Gå til innhold

Er depersonalisering og derealisasjon det samme som dissosiasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Depersonalisasjon og derealisasjon er og var veldig vanlige symptomer på en masse lidelser. Dissosiasjon er noe som var veldig sjeldent før i hvert fall.

Derealisasjon og depersonalisasjon er vanlig i alt fra angstlidelser til schizofreni. Jeg hadde det mye før, og jeg kan ikke komme på noe opplevelse jeg vil kalle dissosiasjon.

Anonymkode: 0cefa...e48

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Depersonalisasjon og derealisasjon er og var veldig vanlige symptomer på en masse lidelser. Dissosiasjon er noe som var veldig sjeldent før i hvert fall.

Derealisasjon og depersonalisasjon er vanlig i alt fra angstlidelser til schizofreni. Jeg hadde det mye før, og jeg kan ikke komme på noe opplevelse jeg vil kalle dissosiasjon.

Hvilke flere lidelser er depersonalisasjon og derealisasjon et symptom på annet enn angst og schizofreni? Har du en liste? Hadde vært fint. 

Anonymkode: 18e47...fb0

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg syns det virker veldig likt, kjenner meg igjen i alt det der. 

Jeg kjenner meg igjen i depersonalisering og derealisasjon, men dissosiasjon er jeg litt usikker på hva faktisk er?

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvilke flere lidelser er depersonalisasjon og derealisasjon et symptom på annet enn angst og schizofreni? Har du en liste? Hadde vært fint. 

Google er din venn

depersonalisasjons-derealisasjonssyndrom – Store medisinske leksikon (snl.no)

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er depersonalisering og derealisasjon det samme som dissosiasjon?

Jeg måtte lese linken til ab over her og kjente meg ikke igjen i det hele tatt. Samtidig sier behandleren min at jeg dissosierer. Jeg kjenner at jeg ikke helt forstår det begrepet fullt ut, men for meg oppleves det ikke slik som beskrevet.

Fru2020 skrev (6 timer siden):

Jeg måtte lese linken til ab over her og kjente meg ikke igjen i det hele tatt. Samtidig sier behandleren min at jeg dissosierer. Jeg kjenner at jeg ikke helt forstår det begrepet fullt ut, men for meg oppleves det ikke slik som beskrevet.

Hvordan oppleves det for deg? 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan oppleves det for deg? 

Jeg faller vekk og alt blir som bomull. Alt stopper opp. Jeg er ikke vekke så lenge av gangen. Er ikke plaget så mye med dissosiasjon, men noen ganger når vi snakker om noe vanskelig.

Behandler sier også at flashbacks er dissosiasjon.

Jeg synes det er vanskelig å få helt grep på det begrepet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...