Gå til innhold

Ang voltaren.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Jeg fikk noen voltaren av legevakten for gallesmerter,men det var stikkpiller. Vet ikke om jeg vil ta det,men har noen gamle voltaren piller jeg skulle ta ved migrene. Det er det jeg har nå,har tatt paracet og relpax men det er vondt enda,så lurer på å ta en pille. Vet jfg kan ta en relpax til,men da er jeg redd for tissing om natten. Leste at voltaren er ikke bra,man kan få hjerteinfarkt og andre ting. Og man skal ikke ta det om man røyker? Er redd for at jeg dør om jeg tar en,ville du tatt en? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Nei jeg dropper voltaren, det er jo rene giften 50 % sjanse for hjerteproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (29 minutter siden):

Nei jeg dropper voltaren, det er jo rene giften 50 % sjanse for hjerteproblemer

Er du sikker på at du tolker informasjonen riktig nå? Hvis halvparten rapporterer om hjerteproblemer, må det være snakk om helt ufarlige "problemer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (29 minutter siden):

Er du sikker på at du tolker informasjonen riktig nå? Hvis halvparten rapporterer om hjerteproblemer, må det være snakk om helt ufarlige "problemer"?

50 % sjanse i forhold til hvis du ikke tar det, de var farlige sto det på den siden. Det var bedre å ta paracet. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

Det var bedre å ta paracet. 

Det kan godt hende. Jeg kjenner ikke voltaren i det hele tatt, jeg syntes bare det virket tvilsomt at det var så høy risiko som 50%.

Det er mange medisiner som ikke skal brukes av folk som har kjente hjerteproblemer fra før, men det blir noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (1 minutt siden):

Det kan godt hende. Jeg kjenner ikke voltaren i det hele tatt, jeg syntes bare det virket tvilsomt at det var så høy risiko som 50%.

Det er mange medisiner som ikke skal brukes av folk som har kjente hjerteproblemer fra før, men det blir noe annet. 

Det sto nå det, det var danske forskere som hadde funnet det ut. Det var jo skummelt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Det sto nå det, det var danske forskere som hadde funnet det ut. Det var jo skummelt. 

Jeg fant artikkelen nå: https://forskning.no/smertelindring/danske-forskere-advarer-mot-voltarol-og-voltaren/1238856

Det er risikoøkningen som er på 50%, sammenliknet med de som ikke tar noe legemiddel i det hele tatt. Det betyr altså ikke at risikoen for å få hjerteproblemer hvis man tar voltaren er 50%! Det ville jo være helt håpløst hvis halvparten av de som tar et mye brukt legemiddel, skulle få hjertesykdommer. 

Risikoen øker mest for de som allerede er i risikogruppen for å få hjerteproblemer, eller som allerede har hatt hjerte/kar-sykdommer. Det er vanlig. 

Du har helt rett i at de anbefaler medisiner i paracet- og ibux-"familien" i stedet. Her er risikoøkningen lavere.

Men altså - poenget mitt er at en risikoøkning på 50% ikke betyr "50% sjanse for hjerteproblemer", slik du skrev ovenfor 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (11 timer siden):

Jeg fant artikkelen nå: https://forskning.no/smertelindring/danske-forskere-advarer-mot-voltarol-og-voltaren/1238856

Det er risikoøkningen som er på 50%, sammenliknet med de som ikke tar noe legemiddel i det hele tatt. Det betyr altså ikke at risikoen for å få hjerteproblemer hvis man tar voltaren er 50%! Det ville jo være helt håpløst hvis halvparten av de som tar et mye brukt legemiddel, skulle få hjertesykdommer. 

Risikoen øker mest for de som allerede er i risikogruppen for å få hjerteproblemer, eller som allerede har hatt hjerte/kar-sykdommer. Det er vanlig. 

Du har helt rett i at de anbefaler medisiner i paracet- og ibux-"familien" i stedet. Her er risikoøkningen lavere.

Men altså - poenget mitt er at en risikoøkning på 50% ikke betyr "50% sjanse for hjerteproblemer", slik du skrev ovenfor 😉

 

Ok. Takk for oppklaringen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar voltaren nesten ukentlig. Grunnet att jeg mest sannsynlig har psoriasis artritt. Jeg tar det når jeg får smerter. Jeg har ikke fått noen bivirkninger av den. Men jeg begrenser inntaket så godt jeg kan, for den kan være hard for magen. Men det finnes mange som går på ganske store doser over noe tid på den medisinen. Det var det man i gamledager brukte mot artritt.

 

Paracet og NSAID (Voltaren er ett NSAID) er veldig forskjellige medisiner. Får du like god smertelindring med paracet skal det være førstevalget ,da det nesten ikke har bivirkninger, hvis dosen ikke overskrides.

Anonymkode: 84067...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tar voltaren nesten ukentlig. Grunnet att jeg mest sannsynlig har psoriasis artritt. Jeg tar det når jeg får smerter. Jeg har ikke fått noen bivirkninger av den. Men jeg begrenser inntaket så godt jeg kan, for den kan være hard for magen. Men det finnes mange som går på ganske store doser over noe tid på den medisinen. Det var det man i gamledager brukte mot artritt.

 

Paracet og NSAID (Voltaren er ett NSAID) er veldig forskjellige medisiner. Får du like god smertelindring med paracet skal det være førstevalget ,da det nesten ikke har bivirkninger, hvis dosen ikke overskrides.

Anonymkode: 84067...825

Ok. Tok mye voltaren for noen år siden da jeg skulle ta voltaren, paracet og relpax mot migrene. Hun legen sa stikkpiller virket best mot gallesmerter, åpnet gallegangen sa hun. Hun mente det virker bedre enn ketorax, men jeg har ikke prøvd. Ja hun spurte om jeg hadde magesår og da sa jeg jeg brukte nexium, det var bra sa hun for da gikk det fint. 

Tror jeg er litt immun mot paracet men tar det jo fordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Legen mente jeg kunne ta voltaren en gang iblant men ikke ofte, da var det ikke farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (På 1.6.2021 den 19.21):

Ok. Tok mye voltaren for noen år siden da jeg skulle ta voltaren, paracet og relpax mot migrene. Hun legen sa stikkpiller virket best mot gallesmerter, åpnet gallegangen sa hun. Hun mente det virker bedre enn ketorax, men jeg har ikke prøvd. Ja hun spurte om jeg hadde magesår og da sa jeg jeg brukte nexium, det var bra sa hun for da gikk det fint. 

Men er Voltaren sterk og farlig mot magen dersom man tar den som stikkpille? Jeg trodde det skulle godt gjøres... Visste ikke at Voltaren fantes i stikkpilleform. Visste den fantes i gel og har brukt det en gang - men det var Forte-utgaven uten at jeg vet forskjellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Eva Sofie skrev (1 minutt siden):

Men er Voltaren sterk og farlig mot magen dersom man tar den som stikkpille? Jeg trodde det skulle godt gjøres... Visste ikke at Voltaren fantes i stikkpilleform. Visste den fantes i gel og har brukt det en gang - men det var Forte-utgaven uten at jeg vet forskjellen :)

Jeg vet ikke nok om dette, jeg ville helst hatt den som vanlig tablett men hun sa stikkpille virket best. Får høre på legen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke nok om dette, jeg ville helst hatt den som vanlig tablett men hun sa stikkpille virket best. Får høre på legen :) 

Stikkpiller virker nok generelt best. Vil tro de har raskere effekt ihvertfall. Men de har jo ingen effekt dersom man ikke tar dem. Så i ditt tilfelle ville tabletter hatt mye større effekt enn stikkpillene som fortsatt ligger i pakken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Trine skrev (31 minutter siden):

Stikkpiller virker nok generelt best. Vil tro de har raskere effekt ihvertfall. Men de har jo ingen effekt dersom man ikke tar dem. Så i ditt tilfelle ville tabletter hatt mye større effekt enn stikkpillene som fortsatt ligger i pakken sin.

Ok. Hehe nei får ikke noen effekt av å se på pakken :D Skal prøve hvis jeg får veldig vondt igjen, skulle ta hvis jeg fikk jammen vondt sa hun ;) Tror hun var polsk, artig dame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Men er Voltaren sterk og farlig mot magen dersom man tar den som stikkpille? Jeg trodde det skulle godt gjøres... Visste ikke at Voltaren fantes i stikkpilleform. Visste den fantes i gel og har brukt det en gang - men det var Forte-utgaven uten at jeg vet forskjellen :)

Joda, jeg fikk Voltaren, Paralgin Forte og Bextra (tror jeg) da jeg tok mandlene for 17 år siden - alle som stikkpiller naturlig nok. Men jeg synes jo det var det glade vanvidd å gi meg 100 (!!!!) sterke smertestillende piller på en gang altså... Jeg tok ut alle, men brukte ikke halvparten engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (12 timer siden):

Ok. Hehe nei får ikke noen effekt av å se på pakken :D Skal prøve hvis jeg får veldig vondt igjen, skulle ta hvis jeg fikk jammen vondt sa hun ;) Tror hun var polsk, artig dame. 

Jeg skulle vært hakket før dau før jeg hadde tatt en stikkpille 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
Eva Sofie skrev (17 timer siden):

Men er Voltaren sterk og farlig mot magen dersom man tar den som stikkpille? Jeg trodde det skulle godt gjøres... Visste ikke at Voltaren fantes i stikkpilleform. Visste den fantes i gel og har brukt det en gang - men det var Forte-utgaven uten at jeg vet forskjellen :)

Voltaren tabletter er enterotabletter de løser seg ikke opp i magesekken, men i tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...