Gå til innhold

Ekstraslag eller annen arytmie?


_subzero_

Anbefalte innlegg

Har de siste 2 ukene hatt hyppige ekstrasystoler og andre ubehaglige korte anfall av rask puls. Har vært på legevakten 2 ganger og hos fastlegen. Ble sist nå henvist til holter monitor(venter enda) Alle legene jeg snakker med mener det er stress utløst og ufarlig. Men når de tar ekg så skjer det jo selvfølgelig ikke..Så hvordan kan de da vite at det er ufarlig?

Problemet er at det er mildt sagt ubehaglig. Kjenner noe beveger seg i brystet. Blir trigget av bevegelser virker det som feks når jeg setter meg ned kommer det i det jeg har satt meg. Reiser meg opp å går feks kommer det i det jeg går. Kan til og med provosere det frem ved å trekke kneet mot brystet/buken når jeg ligger. Har kjent på pulsen når det skjer og virker som det er to ting som skjer:

Det ene er slik: Vanlig slag, ekstraslag rett etter, så pause, vanlig slag. Men har også fått vanlig slag,5-6 raske slag ,vanlig slag. Som om pulsen går raskere i et sekund eller to før den går tilbake til normal takt. De raske slagene kjennes ut som de ekstraslagene jeg kjenner, det går i takt bare raskere før det går over i vanlig puls igjen. Alle gangene de tar ekg så skjer det ikke... Virker som det blir borte når jeg legger meg på ryggen eller ligger helt stille, men hvis jeg feks snur meg så kommer det ekstraslag.

Hvis jeg ligger på rygg og drar benet til meg for å tøye så trigges det. Er mildt sagt ubehaglig da jeg merker det hele arbeidsdagen lang. Har fysisk jobb, mye bøying, gåing og løfting.

Kommer som sagt i oppstart av altivitet. Men når jeg måkte snø her om dagen, tung våt snø i 3 timer i strekk!!! Merket jeg ingen ting... Når jeg først ble varm så føltes ikke kondisen så gal ut heller.. En annen ting er at iskrem eller iskaldt vann ser ut til å trigge det også. Virker nesten som det er noe nerver eller noe som er ute å sykler... hehe. Har litt refluks plager til tider fra før kan dette ha noe med saken å gjøre? Siden det trigges av bevegelser som har med magen å gjøre..

Legene sier ivertfall at så lenge jeg ikke har annet ubehag som feks tung pust, besvimelse, svimmelhet og brystsmerter, eller at disse anfallene varer mere en noen sekunder er det ikke farlig. Men jeg blir snart sinnsyk av bekymring.. Det kommer hele dagen.. i 2 og en halv uke nå!! Har hatt 2 dager der jeg ikke merket noe før det kom tilbake dagen etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ekstraslag som etter all sannsynlighet kommer fra forkamrene i hjertet. Grunnen til at det kommer mer når du drikker eller spiser noe kaldt, er at spiserøret passerer rett ved venstre forkammer og påvirker både mekanisk og ved temperaturendringer. 

Det er absolutt ikke uvanlig at det kommer noen ekstraslag på rad. Dette kalles rent teknisk for forkammertakykardi eller atrietakykardi, men blir egentlig bare benevnt som ekstraslag. Så lenge formen ellers er fin og du ikke blir svimmel eller besvimer er det helt ufarlig. Endelig diagnose får du jo når du tar Holter men ekstraslag som du kjenner og spesielt de som utløses av kalde matvarer kommer så godt som alltid fra forkamrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Skal sies at jeg har hatt det samme for 7-8 år siden og hadde da også holter der de fanget opp noe de kalte ufarlige ekstrasalg. 
 

Men virker litt annerledes nå med denne tachardyien som du sier. Og så hyppig.. Har hatt et ekstremt stressende liv de siste 1,5-2 årene. Sønnen min døde for 1,5 år siden og har etter det jobbet ekstremt mye..Så fikk vi et nytt barn rett etter som igjen medfører lite søvn osv.
Kansje det bare har toppet seg psykisk.(noe også fastlegen mente)

Håper på at det er noe ufarlig og at jeg kan slå meg til ro med det etter en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt uskyldig ut men kan være ganske ekkelt. Betablokker kan være en løsning i perioder hvis det ikke går vekk av seg selv, men det er jo bare symptomatisk behandling siden det ikke er farlig. 

Enig i at det er ekkelt når ekstraslagene kommer i serier. Det er ikke farlig det heller men det kjennes jo bedre og kjennes mer unormalt. Jeg har det til tider sånn selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...