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
kupton skrev (21 minutter siden):

Nå er vi inne på hva vi tror. Foreløpig er det ingen som vet. 
Jeg tror mest på at det er en sammenheng med vaksinen, men at dette skyldes en produksjonsfeil i et avgrenset parti. Tre tilfeller i omtrent samme område til omtrent samme tid, men ingen tilfeller ellers med et sekssifret antall vaksinerte synes jeg åpner for en slik forklaring. 

Hvordan forklarer du da at de ser samme uvanlige sykdomsbilde i Danmark med lavt antall blodplater ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...