Gå til innhold

Er det slutt på langvarige innleggelser?

Anbefalte innlegg

Er det slutt på den tiden hvor man kunne være innlagt i månedsvis og noen ganger i årevis? Det er jo synd siden noen ikke greier å ta vare på seg selv uten omsorg fra andre. Hva er mest dyrt av akuttinnleggelser noen ganger i måneden og det å bo på psykiatrisk fast? 

Anonymkode: f746f...689

Fortsetter under...

Virker sånn her. Har vært innlagt i tre uker, og i løpet av denne perioden har jeg sett minst tre pasienter som har blitt skrevet inn og ut 2-3 ganger. Pasienter som blir skrevet ut selv om de åpenbart er for syke til å bli sendt hjem. Hva er vitsen?

Anonymkode: 7cdac...be1

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Virker sånn her. Har vært innlagt i tre uker, og i løpet av denne perioden har jeg sett minst tre pasienter som har blitt skrevet inn og ut 2-3 ganger. Pasienter som blir skrevet ut selv om de åpenbart er for syke til å bli sendt hjem. Hva er vitsen?

Hvordan ser du på dem at de er for syke til å dra hjem? 

Anonymkode: 40815...302

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan ser du på dem at de er for syke til å dra hjem? 

To av dem har jeg hatt litt kontakt med, og det har for meg vært åpenbart. Noe som jo bekreftes når de er tilbake i løpet av få dager..

Annonse

Jeg tror mange blir for avhengige av innleggelser og at psykiatrien prøver å unngå at det skal skje. Når folk sier de savner å være innlagt og gjerne kunne vært innlagt for alltid, begynner å lengte etter kaffepraten med de ansatte og skaper et slags avhengighetsforhold til dem hvor de går rundt og savner avdelinga når de først er hjemme osv. Det er ikke sunt. Og jeg tror det gjør at man får lavere terskel for å ringe og be om å komme inn eller å komme ed trusler som gjør at de må ta en inn til tryggheten igjen. Folk må lære seg at livet skal leves utenfor avdelinga.

Samtidig så virker jo tydeligvis ikke det å ha folk innlagt en uke eller to når de må inn igjen etter få dager eller en uke hjemme. En mellomting hadde kanskje vært greit.

Anonymkode: b309e...c1f

Det burde kanskje lages noen terapeutiske samfunn der folk kunne bo så lenge de ville (selvfølgelig betale leie e.l.) og delta på aktiviteter. Vet ikke hvorfor en har gått bort fra denne tankegangen.

Tror ikke en skal være så redd for at folk gjør seg "avhengige" av sykehus, tenker at når de blir bedre så blir de som regel lei av å være på et sykehus eller DPS og vil komme seg videre.

Var innlagt i 7 mnd i 2017. Vet ikke om det var så bra. De prøvde å overføre meg til DPS, men DPS sa jeg var for syk. Nå er jo jeg mye innlagt da, men sjelden mer enn en uke. Har en avtale da og den er slik at jeg skal ikke ha skadet meg, ruset meg eller lignende i forkant. Hender jeg blir tvangsinnlagt, men da foretrekker jeg å skrive meg ut siden det strider mot avtalen, med mindre jeg blir anbefalt noe annet. 

Glitter skrev (5 minutter siden):

Var innlagt i 7 mnd i 2017. Vet ikke om det var så bra. De prøvde å overføre meg til DPS, men DPS sa jeg var for syk. Nå er jo jeg mye innlagt da, men sjelden mer enn en uke. Har en avtale da og den er slik at jeg skal ikke ha skadet meg, ruset meg eller lignende i forkant. Hender jeg blir tvangsinnlagt, men da foretrekker jeg å skrive meg ut siden det strider mot avtalen, med mindre jeg blir anbefalt noe annet. 

Men var ikke det i rusbehandling du var i 7mnd? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men var ikke det i rusbehandling du var i 7mnd? 

Og var det ikke slik at DPS ikke finnes på hennes hjemsted og at det er årsaken til at hun kun får innleggelser på akutten? 🤔

Worrisome Plenty

De som er ustabile er vel ofte de som vil gjerne bli innlagt, men som samtidig ikke har godt av det (mange med EUPF).

Vil tro folk med kronisk psykose og den slags blir lagt inn på lavere terskel enn sykehus. Feks gruppehjem og bofelleskap, og bolig med tilsyn og de aller mest syke på sykehjem hele livet.

Det er mange om  beinet i en psykiatri som nedskalerer døgntilbud på sykehus.

Personlig synes jeg det er en bra ting. I gammeldager før AP ville jeg nok vært innlagt på ett grusomt asyl hele livet. 

Endret av Worrisome Plenty
fikk ikke med alt
Glitter skrev (7 timer siden):

Nå er jo jeg mye innlagt da, men sjelden mer enn en uke

Men så blir det likevel flere uker i måneden siden du er inne igjen bare noen få dager etter utskriving. Det må være tøft å ha det slik. Du er jo innlagt mer enn du er hjemme. 

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men så blir det likevel flere uker i måneden siden du er inne igjen bare noen få dager etter utskriving. Det må være tøft å ha det slik. Du er jo innlagt mer enn du er hjemme. 

Sånn sett må det jo være mer lønnsomt å heller få være innlagt lenge over tid. Da tenker jeg på minst et halvt år-et år. Bare få være noen dager er i beste fall brannslukking. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sånn sett må det jo være mer lønnsomt å heller få være innlagt lenge over tid. Da tenker jeg på minst et halvt år-et år. Bare få være noen dager er i beste fall brannslukking. 

Er det ikke da bedre med bemannet bolig for de som er så ofte innlagt? 

Jeg har tilbud om brukerstyrt innleggelse på DPS, men jeg liker ikke å være innlagt. Har vært innlagt så ofte at jeg har det omtrent i halsen. Det er jo maks 5 dager jeg får og da blir det jo ofte. Da jeg hadde planlagt opphold i 2 uker var jeg god mye lenger enn etter et brukertstyrt opphold. Og nå er terskelen min for å bruke den brukerstyrte blitt ganske høy fordi jeg er ganske lei av å være innlagt og jeg ser jo at den hjelper lite og jeg ikke vet hvordan jeg skal få bedre utbytte av den. Noen ganger er langvarig opphold nødvendig og bra og andre ganger er det motsatt.

Endret av aa-k-j
Worrisome Plenty skrev (15 timer siden):

De som er ustabile er vel ofte de som vil gjerne bli innlagt, men som samtidig ikke har godt av det (mange med EUPF).

Vil tro folk med kronisk psykose og den slags blir lagt inn på lavere terskel enn sykehus. Feks gruppehjem og bofelleskap, og bolig med tilsyn og de aller mest syke på sykehjem hele livet.

Tenkte akkurat det samme som deg. At svært mange av de som ønsker seg langvarige innleggelser, viser seg å bli dårligere av å være innlagt, f.eks. med økt selvdestruktivitet. Jeg tror det kanskje er uttrykk for mistrivsel, det også, samt at en har lett for smitteeffekt og negativ påvirkning fra medpasienter (det har jeg selv fått erfare selv om jeg benektet det i mange år så lenge selvskadingen pågikk). Men at hyppige reinnleggelser er en god løsning verken for pasient eller sykehuset, er jeg ikke sikker på heller, når jeg ser hvor mye papirarbeid og formaliteter som iverksettes ved et innleggesestilfelle. Det er enormt slitsomt for pasienten og ressurskrevende for personalet. Jeg vet ikke lenger om det er like mye papirarbeid innen psykiatri som somatikk, for nå runder jeg snart 8 år uten inleggelser i psykiatrien, men jeg leste i går en artikkel der det sto at 75% av ressursene i det psykiske helsevernet gikk kun til 10% av de alvorligst syke og med kompliserte psykiske lidelser - da sier det seg selv at det må tilføres mer midler. Ikke bare gjøres endringer innen nåværende rammer som dagens regjering mener at skal være tilstrekkelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...