Gå til innhold

Terapeut opptatt av sexlivet mitt

Anbefalte innlegg

morsan skrev (13 minutter siden):

Helt enig i det 🙂 Men jeg oppfattet Drømmeautomat var mest opptatt av å komme med et forbehold for sitt eget svar - ikke å begrense andres ønske om å svare. (Men för all del - jag kan ha fel.)

Mulig, men jeg oppfattet det ikke sånn ettersom han svarte meg, ikke ts. Men - öppen för at jag tar fel jag också :)

Fortsetter under...

Drømmeautomat
Kayia skrev (18 minutter siden):

Mulig, men jeg oppfattet det ikke sånn ettersom han svarte meg, ikke ts. Men - öppen för at jag tar fel jag också

Stemmer, jeg svarte deg fordi jeg syns det er grunn til å være litt mer åpen for at ts' følelse av at dette er rart er riktig. Men om det er riktig veit jo ikke jeg heller.

Former for terapi er et langt lerret å bleike. Jeg sier ikke at en aktiv terapeut med fokus er galt, men da går man vel gjerne i en kort terapi med en fokusert bestilling. Jeg har gått i ulike former for terapier og foretrekker psykoanalytisk terapi med en nøytral terapeut. Jeg har gått i terapi (psykodynamisk) der terapeuten kom med anekdoter fra eget liv og gjerne lot egne holdninger skinne gjennom. Jeg tror det var velment, men det var ikke en spesielt produktiv terapi for meg. Jeg tror også at for mange andre så vil det oppleves vanskelig å snakke ærlig om vanskelige ting hvis terapeuten har en sånn metode. Når terapeuten er nøytral og sier lite om seg selv blir forholdet til terapeuten mer intenst og det blir lettere å snakke om hva man føler eller tror om terapeuten. Det høres kanskje paradoksalt ut, men sånn oppleves det for meg.

Endret av Drømmeautomat

Det er mulig jeg er gammel og snerpete, men jeg synes faktisk det er ganske stor forskjell om en terapeut nærmest rutinemessig starter timene med "hvordan går det på jobb?" eller "har du hatt sex siden sist?"

Her under forutsetning av at årsaken til behovet for terapi ikke er spesielt relatert til verken arbeidskolleger eller samliv, slik at ingen av spørsmålene er midt i hovedtemaet, men litt på siden, som en innledning.  

Ikke minst hvis det er kjent at personene som blir spurt, faktisk har en jobb i det første tilfellet, men i det andre tilfellet er singel. Jeg vet godt at single har sex, men hvis samliv / nærhet / intimitet ikke er et hovedtema, synes jeg dette er langt mer invaderende enn å spørre en person som er i arbeid, om jobben. 

Selv om jeg er aldri så gift, hadde omtrent hvem som helst som stadig spurte meg om jeg hadde hatt sex, fått beskjed om å passe sine egne saker. Hvis jeg da ikke hadde oppsøkt en terapeut nettopp for å snakke om sånt.  

laban skrev (6 minutter siden):

Selv om jeg er aldri så gift, hadde omtrent hvem som helst som stadig spurte meg om jeg hadde hatt sex, fått beskjed om å passe sine egne saker. Hvis jeg da ikke hadde oppsøkt en terapeut nettopp for å snakke om sånt.  

Hvis det er sexlivet som er en del av problemet , så blir det jo noe annet ja. 

laban skrev (54 minutter siden):

Det er mulig jeg er gammel og snerpete, men jeg synes faktisk det er ganske stor forskjell om en terapeut nærmest rutinemessig starter timene med "hvordan går det på jobb?" eller "har du hatt sex siden sist?"

Her under forutsetning av at årsaken til behovet for terapi ikke er spesielt relatert til verken arbeidskolleger eller samliv, slik at ingen av spørsmålene er midt i hovedtemaet, men litt på siden, som en innledning.  

Ikke minst hvis det er kjent at personene som blir spurt, faktisk har en jobb i det første tilfellet, men i det andre tilfellet er singel. Jeg vet godt at single har sex, men hvis samliv / nærhet / intimitet ikke er et hovedtema, synes jeg dette er langt mer invaderende enn å spørre en person som er i arbeid, om jobben. 

Livet har lært meg at når man beskriver hendelser via begrepene "alltid" og "aldri" så er man verken spesielt etterrettelig eller løsningsorientert. I slike tilfeller tror jeg man kanskje er mer i nærheten av å beskrive sin opplevelse av noe, mer enn realiteten.

Skulle det likevel være sånn at ts er utsatt for en komplett udugelig terapeut som faktisk spør om dette hver gang, ja så er dette en sak for fylkesmannen. Og igjen - jeg holder på mitt råd om å ta dette opp med terapeuten. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...