Gå til innhold

Hva er det jeg lider av egentlig?

Anbefalte innlegg

Ja, nå er det mye stress i livet mitt som sikkert forverrer, men jeg skulle bare så gjerne visst hva det er jeg lider av. 

Jeg har ikke lengre langvarige angstanfall. Disse er under kontroll med en fin blanding av Zoloft, propranolol og Fluanxol. Jeg bekymrer meg egentlig veldig lite. Føler meg ganske robust og lite engstelig. 

Men jeg får en eller annen reaksjon i kroppen, den er vanskelig å forklare. Plutselig, på et par sekunder, får jeg ilinger gjennom kroppen, sug i magen, en slags brennende følelse i huden, det virker som om kroppen blir stappfull av adrenalin, og jeg skjønner ikke hva som er galt med meg. Så forsvinner det like brått som det kom, i løpet av 2-10 sekunder. Ingen utløsende negative tanker, ingenting jeg er redd for. Har kommet langt i terapi, er kvitt angsten for angsten mer eller mindre. Men disse små anfallene kan komme titalls ganger i løpet av en dag. Det er ikke panikkanfall, det varer for kort tid. Jeg er som sagt ikke redd for noe spesielt. Jeg skjønner bare ikke hva dette er for noe.

Jeg har vel erkjent at dette bare er noe jeg må leve med, men jeg skjønner dessverre ingenting av det. Jeg trodde angst var å være redd for noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461034-hva-er-det-jeg-lider-av-egentlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
ISW skrev (7 timer siden):

Ja, nå er det mye stress i livet mitt som sikkert forverrer, men jeg skulle bare så gjerne visst hva det er jeg lider av. 

Jeg har ikke lengre langvarige angstanfall. Disse er under kontroll med en fin blanding av Zoloft, propranolol og Fluanxol. Jeg bekymrer meg egentlig veldig lite. Føler meg ganske robust og lite engstelig. 

Men jeg får en eller annen reaksjon i kroppen, den er vanskelig å forklare. Plutselig, på et par sekunder, får jeg ilinger gjennom kroppen, sug i magen, en slags brennende følelse i huden, det virker som om kroppen blir stappfull av adrenalin, og jeg skjønner ikke hva som er galt med meg. Så forsvinner det like brått som det kom, i løpet av 2-10 sekunder. Ingen utløsende negative tanker, ingenting jeg er redd for. Har kommet langt i terapi, er kvitt angsten for angsten mer eller mindre. Men disse små anfallene kan komme titalls ganger i løpet av en dag. Det er ikke panikkanfall, det varer for kort tid. Jeg er som sagt ikke redd for noe spesielt. Jeg skjønner bare ikke hva dette er for noe.

Jeg har vel erkjent at dette bare er noe jeg må leve med, men jeg skjønner dessverre ingenting av det. Jeg trodde angst var å være redd for noe.

Jeg har det samme, kan komme som ilinger gjennom kroppen fra magen til halsen. Jeg tror det er en slangs angst eller energier, det kommer brått og forsvinner brått. 

ISW skrev (8 timer siden):

Men jeg får en eller annen reaksjon i kroppen, den er vanskelig å forklare.

Kan det være medisinrelatert? Bivirkninger? Eller kan det være starten på noe medisinene demper?

Hvis det er så mange ganger om dagen, blir det jo veldig slitsomt for deg🥺 Hvis det viser seg å være angst, kan du jobbe med «å bare la det passere?» 

Annonse

Worrisome Plenty

Du hadde jo flere symptomer før du begynte på medisiner. Husker jeg ikke feil, så var du får noen år siden så opptatt av om du hadde hjertefeil, at du nærmest leste deg til å kunne like mye som en hjertespesialist. Så du har nok en angstlidelse, som du nå nesten har medisinert bort.

Endret av Worrisome Plenty

Det kan være at dette er angst men det stemmer ikke med noen av angstlidelsene i boka. Verken panikklidelse, GAD, sosial angst, PTSD eller tvangslidelse. Jeg er ikke redd, får bare disse plagene kastet over meg. Det nærmeste jeg kommer er en panikklidelse som er behandlet. 

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Det kan være at dette er angst men det stemmer ikke med noen av angstlidelsene i boka. Verken panikklidelse, GAD, sosial angst, PTSD eller tvangslidelse. Jeg er ikke redd, får bare disse plagene kastet over meg. Det nærmeste jeg kommer er en panikklidelse som er behandlet. 

Stressreaksjon?

Anonymkode: 00127...0e5

Nicklusheletida

Jeg tenkte også på stressreaksjon. Hos meg var det en del rare ting som skjedde med kroppen da jeg sto midt i en skilmisse. Jeg fikk en klump som satt fast i halsen som jeg verken klarte å svelge ned eller få opp. Jeg fikk stikk i hjertet som jeg trodde var hjerteinnfarkt og ble hentet med sykebil. 

De fant verken hjerteinnfarkt eller klump i halsen hos meg. Fikk bare beskjed om å slutte å tenke på det. Jeg har ikke angst , så jeg finner ingen annen forklaring enn at det var skilsmissen som påvirket meg. Har ikke hatt noe lignende senere.

Du har skrevet en del om din far. Kan det være situasjonen rundt din far som påvirker deg ?

Først av alt vil jeg si at jeg synes det er utrolig bra at du har kommet deg så godt igjen og at du stadig gjør framskritt! 🙂

Det du sliter med nå er kanskje "bare" noen restsymptomer som vil forsvinne etterhvert? Jeg ser du mener at du ikke har noen negative tanker i forkant av anfallene, men et du helt sikker på det? Jeg kan få lignende symptomer plutselig hvis en ubehagelig tanke streifer meg, f.eks et flaut minne eller noe i nær framtid som jeg gruer meg til. Det er helt "normalt" til meg å være, men jeg opplever det ikke like hyppig som deg da. 

Sånn som du har det nå må være fryktelig ubehagelig, men jeg tror det vil gå over etterhvert. Jeg er enig med de som er inne på at det kan være stressrelatert, du har jo mange stressfaktorer i livet ditt. Likevel har du nok stresset like mye før uten å få slike symptomer. Kanskje er du litt ekstra utsatt/sårbar siden du fremdeles er "in recovery"? Jeg har uansett tro på at dette også vil forsvinne etterhvert. Lykke til! 🙂

Takk for svar dere,

Det er nok en panikklidelse under remisjon. Merket det godt i bilvasken i dag, angsten kom men den ble ikke verre. Det stoppet liksom opp og eskalerte ikke videre. Har hatt noen angsttilløp ellers men det blir ikke veldig ille. 

@Cesium seponeringsreaksjoner har jeg hatt før. For meg er de som støt gjennom kroppen, spesielt når jeg snur på hodet. Men de oppleves litt annerledes. For øvrig tusen takk for svar! 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...