laban Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 90tallsbarn skrev (10 minutter siden): Er det oppdragelsen? Ikke bare den. Da hadde du nok i større grad kunnet "gjøre opprør" mot den og frigjort deg fra de begrensningene oppdragelsen hadde "påført deg". Du er voksen og kan gjøre egne valg og prioriteringer. 90tallsbarn skrev (27 minutter siden): Hvis en mann forandrer seg for en dame er det veldig romantisk men om ei dame forandrer seg for en mann er alle andre kvinner etter henne og kritiserer. Du må slutte med å generalisere så voldsomt. Du skriver stadig at alle menn er slik og alle kvinner er sånn - det stemmer jo ikke i det hele tatt. Det er helt naturlig å gjøre ting som ikke absolutt alle er enige i eller ville gjort selv. Er det lovlige handlinger som ikke går ut over andre, har vi stor frihet til å velge selv. Noen sjanser må man ta i livet - blir ikke utfallet akkurat som man drømte om, er man uansett en erfaring rikere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 30. august 2021 Forfatter Del Skrevet 30. august 2021 laban skrev (17 minutter siden): Ikke bare den. Da hadde du nok i større grad kunnet "gjøre opprør" mot den og frigjort deg fra de begrensningene oppdragelsen hadde "påført deg". Du er voksen og kan gjøre egne valg og prioriteringer. Du må slutte med å generalisere så voldsomt. Du skriver stadig at alle menn er slik og alle kvinner er sånn - det stemmer jo ikke i det hele tatt. Det er helt naturlig å gjøre ting som ikke absolutt alle er enige i eller ville gjort selv. Er det lovlige handlinger som ikke går ut over andre, har vi stor frihet til å velge selv. Noen sjanser må man ta i livet - blir ikke utfallet akkurat som man drømte om, er man uansett en erfaring rikere. Skulle ønske jeg ikke ble så påvirke av ting folk sier og skriver. Jeg leste på kvinneguiden innlegg fra kvinner som har sex med menn de ikke er forelsket i men ender opp kjempe forelsket og kjærlighetssorg og så svarer folk at kvinner er skapt slik at de får en tilknytningsfølelse og blir lettere forelsket enn menn. Så jeg er redd for å ende opp der. Jeg liker han allerede, men er redd for å like han enda mer og så er han ferdig med meg. Men når jeg hører på folk i virkeligheten så ser jeg dem også og noen orker jeg ikke høre på i det hele tatt fordi de virker lettere sagt sprø.. kanskje det er slike som svarer på forum også. Synd om jeg tar det til meg og så er de egentlig bare sprø også..men men 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 90tallsbarn skrev (14 minutter siden): Skulle ønske jeg ikke ble så påvirke av ting folk sier og skriver. Jeg leste på kvinneguiden innlegg fra kvinner som har sex med menn de ikke er forelsket i men ender opp kjempe forelsket og kjærlighetssorg og så svarer folk at kvinner er skapt slik at de får en tilknytningsfølelse og blir lettere forelsket enn menn. Så jeg er redd for å ende opp der. Jeg liker han allerede, men er redd for å like han enda mer og så er han ferdig med meg. Men når jeg hører på folk i virkeligheten så ser jeg dem også og noen orker jeg ikke høre på i det hele tatt fordi de virker lettere sagt sprø.. kanskje det er slike som svarer på forum også. Synd om jeg tar det til meg og så er de egentlig bare sprø også..men men Man har ikke mer problemer enn man lager selv. Anonymkode: 11e30...bb9 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 90tallsbarn skrev (9 minutter siden): Jeg leste på kvinneguiden innlegg fra kvinner som har sex med menn de ikke er forelsket i men ender opp kjempe forelsket og kjærlighetssorg og så svarer folk at kvinner er skapt slik at de får en tilknytningsfølelse og blir lettere forelsket enn menn. Så jeg er redd for å ende opp der. Jeg liker han allerede, men er redd for å like han enda mer og så er han ferdig med meg. På gruppenivå har nok menn litt lettere for å ta imot de sjansene som byr seg mht. sex, mens kvinner har litt lettere for å legge noe mer i det. Det betyr ikke at alle menn tar alt de kan få og at alle kvinner har eller får følelser for enhver mann de har sex med. Jeg tror også dette har jevnet seg atskillig mer ut blant de yngre. Samfunnets syn på hva som er akseptabel adferd på dette området, har endret seg mye, særlig for kvinner. Du må huske på at KG-innleggene om samliv etc., startes av noen som har et spørsmål eller problem, og at de som svarer, har beslektede erfaringer. Verden er heldigvis verken som i glansbildene på FB og Instagram eller som i de trådene der 80% svarer "Dump ham!" på KG. Jeg er ikke mye på KG, men jeg har sett nok til å mene at mange av de mennene som omtales der (stort sett brukernes ekser eller de som står i fare for å bli det), er veldig ekstreme / karikerte. Du kan ikke være sikker på at ditt første forhold skal bli til noe fantastisk og evigvarende. Men du kan glede deg over at det skjer med en du liker og har følelser for. Da kan det bli en erfaring med mange positive innslag uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 90tallsbarn skrev (1 time siden): Jeg skulle ønske jeg kunne støtte deg som du støtter meg men jeg føler jeg ikke har noe å bidra med. De andre her er flinkere og jeg er redd jeg kommer med noe ufølsomt selv om det ikke menes slik. Ja jeg gjør nok det, men det gjelder å se hvor grensen går. Hvorfor får jeg velmenende råd og hvorfor så mye forslag og råd rundt om om det ikke skal følges? Jeg er litt slik som lett tipper over i andre enden. Kommer kanske an på hvem du spør, kanskje jeg er omgitt av litt for forsiktige personer? Som ikke har høy terskel for å synes at ting er uforsiktig? Siden vi blir så forskjellige så må det da være oppdragelsen og miljø? Det skal du ikke tenke på. Det fine med forum er at man har på en måte ikke ansvar for hverandre. Altså det er ikke relasjoner som må gå begge veier, hvis du skjønner. At jeg periodevis prøver å støtte eller gi råd til deg, vil ikke si at du må det samme for meg. Bare at du sier du skulle ønske det er jo en slags støtte i seg selv. Jeg tenker du får velmenende råd og støtte fordi folk bryr seg. I ditt private liv, men også på forum. Skal ikke lyve, jeg blir skikkelig frustrert/irritert på deg noen ganger, men det hadde jeg ikke blitt hvis jeg ikke ønsket du skulle få det bedre. Folk er nå irritert og frustrert på meg også. Så. Jeg vet ikke. Min mor er en veldig forsiktig person. Stakkars det har hun blitt utfordret på disse årene med mine problemer. Jeg har vært tung å ha med å gjøre. Og jeg har kun takket henne da jeg lå neddopet på sykehuset. Men jeg blir ikke sint på henne som person. Hun er som hun er. Og hun har gjort en del feil som har påvirket meg mye. Men jeg er ikke sint på henne for det. Foreldre gjør feil. Gud skal vite at jeg gjør det selv. Uansett. Jeg tror du kan komme deg videre fra dette, hvis du lar deg selv få lov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 30. august 2021 Forfatter Del Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man har ikke mer problemer enn man lager selv. Anonymkode: 11e30...bb9 Hva er du ute etter med en slik kort oppbrukt setning? «Man er sin egen lykkessmed» er like ille. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 90tallsbarn skrev (1 minutt siden): Hva er du ute etter med en slik kort oppbrukt setning? «Man er sin egen lykkessmed» er like ille. Men du lager problemer av ABSOLUTT alt mulig. Ser du virkelig ikke det? Anonymkode: 11e30...bb9 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 30. august 2021 Forfatter Del Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men du lager problemer av ABSOLUTT alt mulig. Ser du virkelig ikke det? Anonymkode: 11e30...bb9 Nja. Jeg finner isåfall noe negativt ved alt. Synes jeg hele tiden har blitt møtt med «ikke bare hopp ut i dette» «tenk deg om» men så skal jeg plutselig gjøre mer? Jeg blir forvirret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 30. august 2021 Forfatter Del Skrevet 30. august 2021 Og til min trådtittel, dere nevner at jeg skal godta meg. Å ta noe rusmiddel frister ekstremt noen ganger, men en må jo til lege og sånn for å få det, så det er ikke slik man skaffer som alkohol. Frister ikke å drikke så den faren er ikke der. Men dette er slik jeg har lest mye på freak og sånn er veldig farlig start. Jeg vet at rus ikke er veien å gå. Men det frister likevel bare som en pause. Kjenne hvordan jeg er uten tankekjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 30. august 2021 Forfatter Del Skrevet 30. august 2021 Jeg ser på Instagram. På kjendiser, de fine livene. Jeg blir oppløftet av det. Jeg blir glad for å se at noen nyter livet. For at man tør, fordi noen ganger føler jeg at det er depresjonsplikt. Hvordan tør enkelte å vise sine fine liv kan man lure på.. Men jeg liker heller ikke tanken på at andre skal velge å være ulykkelige fordi jeg er det. Andre kan ikke velge å leve fattig fordi andre er det. Så, det er oppløftende å se på disse såkalte lykkelige livene og jeg håper det stemmer. Det drar meg derimot litt ned at så mange sier «dette stemmer ikke, det er ikke så fint som det ser ut». 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 90tallsbarn skrev (25 minutter siden): Nja. Jeg finner isåfall noe negativt ved alt. Synes jeg hele tiden har blitt møtt med «ikke bare hopp ut i dette» «tenk deg om» men så skal jeg plutselig gjøre mer? Jeg blir forvirret. Drit i hva andre sier og gjør som du selv vil. Anonymkode: 11e30...bb9 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 90tallsbarn skrev (På 30.8.2021 den 16.40): Fikk Paracet mot menssmerter for noen dager siden. Første dagen er noen ganger vondt, men jeg har lært at man skal ligge unna piller så langt det lar seg. Men går hele dagen sur og det har jeg gjort hver gang mensen melder seg første dagen. Min venninne ga meg Paracet men jeg beuker adhd medisin så måtte sjekke om det var farlig å blande men det var ikke. Så ble jeg bare plutselig kjempe avslappet! Men nå er jeg lei tankekjør. Jeg vil bare oppleve hvordan det er å være hun som ikke grubler hele tiden. Hva virker? Tror dere jeg får noe benzo? Du spør om beroligende av hva jeg forstår f.eks. kan være Sobril, Vival/Valium/Stesolid. Du går samtidig på ADHD-medisin. Jeg er så langt ifra ekspert innen emnet, men av hva jeg har forstått kan diazepam dempe ned virkningen av ADHD-medisinen. Jeg har en venninne som fikk det forklart av sin fastlege. Hun fikk da valget mellom å fortsette på ADHD-medisin eller seponere den Håper du finner ut av det. Det viktigste er å ha kontroll og bevhissthet vundt forbruket av vanedannende medisin. Det er beskjed jeg har fått av min fastlege og som han følger opp med jevne mellomrom. Å ha en lege som ikke ønsker du skal gå på for mye vanedannende medisiner er på lengre sikt n god ting (for deg selv). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 (endret) Eva Sofie skrev (47 minutter siden): Du spør om beroligende av hva jeg forstår f.eks. kan være Sobril, Vival/Valium/Stesolid. Du går samtidig på ADHD-medisin. Jeg er så langt ifra ekspert innen emnet, men av hva jeg har forstått kan diazepam dempe ned virkningen av ADHD-medisinen. Jeg har en venninne som fikk det forklart av sin fastlege. Hun fikk da valget mellom å fortsette på ADHD-medisin eller seponere den Håper du finner ut av det. Det viktigste er å ha kontroll og bevhissthet vundt forbruket av vanedannende medisin. Det er beskjed jeg har fått av min fastlege og som han følger opp med jevne mellomrom. Å ha en lege som ikke ønsker du skal gå på for mye vanedannende medisiner er på lengre sikt n god ting (for deg selv). Ja, benzo er behandlingen man får hvis man har tatt overdose på sentralstimulerende alt fra Ritalin til amfetamin. Og mange bruker benzo for å få seg selv ned etter å ha ruset seg på det. Men kanskje en liten dose antipsykotisk kan fungere? Det kan jo gi mer ro og mindre tankekjør når kvelden kommer. Tror det vil være mye mer effektivt enn benzo i denne sammenheng. Endret 2. september 2021 av Glitter 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 2. september 2021 Forfatter Del Skrevet 2. september 2021 Eva Sofie skrev (33 minutter siden): Du spør om beroligende av hva jeg forstår f.eks. kan være Sobril, Vival/Valium/Stesolid. Du går samtidig på ADHD-medisin. Jeg er så langt ifra ekspert innen emnet, men av hva jeg har forstått kan diazepam dempe ned virkningen av ADHD-medisinen. Jeg har en venninne som fikk det forklart av sin fastlege. Hun fikk da valget mellom å fortsette på ADHD-medisin eller seponere den Håper du finner ut av det. Det viktigste er å ha kontroll og bevhissthet vundt forbruket av vanedannende medisin. Det er beskjed jeg har fått av min fastlege og som han følger opp med jevne mellomrom. Å ha en lege som ikke ønsker du skal gå på for mye vanedannende medisiner er på lengre sikt n god ting (for deg selv). Jeg skifter leger hele tiden. Fordi de enten blir syke og sykemelder seg eller slutter. Har ikke møtt min nåværende fastlege. De sier alle forskjellige ting om medisiner. En ville skrive ut ssri til meg mens jeg brukte Aduvanz så sa jeg at det står i pakningsvedlegget at du skal ikke ta sentralstimulerende 2 uker du har sluttet på ssri og de ikke skal kombineres. Men han sa at de kunne kombineres. Jeg startet aldri på ssri. Men har nevnt Seroxat mot tvangstanker til psykologen. Sagt hvor ille det er med de tingene jeg ikke klarer å slutte med. Glitter skrev (32 minutter siden): Ja, benzo er behandlingen man får hvis man har tatt overdose på sentralstimulerende alt fra Ritalin til amfetamin. Og mange bruker benzo for å få seg selv ned etter å ha ruset seg på det. Men kanskje en liten dose antipsykotisk kan fungere? Det kan jo gi mer ro og mindre tankekjør når kvelden kommer. Tror det vil være mye mer effektivt enn benzo i denne sammenheng. Ap er jeg skeptisk til når jeg leser bivirkningene. Men jeg lurer på om jeg kan øve meg i stedet. Når jeg får andre ting å tenke på så får jeg mindre av dette kjøret. I dag har jeg tatt vaksine og hatt et mildt anfall. Men fant noen å snakke med som jeg kjente. Går bra nå. Har ikke vært så opptatt av mine andre problemer i dag og har ikke gruet meg for å svare han fyren heller 😛 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 90tallsbarn skrev (13 minutter siden): Jeg skifter leger hele tiden. Fordi de enten blir syke og sykemelder seg eller slutter. Har ikke møtt min nåværende fastlege. De sier alle forskjellige ting om medisiner. En ville skrive ut ssri til meg mens jeg brukte Aduvanz så sa jeg at det står i pakningsvedlegget at du skal ikke ta sentralstimulerende 2 uker du har sluttet på ssri og de ikke skal kombineres. Men han sa at de kunne kombineres. Jeg startet aldri på ssri. Men har nevnt Seroxat mot tvangstanker til psykologen. Sagt hvor ille det er med de tingene jeg ikke klarer å slutte med. Ap er jeg skeptisk til når jeg leser bivirkningene. Men jeg lurer på om jeg kan øve meg i stedet. Når jeg får andre ting å tenke på så får jeg mindre av dette kjøret. I dag har jeg tatt vaksine og hatt et mildt anfall. Men fant noen å snakke med som jeg kjente. Går bra nå. Har ikke vært så opptatt av mine andre problemer i dag og har ikke gruet meg for å svare han fyren heller 😛 Du kan prøve zyprexa. Veldig bra mot uro. Anonymkode: 12cef...afb 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan prøve zyprexa. Veldig bra mot uro. Anonymkode: 12cef...afb Dette støtter jeg deg fullt og helt i. Det er ikke nødvendigvis noen høy dose som trengs heller og den kan ifølge min erfaring tas ved behov og ikke gå på medisinen fast. Mot slutten, altså da jeg hadde så å si seponert fra 20 mg Zyprexa (mot mine behandleres anbefaling), men i ny og ne følte en sterk indre uro det siste påfølgende året, kunne jeg ta fra 2,5-5 mg Zyprexa ved behov som da en beroligende/dempende medisin og ikke antipsykotisk virkning. Jeg har de liggende fremdeles i tilfelle i ulik styrke og har vel brukt 5 mg ved ett tilfelle det siste året. Og ang. bivirkninger, er vel det noe av det dummeste man gjør mot seg selv å lese listen over bivirkninger. Den er jo lengre enn ti onde år på enkelte medisiner og man skulle i lant tro at man ble fysisk sykere enn psykisk friskere av å gå på den. Om en gjør det, må en være bevisst hvor mange som får bivirkningene, siden de er inndelt i vanlige, sjeldene, svært sjeldne og en til... Noen får selvsagt mange bivirkninger og det kan det være både genetiske og doseavhengige årsaker til (og ofte kombinasjoner av de to), men da jeg gikk på 20 mg Zyprexa hadde jeg f.eks. ikke den mye fryktede vektoppgangen, men jeg ble svært tett i nesen etter inntak. Og det er en på DOL her jeg er svært imponert over, som har gått ned i vekt med stor innsats og viljestyrke på tross av å gå på Zyprexa. Man fratar seg mulighet for en behandling som kan virke om man selv ikke ønsker å prøve basert på hva en leser og hører. Og, selvsagt er det de som roper høyest som har negative erfaringer med medisinen - de andre konsentrerer seg om å ha et godt liv og leve vel med det. Selv går jeg jo nå på en av de medisinene man velger sist for mot epilepsimedisinering pga. mye bivirkninger, men selv har jeg få bivirkninger å snakke om og det ser ut som om de blir færre med tiden. Jeg var mye plaget med prikking/kiling i fingrene (som når man har dårlig blodtilførsel i f.eks. en arm etter å ha ligget på den), noe nevrologen sa så å si samtlige merket når man kom opp i en viss dose på Topimax, men det som før oppsto flere ganger i uken skjer nå bare et par ganger i måneden. Da tror jeg at jeg er heldig, for mange må leve med den bivirkningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462448-jeg-vil-ha-noe-dempende/page/2/#findComment-4055720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.