Gå til innhold

Autoimmun sykdom, hormonsykdom eller noe helt annet?


Sykleper

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år slitt med en del ting. Får alltid avfeid det med "alder", "stress" osv.  Jeg vet det er bullshit, men aner ikke hva jeg skal gjøre for å komme videre. De utfordringene jeg har, har jeg aldri hørt om noen i mitt nettverk være i nærheten av i styrke. Det går i perioder dårligere eller bedre, men jeg er aldri bra. Med "bra" mener jeg : Lys våken, overskudd, motivert, handlekraftig. 

Slik jeg oppfatter min "tilstand" eller hva det er, er typisk: 

* Mer eller mindre deprimert (alltid)

* Vanskelig for å konsentrere meg, være i "nuet" og litt svimete og distre (men har veldig god faglig hukommelse)

* Alltid trøtt. Kan sovne når som helst bare jeg lukker øynene, og spesielt med rolig musikk til. 

* Får veldig lett vondt i muskler, typ betennelsestilstander. Blir lett støl av trening. Får belastningsskader i sener ol som varer lenge. 

* Skader blir nesten alltid kroniske smerter (skuldre, albue, føtter, knær) som varer i måneder, år, for alltid.

* I perioder blir jeg helt sykt trøtt og sliten i flere dager hvis jeg har trent mer enn normalt.  (Jeg trener egentlig jevnlig så slik sett er jeg ved god fysikk.). Jeg var egentlig godt trent for en 3-4 år siden og en 10-15 år bakover i tid, men de siste par årene så har det gått i svalestup nedover. Får enten vondt et sted, eller blir helt sykelig sliten i lange perioder. 

* Trener relativt mye (men ikke supermosjonist eller helt treningsnarkoman) men har relativt lite framgang. Det plager meg ikke mentalt, jeg synes bare det er rart.  

* Blir lett emosjonell og blir lett stresset eller opprørt av dårlige hendelser på jobben (som at folk er urimelige). 

* Er mann 50. Har de siste par årene merket at håret blir tynt og synet dårligere, men akkurat det er kanskje normalt i denne alderen. Synes bare overgangen har vært litt brå. 

Har som sagt hatt det mer eller mindre sånn så lenge jeg kan huske. 

 

Jeg vet det ikke er kvalifisert helsepersonell på dette forumet, men er litt på søken etter folk som har lignenede erfaringer og dermed noe å dele. Alternativet er å oppsøke kvalifisert helsepersonell som kun avfeier dette som stressrelatert. 

Jeg var hos en lege. Han ba meg slappe av og ikke trene så mye på en stund og lade batteriene.
Så tok han en utvidet blodprøve som viste stort sett normale verdier, inkl på T4, men med lave D-vitaminverdier og høyt kolesterol. Pga det siste, ba han meg ta meg sammen, spise sunnere og trene mer..... 

So much for troverdig helsepersonell... 

 

 

Endret av Sykleper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...