Gå til innhold

Stanser bruk av AstraZeneca-vaksinen inntil videre pga fare for blodpropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke snakk om 4 av 100 000, det er snakk om 3 av 400 helsearbeider som fikk vaksinen denne uka slik jeg har forstått det.  Jeg tror kanskje kupton har rett i at det kan være en produksjonsfeil på dette partiet.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.3.2021 den 23.03):

Mener De det foregår noe konspirasjon greier? 

31 blodpropp er forøvrig ingenting i forhold til normalen, høres heller ut som at vaksinen beskytter mot blodpropp siden kun 31 har fått det.

Anonymkode: 86311...5a4

 

knas skrev (På 13.3.2021 den 11.04):

Med så mange som vaksineres, så er det ikke rart om én person får hjerneblødning ti dager etter vaksinering. 

Da er det kanskje enda mer merkverdig at ikke en eneste person av 11 millioner vaksinerte i Storbritannia har fått blodpropp etter vaksinen🤔

Noe sier meg at det foregår underrapportering ett sted. At frykten for skepsis og hysteri mot vaksinen har ført til munnkurv og store mørketall.

Anonymkode: 89d3e...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Da er det kanskje enda mer merkverdig at ikke en eneste person av 11 millioner vaksinerte i Storbritannia har fått blodpropp etter vaksinen🤔

Noe sier meg at det foregår underrapportering ett sted. At frykten for skepsis og hysteri mot vaksinen har ført til munnkurv og store mørketall.

Anonymkode: 89d3e...5b4

Eller det kan være en bad batch av vaksinen.

https://ewnews.com/bad-batch-several-eu-countries-suspend-use-of-a-batch-of-astrazeneca-after-reports-of-blood-clotting

Anonymkode: 7019c...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Hvordan forklarer du da at de ser samme uvanlige sykdomsbilde i Danmark med lavt antall blodplater ?

Samme lot/batch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Da er det kanskje enda mer merkverdig at ikke en eneste person av 11 millioner vaksinerte i Storbritannia har fått blodpropp etter vaksinen🤔

Noe sier meg at det foregår underrapportering ett sted. At frykten for skepsis og hysteri mot vaksinen har ført til munnkurv og store mørketall.

Anonymkode: 89d3e...5b4

Det jeg leste ( og linket til) er at det ikke er unormalt mange tilfeller blant de 11 millioner som har fått vaksinen i Storbritannia.

Jeg har ikke sett noen påstander om at det er null tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (6 timer siden):

Det jeg leste ( og linket til) er at det ikke er unormalt mange tilfeller blant de 11 millioner som har fått vaksinen i Storbritannia.

Jeg har ikke sett noen påstander om at det er null tilfeller. 

Når det gjelder Storbritania, så var disse sammen med Sverige de to eneste landene som ikke ville stenge ned. Kan vi stole på dem ?Jeg tror vi bør forholde oss til hva som skjer i Norge. En femte helsearbeider nå innlagt med det samme på sørlandet. Blodpropp, lavt antall blodplater. Riktignok mildere symptomer der. 

5 stk helsearbeidere i lille Norge på kort tid. 2 stk er døde :(

Dette kan ikke bagataliseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Dette kan ikke bagataliseres.

Det gjør det heller ikke. Vaksinering er satt på vent. Alle tilgjengelige ressurser er satt inn for å finne mulige sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
kupton skrev (Akkurat nå):

Det gjør det heller ikke. Vaksinering er satt på vent. Alle tilgjengelige ressurser er satt inn for å finne mulige sammenhenger.

Jeg vet det og godt er det :)Mitt svar var til de som jeg føler bagataliserer i diskusjonen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi fikk vaksinen av den batchen som de tre helsearbeiderne fikk blodpropp av.  I dag døde en til.  Hun regnet ikke med at de kom til å få den andre av denne vaksinen.  Hun var enig med Kupton at det antagelig var noe feil med denne batchen.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Når det gjelder Storbritania, så var disse sammen med Sverige de to eneste landene som ikke ville stenge ned. Kan vi stole på dem ?Jeg tror vi bør forholde oss til hva som skjer i Norge. En femte helsearbeider nå innlagt med det samme på sørlandet. Blodpropp, lavt antall blodplater. Riktignok mildere symptomer der. 

5 stk helsearbeidere i lille Norge på kort tid. 2 stk er døde :(

Dette kan ikke bagataliseres.

Nå er det 2 som er døde. Flere innlagte. Og nei akkurat nå vil jeg ikke ta noen vaksine. Vil heller overlate det til immunforsvaret å takle en eventuell korona. Stoler mer på immunforsvaret mitt enn Astra-vaksinen ihvertfall.  

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det europeiske legemiddelverket (EMA) skriver i en pressemelding mandag at AstraZeneca-vaksinens fordeler er større enn bivirkningene.

– EMA har fremdeles som synspunkt at fordelene med AstraZeneca i å forhindre covid-19, med sykdommens risiko for innleggelser og død, utveier risikoen for bivirkninger, skriver legemiddelverket i pressemeldingen.

Anonymkode: 7019c...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Ny person innlagt med blodpropp i min kommune etter Astra -vaksinen. Skremmende greier. Personen var frisk. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (På 15.3.2021 den 14.50):

Det gjør det heller ikke. Vaksinering er satt på vent. Alle tilgjengelige ressurser er satt inn for å finne mulige sammenhenger.

Hvordan kan det ha seg at de nå påstår at det ikke er påvist noen som helst sammenhenger mellom blodproppene og vaksinen? For første gang har jeg begynt å spekulere i om noen holder noe hemmelig her. Kanskje til og med en form for korrupsjon. I frykt for alvorlig vaksineskepsis fremover. Noe som vil være mer alvorlig for samfunnet- og verden. Enn at ett par dør av blodpropp..

Anonymkode: 89d3e...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan kan det ha seg at de nå påstår at det ikke er påvist noen som helst sammenhenger mellom blodproppene og vaksinen? For første gang har jeg begynt å spekulere i om noen holder noe hemmelig her. Kanskje til og med en form for korrupsjon. I frykt for alvorlig vaksineskepsis fremover. Noe som vil være mer alvorlig for samfunnet- og verden. Enn at ett par dør av blodpropp..

Anonymkode: 89d3e...5b4

Her må vi ikke blande sakene.

1. Det er (foreløpig?) en forskjell på AZ-vaksinen og de andre. Det er ingen grunn til å være engstelig for å ta de andre typene vaksine. Akkurat nå er det kun de som tilbys. AZ er som kjent satt på vent.

2. Det er korrekt at det ikke er sikkert påvist en sammenheng mellom AZ og blodpropp. Men det er heller ikke påvist at det IKKE er en sammenheng. Det at det ikke er påvist en sammenheng, kan like gjerne skyldes at en så langt ikke har funnet sammenhengen. Den personen som sannsynligvis er den i Norge som er mest kompetent på dette, sier i dag at han tror det er mer sannsynlig at det er en sammenheng enn at det ikke er det. Men som med andre vanskelige saker tar det tid å finne svaret. I denne tiden tar en ingen sjanser, og det er derfor AZ-vaksinen ikke brukes nå, men er satt på vent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (5 timer siden):

Her må vi ikke blande sakene.

1. Det er (foreløpig?) en forskjell på AZ-vaksinen og de andre. Det er ingen grunn til å være engstelig for å ta de andre typene vaksine. Akkurat nå er det kun de som tilbys. AZ er som kjent satt på vent.

2. Det er korrekt at det ikke er sikkert påvist en sammenheng mellom AZ og blodpropp. Men det er heller ikke påvist at det IKKE er en sammenheng. Det at det ikke er påvist en sammenheng, kan like gjerne skyldes at en så langt ikke har funnet sammenhengen. Den personen som sannsynligvis er den i Norge som er mest kompetent på dette, sier i dag at han tror det er mer sannsynlig at det er en sammenheng enn at det ikke er det. Men som med andre vanskelige saker tar det tid å finne svaret. I denne tiden tar en ingen sjanser, og det er derfor AZ-vaksinen ikke brukes nå, men er satt på vent.

«Det er ikke noen sammenheng mellom utvikling av blodpropper og AstraZeneca-vaksinen, ifølge sjefen for vaksinegruppen ved Oxford-universitetet.

– Det er viktig at vi unngår problemet med at vi ikke vaksinerer folk, og at vi balanserer en stor risiko, den kjente covid-risikoen, mot det som vi har fått fra reguleringsmyndigheter – som er ikke noe signal om noe problem, sier Oxford-forsker Andrew Pollard til BBC».

Sjefen for vaksinegruppen sier bastant at her er det garantert ingen sammenheng med AZ vaksinen og tilfellene med blodpropp...
 

Jeg tolker uttalelsen her som at de vil gjøre alt for å unngå skepsis mot AZ vaksinen og er villige til legge frem sterke overbevisende påstander for å unngå det. Jeg er virkelig ikke i tvil om at dersom noen ble innlagt på sykehus med blodpropp etter å ha tatt vaksinen i Storbritannia, så hadde media og helsemyndighetene hatt munnkurv. Og skyldt det på at følgende av vaksineskepsis/motstand er mer alvorlig for samfunnet enn sjeldnere bivirkninger med blodpropp.

Anonymkode: 89d3e...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva en mener, også korrekt faglig, avhenger av den erfaring en har. Jeg utelukker ikke at Oxfordspesialisten er litt for positiv til AZ, men det kan være at utsagnet kom før han fikk opplysningene fra Norge. Det er jo først etter at disse tilfellene kom at flere land har snudd og satt AZ på vent.

Det jeg skrev i forrige innlegg tok utgangspunkt i Norge og hvordan en ser på det med de opplysninger vi har i dag. Her ser det slik ut sett fra den mest kompetentes ståsted: https://www.nrk.no/norge/naerliggende-a-tro-det-er-sammenheng-mellom-vaksinen-og-blodpropp-tilfellene_-mener-overlege-1.15420411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Dette har jeg ikke sett diskutert som årsak til de mulige bivirkningene av AZ-vaksinen. Oppsummert: Dansk lege mener vaksinene kan være satt med feil teknikk sånn at de går i blodet og ikke i muskelen slik de skal.

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/4590-laeger-ringe-teknik-er-muligvis-skyld-i-alvorlige-bivirkninger-ved-covid-19-vaccine.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (43 minutter siden):

Dette har jeg ikke sett diskutert som årsak til de mulige bivirkningene av AZ-vaksinen. Oppsummert: Dansk lege mener vaksinene kan være satt med feil teknikk sånn at de går i blodet og ikke i muskelen slik de skal.

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/4590-laeger-ringe-teknik-er-muligvis-skyld-i-alvorlige-bivirkninger-ved-covid-19-vaccine.html

 

Det derimot kan være mye trolig. Husker jeg var frivillig for studener som skulle lære seg å sette sprøyter og det var automatisk stryk på oppgaven om de ikke trakk ut først.

Anonymkode: 60e02...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (15 timer siden):

Hva en mener, også korrekt faglig, avhenger av den erfaring en har. Jeg utelukker ikke at Oxfordspesialisten er litt for positiv til AZ, men det kan være at utsagnet kom før han fikk opplysningene fra Norge. Det er jo først etter at disse tilfellene kom at flere land har snudd og satt AZ på vent.

Det jeg skrev i forrige innlegg tok utgangspunkt i Norge og hvordan en ser på det med de opplysninger vi har i dag. Her ser det slik ut sett fra den mest kompetentes ståsted: https://www.nrk.no/norge/naerliggende-a-tro-det-er-sammenheng-mellom-vaksinen-og-blodpropp-tilfellene_-mener-overlege-1.15420411

Når jeg leser denne kan jeg ikke forstå annet enn at det er bevist at det er en sammenheng. De har undersøkt de omkomne og funnet ut at blodproppene og det lave antalle blodplater skyldest en immunrespons. Og at det ikke er uvanlig at immunresponsen kan kryssreagere slik at det påvirker blodlevringssystemet. De fikk blodpropp/hjerneblødning imens immunresponsen i kroppene deres arbeidet etter vaksinen.
 

Jeg mener dette er et bevis i seg selv. Men siden det ikke kan bevises at immunresponsen kom som følge av vaksinen og ikke helt tilfeldig av seg selv pga annen sykdom i kroppen...så står de vel fast på sitt. Og nekter all skyld. Samtidig som vaksineneringen med AZ fortsetter.
 

Syns utrolig synd på de etterlatte...En ting å miste sin kjære, men i tillegg ikke bli tatt på alvor eller kunne kreve erstatning fordi det ikke er bevist at det skyldes vaksinen.

Anonymkode: 89d3e...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (5 timer siden):

Dette har jeg ikke sett diskutert som årsak til de mulige bivirkningene av AZ-vaksinen. Oppsummert: Dansk lege mener vaksinene kan være satt med feil teknikk sånn at de går i blodet og ikke i muskelen slik de skal.

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/4590-laeger-ringe-teknik-er-muligvis-skyld-i-alvorlige-bivirkninger-ved-covid-19-vaccine.html

 

Takk for link! Nå ble jeg nesten litt lettet. Dette høres egentlig ganske så sannsynlig ut. Jeg har selv sett på sykehuset hvor ofte sykepleiere setter intramuskulære sprøyter feil. Feks klemmer huden sammen i stedet for å strekke den ut. Og dermed kommer jo ikke sprøytespissen alltid langt nok ned i muskelen.

Anonymkode: 89d3e...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...