Gå til innhold

Mann med utslett


sbri90

Anbefalte innlegg

Hei kjære forum. 

Jeg har en mann som plages med eksem/kviser. Han nekter altså gå til lege med det, som jeg forstår godt. Moren hans har vært litt vel overivrig i kommentarer og har dratt ham med til "leger" som yngre for å få bukt med problemet. Dette endte med mange behandlinger, men ikke av den gode typem(slangeolje, mixturer osv), ikke norske leger altså. Uansett, jeg prøver derfor mit beste for å finne ut hva det er han sliter med og hva beste fremgangsmetode bør være selv, for å slippe stresse ham ytterligere med dette. Han plages med det, så ikke for det kosmetiske men fordi jeg synes han fortjener bedre. 

Utslettene er røde, utspredte med ujevne kanter, mye kviselignenede sår. Han sier det klør ofte, så regner med de tørker og blir skorper. Han har hatt dette siden han var ung(13-14). Utslettene er lokalistert over hele kroppen, ikke i hodebunn, legger, hånd/forflater eller lysken. Om noen har gode råd, hva som helst, tas det imot til vurdering med stor takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sbri90 skrev (2 timer siden):

Hei kjære forum. 

Jeg har en mann som plages med eksem/kviser. Han nekter altså gå til lege med det, som jeg forstår godt. Moren hans har vært litt vel overivrig i kommentarer og har dratt ham med til "leger" som yngre for å få bukt med problemet. Dette endte med mange behandlinger, men ikke av den gode typem(slangeolje, mixturer osv), ikke norske leger altså. Uansett, jeg prøver derfor mit beste for å finne ut hva det er han sliter med og hva beste fremgangsmetode bør være selv, for å slippe stresse ham ytterligere med dette. Han plages med det, så ikke for det kosmetiske men fordi jeg synes han fortjener bedre. 

Utslettene er røde, utspredte med ujevne kanter, mye kviselignenede sår. Han sier det klør ofte, så regner med de tørker og blir skorper. Han har hatt dette siden han var ung(13-14). Utslettene er lokalistert over hele kroppen, ikke i hodebunn, legger, hånd/forflater eller lysken. Om noen har gode råd, hva som helst, tas det imot til vurdering med stor takknemlighet :)

Jeg ville nå fått ham til en hudlege da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Lillemus i hudlege-forslaget. Dette kan være så mangt, og også hudleger må ofte bruke elimineringsmetodikk for å finne ut hva noe er og hvorfor det oppstår. Jeg ville ikke satt min lit til dol eller kvakksalvere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sbri90 skrev (1 time siden):

Jaa, det var det å få ham med da 🙃

Altså - han er en voksen mann og om han ikke takler en eneste time hos hudlege for å begynne et sted... Ja, da kan han skylde seg selv for at han ikke blir bedre. Han må faktisk ta ansvar selv for å bli bedre og en time hos hudlege er da virkelig ingenting å blånekte på?

En ørliten sammenligning (litt søkt kanskje, men dog) - mannen og jeg begynte på lavkarbo-kosthold i sommer, etter hans ønske. Vi slækket litt på ferieturen vår og han spiste rundstykker og kake i en bursdag for en uke siden. Da jeg kom hjem i dag kunne han fortelle at de skulle ha pizza på jobb i morgen og han hadde tenkt å unne seg to stykker. Jeg svarte bare at "Det er ditt valg, jeg hadde heller tatt med meg noe jeg kunne spise, men du velger jo selv." Han ble litt snurt, "Men..." Jeg flirte:"Ja, da får du i alle fall ikke lov til å klage neste gang vi veier oss!" Han ble til slutt enig i mitt forslag om å bestille noe annet og mer lavkarbovennlig til seg selv. *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...