Gå til innhold

Bestille time til celleprøve eller vente til jeg får påminnelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gikk for ett år siden til legen min og spurte om å ta celleprøve. Da var det 2 år siden og det var for tidlig sa han.  I slutten av mai er det 3 år siden sist. Men bør jeg vente til jeg får påminnelse? 

Føler at legen min synes at jeg går til legen unødvendig av og til. Og er derfor redd for å bestille for tidlig igjen. 

Anonymkode: 0ed2e...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men bør jeg vente til jeg får påminnelse? 

Hvis du vet når du tok sist, er det vanligvis ikke noe poeng å vente på påminnelsen fra Kreftregisteret.

Men du vet kanskje at testen er forbedret, slik at mange kan ta hvert 5.år i stedet for hvert 3. Du kan lese om det her (eller søke selv): 

https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/HPV-test-gir-enklere-screening-mot-livmorhalskreft-for-9-av-10-kvinner-mellom-34-og-69-ar-/

Så du kan kontakte legen og spørre om du skal ta prøve nå, etter tre år, eller om du skal vente. Det er et helt normalt spørsmål nå  pga.den omleggingen. Evt. kan du vente på påminnelsen akkurat denne gangen og avklare med legen når du tar den, hvor lenge det er til neste gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
laban skrev (På 10.4.2021 den 8.14):

Hvis du vet når du tok sist, er det vanligvis ikke noe poeng å vente på påminnelsen fra Kreftregisteret.

Men du vet kanskje at testen er forbedret, slik at mange kan ta hvert 5.år i stedet for hvert 3. Du kan lese om det her (eller søke selv): 

https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/HPV-test-gir-enklere-screening-mot-livmorhalskreft-for-9-av-10-kvinner-mellom-34-og-69-ar-/

Så du kan kontakte legen og spørre om du skal ta prøve nå, etter tre år, eller om du skal vente. Det er et helt normalt spørsmål nå  pga.den omleggingen. Evt. kan du vente på påminnelsen akkurat denne gangen og avklare med legen når du tar den, hvor lenge det er til neste gang.

 

Takk for info. Jeg er i et fylke som hadde ny metode implementert da jeg tok test i 2017 og for meg sa de at jeg kunne komme tilbake om 3 år, men også velge å utsette det til 5 år grunnet bedre metoder. Jeg vet ikke om de gir den valgmuligheten til alle, men i min familieanamnese er det livmorhalskreft og det er grunnen til at jeg er født i uke 24. Jeg velger uansett å strekke det så langt jeg kan, siden jeg får gjort undersøkelsen i narkose og ser det ikke pr. i dag som mulig å endre på dette.

Ny analysemetode i Livmorhalsprogrammet - fra Krefteregisteret

Der står det en del informasjon om en trykker på Livmorhalsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...