Gå til innhold

Kan leger se det meste med ultralyd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok ultralyd hos gynokolog av livmor osv. De har også tatt noe tidligere for å se om egglederne er tette. Alt så bra ut. 

Men hva ser legene på ultralyd ? Ser de foreks polypper / eventuelle feil / skader på livmoren/ eggstokker? 

Var en lege som påsto at eggposene så litt slakk ut i kantene og at pga det kunne jeg ha pco. Mens de andre sier at de ser ingen tegn til pco. 

Noen som vet hva de faktisk kan se via ultralyd? For meg er det bare svart og gråhvite saker med masse svarte hull som visstnok skulle være eggposer å se... 

Anonymkode: 85f5d...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hysterosonogram het det andre som jeg har tatt. Der kunne de konkludere om at egglederne er i orden.  Men hvor mye de ser på disse undersøkelsene forstår jeg ikke. Har selv problemer å tyde skjermen deres. 

Anonymkode: 85f5d...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvor mye de ser på disse undersøkelsene forstår jeg ikke. Har selv problemer å tyde skjermen deres. 

Du kan jo ikke vurdere hva de erfarne fagpersonene ser, ut fra hva du selv klarer å tolke? 

Du kan være nokså sikker på at de ikke tilbyr UL for å sjekke noe de ikke kan se på UL. Hvis resultatet ikke lot seg tolke, ville de nok sagt det. 

Laparoskopi er vel siste utvei for å være helt sikre på hvordan tilstanden er. Men det tilbys trolig helst hvis man har smerter eller sykdomstegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan se polypper , det så de hos meg når jeg tok av testiklene. De kan se alt de ønsker å sjekke ut. Ville følt meg helt trygg etter en ultralydundersøkelse. De er trent i dette. Og strengt tatt kan vel ikke legfolk se noe på røntgen, MR eller slike undersøkelser heller, men det kan legene som er utdannet i dette :)

Anonymkode: 8780f...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...