Gå til innhold

Paracet vs Ibux


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke att paracet anbefales til feks tannpine og alle smerter. De tar ikke tannpine eller skjelettsmerter. Da må det Ibux til. Alikevel ser jeg tannleger og leger nevne paracet mot slikt, det stemmer ikke. De fleste vet ikke dette.

På muskelsmerter og febersmerter og generelt er paracet å foretrekke da det har mindre bivirkninger og vil virke minst like godt som ibupforen eller naproxen.

Anonymkode: 429d0...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skjønner ikke att paracet anbefales til feks tannpine og alle smerter. De tar ikke tannpine eller skjelettsmerter. Da må det Ibux til. Alikevel ser jeg tannleger og leger nevne paracet mot slikt, det stemmer ikke. De fleste vet ikke dette.

På muskelsmerter og febersmerter og generelt er paracet å foretrekke da det har mindre bivirkninger og vil virke minst like godt som ibupforen eller naproxen.

Anonymkode: 429d0...e1b

Jeg tror det er litt individuelt også. Jeg har ikke tenkt å påstå det ene eller andre, men jeg har opplevd venner som har helt sprikende erfaringer sammenlignet med meg selv.

Om en ser på jevnlig forbruk over tid, vil jeg nok tro at Paracet i lavest mulig dose er å foretrekke da Ibux og alle NSAIDS kan være harde for magen og føre til magesår. I så fall er Vimovo et alternativ å spørre om resept om fra fastlegen.

Selv har jeg best erfaring med Paracet mot hodepine, men igjen har andre gjort seg andre erfaringer. Vet at noen foretrekker å kombinere de to. Kjenner en som har god effekt med kombinasjonen mot leddsmerter i knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Jeg tror det er litt individuelt også. Jeg har ikke tenkt å påstå det ene eller andre, men jeg har opplevd venner som har helt sprikende erfaringer sammenlignet med meg selv.

Om en ser på jevnlig forbruk over tid, vil jeg nok tro at Paracet i lavest mulig dose er å foretrekke da Ibux og alle NSAIDS kan være harde for magen og føre til magesår. I så fall er Vimovo et alternativ å spørre om resept om fra fastlegen.

Selv har jeg best erfaring med Paracet mot hodepine, men igjen har andre gjort seg andre erfaringer. Vet at noen foretrekker å kombinere de to. Kjenner en som har god effekt med kombinasjonen mot leddsmerter i knærne.

Jeg fikk vondt i magen av Vimovo og måtte slutte med de.  Og Ibux kan jeg ikke bruke da jeg har astma. Så paracet er det beste alternativet for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8/29/2021 den 18.58):

Jeg skjønner ikke att paracet anbefales til feks tannpine og alle smerter. De tar ikke tannpine eller skjelettsmerter. Da må det Ibux til. Alikevel ser jeg tannleger og leger nevne paracet mot slikt, det stemmer ikke. De fleste vet ikke dette.

På muskelsmerter og febersmerter og generelt er paracet å foretrekke da det har mindre bivirkninger og vil virke minst like godt som ibupforen eller naproxen.

Anonymkode: 429d0...e1b

Det er relativt mange dødsfall årlig pga nsaids (ibux, voltaren, brexidol osv. ). Av den grunn anbefales de også mye mindre enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (7 timer siden):

Jeg fikk vondt i magen av Vimovo og måtte slutte med de.  Og Ibux kan jeg ikke bruke da jeg har astma. Så paracet er det beste alternativet for meg

OK, man kan ikke bruke Ibux når man har astma? Er det en generell regel? Jeg har en i familien med svært sterk astma og jeg vet at han gis alltid Paracet, tror jeg.

Jeg sjekket under Kontraindikasjoner på FK, og med det forbehold at jeg er en legperson, er det slik at du har hatt en reaksjon på inntak av Ibux? "Skal ikke gis om acetylsalisylsyre eller andre NSAID har forårsaket astma, urticaria eller rhinitt."

Dette er veldig viktig at folk med astma selv vet om, men det burde også bli mer kjent. F.eks. arbeider jeg et sted hvor vi kan gi Paracet og Ibux til deltakere i minste dose, men det er ofte eldre personer der. Hva om de selv ikke er seg bevisst å informere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (3 timer siden):

OK, man kan ikke bruke Ibux når man har astma? Er det en generell regel? Jeg har en i familien med svært sterk astma og jeg vet at han gis alltid Paracet, tror jeg.

Jeg sjekket under Kontraindikasjoner på FK, og med det forbehold at jeg er en legperson, er det slik at du har hatt en reaksjon på inntak av Ibux? "Skal ikke gis om acetylsalisylsyre eller andre NSAID har forårsaket astma, urticaria eller rhinitt."

Dette er veldig viktig at folk med astma selv vet om, men det burde også bli mer kjent. F.eks. arbeider jeg et sted hvor vi kan gi Paracet og Ibux til deltakere i minste dose, men det er ofte eldre personer der. Hva om de selv ikke er seg bevisst å informere om dette?

Ja, det er en generell regel. Veldig mange med astma blir dårligere av Ibux.  Nå har jeg hatt astma i så mange år at jeg ikke husker når/hvor jeg fikk beskjed om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett astma. Og tåler ibux uten astmaforverring. Det er visst Ibux har utløst ett astmaanfall man ikke skal ta det. Det er kanskje ikke noe vits å gamble om man aldri har tatt det før, og har astma. Men jeg bruker ibux fint med mild astma.

 

Jeg begrenser inntak av NSAID, men jeg har revmatiske plager, så da må det til en gang i blant. Paracet da blir som å helle vann på gåsa.

Jeg vet att det Frosken sier stemmer. Derfor blir voltarol reseptpliktig selv i små milligram størrelser. Ibux vil fortsatt selges over disk. Voltarol kan gi hjerteproblemer i større grad en ibux. Men er det noen som har fått hjelp av paracet mot tannpine? Det tviler jeg på.

Anonymkode: 429d0...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har nervesmerter pga helvetesild akkurat nå. Jeg fikk både 1g paracet og 600 mg ibux som smertestillende. Det hjelper godt for meg. Ellers bruker jeg mere paracet enn ibux. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
frosken skrev (På 30.8.2021 den 21.33):

Det er relativt mange dødsfall årlig pga nsaids (ibux, voltaren, brexidol osv. ). Av den grunn anbefales de også mye mindre enn før. 

Hvorfor er det dødsfall pga nsaids??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har brukt Ibux 3 ganger daglig et halvt år nå pga ryggsmerter/hoftesmerter/isjias og det er til god hjelp uten bivirkninger selv om jeg periodevis har litt asthma. Paracet gir meg derimot svettetokter og problemer med avføring og virker heller ikke godt mot smerter men Paracet er bedre for å senke feber synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For meg fungerer NSAIDS best mot mye. Jeg har migrene, og mot det tar jeg 1g Paracet og 50mg Diclofenak (= voltaren). Dette er etter avtale med nevrolog. Paracet alene synes jeg er mest effektiv mot type influensa- eller feberrelatert ubehag. I tillegg tar jeg Lyrica fast mot nervesmerter i beina. Teoretisk kunne det virke mot tannpine, for det er jo også nervesmerte. Men det skal nok litt til å få resept på det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...