Gå til innhold

Rutinemessig kontroll i selvbetjeningskassen i matbutikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var å handlet i nærbutikken i dag. Det er en vanlig kasse der, men det var kø i den. Så jeg valgte selvbetjeningskassen. Da jeg var ferdig å handle, så sto det at det var rutinemessig kontroll. Det kom en hyggelig mann, og han sjekket igjennom alt jeg hadde kjøpt. Listen var lang, og det var en del varer, men han kom seg raskt igjennom det. Litt pinlig var det, for mange begynte å se bort på situasjonen. Men det gikk bra. 

Jeg begynte å lure på om hun som satt i kassen kunne trykk av for kontroll eller noe. For jeg begynte å lete i lommen etter pantelappen da jeg sto ved kassen. Men jeg fant den ikke. Fant kun noe gammelt dropspapir. Hun som satt i kassen virker alltid litt sur og stirrende skreptisk, så jeg tenkte : nå har hun trykket av fordi hun tror jeg stjeler. Men kanskje det bare kommer en rutinemessig kontroll av de kassene iblant. Jeg har aldri opplevd det før. Men jeg bruker mye vanlig kasse. Det eneste jeg har opplevd er at hvis jeg kjøper alkohol så trykker de ofte av på noe i kassen selv om jeg bruker selvbetjeningskassen, så de slipper å gå bort til selvbetjeningskassen. 

Noen som vet hvordan dette fungerer? Mulig jeg er litt "hårsår". Jeg betaler alltid alle mine regninger, og jeg er ikke en som stjeler,, så jeg ble litt sånn paff. Men det var sikkert en rutinemessig kontroll :) .Uansett. Det gikk fint, og mannen som sjekket det i butikken var hyggelig. 

Anonymkode: 81c67...115

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg begynte å lure på om hun som satt i kassen kunne trykk av for kontroll eller noe. For jeg begynte å lete i lommen etter pantelappen da jeg sto ved kassen. 

Jeg tror det bare er tilfeldige stikkprøver. Det er ikke meningen at de som sitter i kassa, skal overvåke de som bruker de selvbetjente. I noen butikker kommer det varsel på skjermen hver eneste gang om at det kan forekomme stikkprøver. 

Det er svært vanlig at folk leter i lommene når det nærmer seg betaling - etter pantelappen, brillene (for å se hva de gjør på kortterminalen), bankkortet osv. Du må nok oppføre deg mer avvikende for å bli mistenkt for tyveri. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det eneste jeg har opplevd er at hvis jeg kjøper alkohol så trykker de ofte av på noe i kassen selv om jeg bruker selvbetjeningskassen, så de slipper å gå bort til selvbetjeningskassen. 

Det betyr bare at du ser voksen nok ut til at de kan godkjenne alderen din på avstand. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun som satt i kassen virker alltid litt sur og stirrende skeptisk

Det er vel ikke bare deg det går ut over? 

Jeg synes ikke du skal ta dette mer personlig enn når det er billettkontroll i kollektivtrafikken. 

Det hender innimellom at det kommer opp sånn kontroll. Mulig de kan trykke på det fra kassen og, men tror egentlig ikke det, for da kan jo noen oppleve å bli diskriminert. 

Tror jeg bare har opplevd det en gang for mange år siden. 

AnonymBruker
laban skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det bare er tilfeldige stikkprøver. Det er ikke meningen at de som sitter i kassa, skal overvåke de som bruker de selvbetjente. I noen butikker kommer det varsel på skjermen hver eneste gang om at det kan forekomme stikkprøver. 

Det er svært vanlig at folk leter i lommene når det nærmer seg betaling - etter pantelappen, brillene (for å se hva de gjør på kortterminalen), bankkortet osv. Du må nok oppføre deg mer avvikende for å bli mistenkt for tyveri. 

Det betyr bare at du ser voksen nok ut til at de kan godkjenne alderen din på avstand. 

Det er vel ikke bare deg det går ut over? 

Jeg synes ikke du skal ta dette mer personlig enn når det er billettkontroll i kollektivtrafikken. 

Jeg får velge å ikke ta det personlig. Ja tydeligvis tror også ansatte i butikker at jeg er over 18 ;) . Men jeg er ca 45 år, så det er vel naturlig at jeg ser eldre ut enn 18 år nå hehe. 

Men jeg skal ikke ta det personlig uansett. Jeg har mitt på det rene. Er ikke typen til å klare å stjele. :) 

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Det hender innimellom at det kommer opp sånn kontroll. Mulig de kan trykke på det fra kassen og, men tror egentlig ikke det, for da kan jo noen oppleve å bli diskriminert. 

Tror jeg bare har opplevd det en gang for mange år siden. 

Jeg opplevde noen ganger at i min forrige nærbutikk at det lyste rødt i det jeg skulle ut, og da skulle de kontrollere. Men han som var sjef i butikken bare viftet meg ut, og ville ikke sjekke igjennom. Han kjenner meg litt fra før av. Jobbet litt på den butikken da jeg var ungdom. 

Det er helt tilfeldig og ingen andre kunder bryr seg eller legger spesielt merke til det.

Jeg bruker alltid selvbetjent kasse og har blitt kontrollert 8-10 ganger. Noen ganger flere måneder mellom hver gang, andre ganger to ganger på rad. 

Det høres slitsomt ut å bry seg om slike ting - lure på om det er tilfeldig / om man har gjort noe mistenkelig etc. 

Annonse

AnonymBruker

Dette tror jeg skjer helt tilfeldig.  Den dagen jeg ble "trukket ut" var det kjempelang kø i ordinære kasser, det tok mange minutter før de sjekket meg.  Jeg tror ikke ekspeditørene med vilje valgte meg ut - det skapte jo bare merarbeid i en allerede hektisk stund.

Anonymkode: 259ee...f53

AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 9.46):

Jeg jobber i en butikk med et slitk system og vi har ingen mulighet til å velge hvem som skal sjekket. Men vi kunne fikse i forhold til alder før, nå må vi ta det på maskinene.

Anonymkode: 6db52...6dc

Jeg antar at det bare plukkes ut en tilfeldig kunde fordi nå har det gått x antall kunder igjennom som ikke har blitt kontrollert?

Samme har en jo på sikkerhetskontrollene på flyplassene. Jeg har en tendens til å bli trukket ut til tilfeldig kontroll og jeg ser det i blant også skjer med assistansetjenesten jeg har med meg som følger meg til riktig gate. Men siden det skjer nesten annenhver flytur jeg tar, vil jeg vel tro at tilfeldige kontroller forekommer en del hyppigere på en sikkerhetskontroll enn ved kunder i en matbutikk - noe vi skal være glade for.

Til TS: Dette har du nok ingen grunn til å ta personlig. Da hadde personen som sjekket deg oppført seg på en annen måte.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Jeg antar at det bare plukkes ut en tilfeldig kunde fordi nå har det gått x antall kunder igjennom som ikke har blitt kontrollert?

Samme har en jo på sikkerhetskontrollene på flyplassene. Jeg har en tendens til å bli trukket ut til tilfeldig kontroll og jeg ser det i blant også skjer med assistansetjenesten jeg har med meg som følger meg til riktig gate. Men siden det skjer nesten annenhver flytur jeg tar, vil jeg vel tro at tilfeldige kontroller forekommer en del hyppigere på en sikkerhetskontroll enn ved kunder i en matbutikk - noe vi skal være glade for.

Til TS: Dette har du nok ingen grunn til å ta personlig. Da hadde personen som sjekket deg oppført seg på en annen måte.

Tar det ikke personlig   :) . Jeg husker vel en episode som ung 19/ 20 åring som ligger litt igjen hodet mitt ennå. Husker at jeg var inne på en stor klesbutikk, med både parfyme,  og annet i. Plutselig kom en dame og viftet meg med seg. Hun jobbet i butikken og sa at vi måtte ta en prat. Jeg ble paff og gikk inn på kontoret med henne. Og hun begynte å bare prate , spurte meg noen spørsmål om hva jeg gjorde inne i butikken. Jeg tittet litt sa jeg. Hvorfor holdt du hendene dine i lommen flere ganger spurte hun. Jeg svarte : fordi jeg har masse småpenger i dem. Og så sa hun : var ikke meningen å plage deg. Beklager. Og hadet. Jeg gikk ut av butikken og forsøkte bare å glemme. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...