Gå til innhold

Medisiner og reise


Duken

Anbefalte innlegg

Når man skal ut og fly i Norge, får man da ha medisiner med seg på kroppen? Gjelder antideprissiva og beroligende.

grunnen til eg spør er at sist eg var ute og reiste, hadde eg alle medisinene mine i bagen, som selskapet rotet vekk, ble da gående uten medisiner som eg skal ha daglig i 2 døgn. 
hvordan er reglene her? :)

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Duken skrev (37 minutter siden):

Når man skal ut og fly i Norge, får man da ha medisiner med seg på kroppen? Gjelder antideprissiva og beroligende.

grunnen til eg spør er at sist eg var ute og reiste, hadde eg alle medisinene mine i bagen, som selskapet rotet vekk, ble da gående uten medisiner som eg skal ha daglig i 2 døgn. 
hvordan er reglene her? :)

takk

Medisiner skal man alltid pakke i håndbagasjen! I originalforpakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er det ikke alltid eg har med meg håndbagasje, men da rekner eg med det også kan taest med i jakkelomma? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Duken skrev (På 21.3.2021 den 20.31):

Må en ha med noe medisin attest fra lege?

Nei, ikke så lenge du reiser innenlands og så lenge de er i tabletts form. Det er også visse regler for hvor mye du kan ha med deg uten attest. Innen Norge gjelder dette medisiner for inntil 3 måneder og du bør ha de i originalemballasje samt ha ved siden av resept. Usikker på hvordan de ser for seg det i dag når det kun forskrives e-resepter, men mulig utskrift av e-reseptene dine? Husk at de kan sorteres en del på Helsenorge, kun blå resept og kun aktive resepter. Les en del om dette og mer til på denne lenken fra NHI (Norsk Helseinformatikk)

Jeg reiser i blant med næringsdrikker. Oftest tar jeg disse i bagasjen som sendes fordi flaskene er fra 125-200 ml, men kan da enkelt få tak i nye om bagasjen skulle bli borte. Jeg har dratt på dagsmøter der jeg ikke sender bagasje, og da er det greit å vite at en har lov til å ha med seg medisinsk utstyr - men jeg må da ha utskrift av reseptene mine fra f.eks. Helsenorge. Jeg har aldri måttet vise dette, men jeg har sagt at jeg har det tilgjengelig og tilbyr de å få se det. Selv ville jeg aldri ha sjanset på dette og henvist til dokumentasjon jeg ikke hadde, for en dag ber en person om å få se papirene...

Her kan du lese Norwegians anbefalinger om reise om du har medisinske behov. Nederst står det noen linjer om du trenger medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...