Gå til innhold

når jeg tisser så lukter det rabarbra. hvorfor det?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

jeg åt en rabarbrastilk med sukker på lørdag, og nå siden lørdagså lukter tisset rabarbra. men det skal det vel ikke gjøre, når tiss kun er avfallstoffer og ikke rabarbrastre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Blomsterfluen skrev (26 minutter siden):

jeg åt en rabarbrastilk med sukker på lørdag, og nå siden lørdagså lukter tisset rabarbra. men det skal det vel ikke gjøre, når tiss kun er avfallstoffer og ikke rabarbrastre?

urin/tiss påvirkes av det man spiser.

Anonymkode: fcfca...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 10.37):

urin/tiss påvirkes av det man spiser.

Anonymkode: fcfca...c9a

Ja, spis f.eks. en tallerken med aspargessuppe eller minst mulig bearbeidet asparges, kanskje bare litt kokt. Da vil det neste gang du går på toalettet lukte noe "svovelaktig". Om du ikke lukter det, er du av den halvparten mennesker som ikke evner å lukte dette :) Selv kan jeg ikke lukte det, men det lukter visst mindre bra...

Spør en forsker - Hvorfor stinker urinen min når jeg har spist asparges

"En oppsiktsvekkende artikkel sammenlignet urin og DNA. Det viste seg at alle skiller ut det illeluktende svovelet fra aspargesen – men bare halvparten av oss kan lukte det." I denne artikkelen forklares det så vidt hvorfor noe utskilles gjennom urin og noe gjennom hud/munn.

Kroppen vår er rar og fascinerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
Eva Sofie skrev (39 minutter siden):

Ja, spis f.eks. en tallerken med aspargessuppe eller minst mulig bearbeidet asparges, kanskje bare litt kokt. Da vil det neste gang du går på toalettet lukte noe "svovelaktig". Om du ikke lukter det, er du av den halvparten mennesker som ikke evner å lukte dette :) Selv kan jeg ikke lukte det, men det lukter visst mindre bra...

Spør en forsker - Hvorfor stinker urinen min når jeg har spist asparges

"En oppsiktsvekkende artikkel sammenlignet urin og DNA. Det viste seg at alle skiller ut det illeluktende svovelet fra aspargesen – men bare halvparten av oss kan lukte det." I denne artikkelen forklares det så vidt hvorfor noe utskilles gjennom urin og noe gjennom hud/munn.

Kroppen vår er rar og fascinerende :)

ok, jeg spiste hermetiske asparges en gang for å prøve å se om urinet mitt luktet dette, det luktet ingenting. burde jeg heller orøve med rå asparges? er det sån at de som kan lukte aspargestiss, har bedre luktesans enn de som ikke kan lukte det? 

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen skrev (På 8.6.2021 den 12.32):

ok, jeg spiste hermetiske asparges en gang for å prøve å se om urinet mitt luktet dette, det luktet ingenting. burde jeg heller orøve med rå asparges? er det sån at de som kan lukte aspargestiss, har bedre luktesans enn de som ikke kan lukte det? 

Nei, det er genetisk betinget og har ingenting med luktesans å gjøre. Og så vidt jeg vet, forstår de ikke hvorfor noen kan lukte svovellukten og andre ikke. Det ser ut til å være tilsynelatende helt tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...