Gå til innhold

ISW - Hjerte vs. angst?


bibben

Anbefalte innlegg

En forespørsel til deg ISW eller andre kyndige:

Hvordan kan jeg skille angst fra begynnende hjerteproblemer? Jeg har angst fra tid til annen og går fast på Zyprexa og har litt Sobril i bakhånd. MEN nå har dette som jeg normalt ville tolket som angst vart litt lenge (dvs. siden sist torsdag). Det kommer og går i bølger. Det er som om jeg har høy puls og litt problemer med å trekke pusten helt ned. Jeg blir også fort andpusten ved aktivitet (har dårlig kondis), men opplevelsen av høy puls kommer også når jeg er passiv. Jeg har ikke smerter hverken i hjerteregionen eller andre steder, men det dunker liksom også tidvis i halsen. Kanskje det man mener med «hjertet i halsen»? Jeg har denne uken tatt Sobril nesten hver dag, men må nødvendigvis koordinere det i forhold til bilkjøring. Jeg har denne «hjerteaktiviteten» også om natten når jeg ligger helt stille. I perioder merker jeg ingenting i det hele tatt.

Grunnen til at jeg skriver er at jeg går på en del psykofarmaka (2xAP+SS)som jeg jo vet kan gi hjerte- og karsykdommer og jeg er plutselig blitt litt engstelig for om det er noe med hjertet. Det har jeg aldri ofret en tanke før.

Kan du/dere hjelpe meg med litt innsikt i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Hei,
Det du beskriver er akkurat følelsen jeg har hatt i et en del år nå. Følelsen av hjertebank selv om jeg er helt rolig, slagene kjennes helt opp i halsen. Det har kommet å gått som du sier, i perioder. Men de siste månedene/året har det blitt verre. Jeg kjenner ofte på press i brystet oppover i nedre del av halsen under adamseplet, og sliter med å slappe av når jeg har lagt meg.
Jeg kjenner nå også på trangen til å trekke pusten ofte, men det ender ofte med at jeg ikke får trekt inn så mye som jeg ønsker.
Føler jeg går å sukker mye for å få det til.

Dette med hjertebanken har jeg også siste året følt mer på, da jeg ved et tilfelle slappet av med øret på puta og lå slik jeg hørte pulsen veldig godt. Hjertet slo da hardt men normalt, men så var det akkurat som det stoppet opp og hoppet over nesten 2 slag, mens dette pågikk føltes det ut som det bygde seg opp et trykk i brystet før det løsnet og det slo ekstra kraftig før det fortsatte normalt igjen.
Andre ganger føles det som det slår fort og med ekstraslag inn i mellom..
Siden jeg nå siste uka hvertfall har kjente veldig på dette og det har plaget meg, testet jeg blodtrykkt med en maskin mor mi har, hun er utdannet innen helse og vet litt om mye. Og sier jeg har litt høyt blodtrykk, dette har jeg ikke hatt før.
Men denne maskinen har også et symbol for ujevn hjerterytme. Og dette kom opp ved flere tilfeller når jeg testet.

Jeg tror, at dette kommer av stress, selv om jeg ikke direkte føler på stress.. Men den siste uken har jeg begynt i ny stilling på jobb der jeg føler en del ansvar og jeg tror nok dette har stresset meg en del, så jeg tror egentlig det værste jeg opplever nå er på grunn av dette. Men hjertebank og resten har jeg hatt i flere år nå. Men nå er det sånn jeg føler mye på press opp mot hodet og får hodeverk av det.

Jeg har ikke angst, men jeg liker ikke å oppholde meg på plasser der det er mye folk, eller i situasjoner der jeg må småprate med folk jeg kjenner pittelitt. Er ganske introvert og slike situasjoner gjør meg stresset, og da føler jeg ofte på dette med hjertebank osv. 

Uansett, satt å leste litt å posten din beskrev følelsen jeg har nå VELDIG godt.
Jeg tror jeg skal ha meg en tur til lege bare for sikkerhetsskyld, bekymrer meg litt om det kan være noe hjerte-relatert.

Hilsen 
Mann 35

Endret av Bankbank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...