Gå til innhold

Hvorfor får noen så mye hjelp i psykiatrien, mens andre ikke får noe?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (4 timer siden):

Det finnes en del lidelser som kan være svært alvorlige, men der det er lite hjelp å få pga at en ikke kjenner noen virksom behandling. Eksempler på dette kan være ME, autisme og personer med alvorlig nevrotisisme. Så er det dessverre også noen pasienter som ikke har de ressurser som skal til for å nyttiggjøre seg behandling.

I en situasjon der ressursene er begrensede, må en ikke bare se på sykdommens alvorlighet, men også på sannsynligheten for at behandlingsressurser faktisk fører til helsegevinst.

Bør psykopater få hjelp også synes du? Folk som manipulerer og spiller ut den ene scenen etter den andre. Straff hadde nok vært bedre for dem. 

Anonymkode: 3b300...653

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bør psykopater få hjelp også synes du? Folk som manipulerer og spiller ut den ene scenen etter den andre. Straff hadde nok vært bedre for dem. 

Psykopater ønsker ikke hjelp. Psykopater havner mer i fengsel enn i psykiatrien. Det er lite å gjøre med psykopati da de som "lider" av det ikke selv lider under det. Det er til og med bevist att de kan bli slemmere av psykoterapi, for da lærer de seg på en slu måte hvordan de kan komme seg unna med ting.

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skal man bare straffe noen bare fordi de har den diagnosen? De må jo få straff som konsekvenser av handlinger og ikke diagnose som alle oss andre.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, vis psykopaten sliter psykisk. Men psykopater har ofte lite av de følelsene som fører folk inn i psykiatrien, som angst, skyld følelse osv. Liten selvinnsikt gjør også at de ikke føler at det er noe galt med dem ,og derfor oppsøker de skjeldent psykiatrien. 

Du klarer kanskje ikke å skille psykopater fra mennesker som bare har en utagerende  adferd som måte å vise at de ikke har det bra.

Straff er for de som har gjort noe straffbart. 

Anonymkode: 6b20e...e17

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg er en av dem som får god oppfølging av DPS. Jeg får stadig høre at jeg har ressurser som de tror jeg kan finne tilbake til og at jeg viser fremgang. Det tror jeg er en av grunnen til at jeg får hjelp.

Jeg er også kronisk suicidal, så jeg tenker at mange av dere mener at jeg ikke fortjener hjelp. Dere om det. Men det er en av grunnene til at jeg får hjelp på sengepost. Når de suicidale tankene kommer er det er symptom på at jeg har det svært vanskelig og da får jeg ofte et kort stabiliseringsopphold.

Dps har jo en prioriteringveileder som sier hvem som skal få hjelp og hvem som må få hjelp en annen plass. 

Det er trist at ikke alle får den hjelpen de føler behov for. En lett depresjon føles veldig vanskelig ut for den som har den. Samtidig kan man ikke ta imot alle i spesialisthelsetjenesten. Noen må få hjelpen sin av fastlegen eller forskjellige kommunale tilbud. 

Jeg mener at en av de første tingene en skulle gjort var å doble antallet psykologer med driftsavtaler slik at en kunne avlaste DPS og akuttpsykiatrien. 

Du får hjelp fordi du har fungert normalt tidligere. Du har hatt (har?) mann og du har barn. Du er også i jobb. 

Som sagt så er dps mer opptatt av å hjelpe de lettere tilfellene, de som ikke har vært syke så lenge f eks. 

Anonymkode: 4b78b...714

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du får hjelp fordi du har fungert normalt tidligere. Du har hatt (har?) mann og du har barn. Du er også i jobb. 

Som sagt så er dps mer opptatt av å hjelpe de lettere tilfellene, de som ikke har vært syke så lenge f eks. 

Anonymkode: 4b78b...714

Det kan godt være at jeg for hjelp fordi jeg har fungert tidligere. Men mange av dem jeg jevnlig er innlagt med har aldri fungert normalt.

Jeg har forøvrig ikke mann og har ikke vært i jobb de siste fire årene. Jeg regnes som alvorlig psykisk syke og er ikke i stand til å ha sønnen min så mye som jeg egentlig skal.

AnonymBruker skrev (På 8/5/2021 den 23.53):

Jeg tenker det går på kapasiteten der man bor rett og slett.

Anonymkode: 0de99...8c4

Dårlig kapasitet ove ralt.

Anonymkode: 81a87...4ef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...