UtakknemligDiva Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Stod opp i dag som vanlig, kl 10. Var tungt fordi jeg fikk av en eller annen grunn ikke sove i natt, så på klokken og den var 3. Prøvde å sove men tiden gikk og jeg var varm, kastet av meg dynen og så begynte noen å stå opp. Hørte livet begynte ute og klokken var litt over 5. Så sovnet jeg og tvang meg opp kl 10. Gjorde en ting jeg måtte fort og så gikk jeg rett i dusjen og rett ut. Kjøpte meg en skikkelig feit, næringsrik frokost. Kjente ingen behov for kaffe heller. Fikk ikke denne hodepinen man får når man ikke får koppen sin. Ingen angst, orket ikke analysere noe. Ingen depresjon. Hva skjer liksom? Var det det at jeg bare trenger veldig næringsrik mat kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462462-skjer-med-at-jeg-ikke-har-angst-ticks-tankekj%C3%B8r-og-nedstemthet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duken Skrevet 1. september 2021 Del Skrevet 1. september 2021 90tallsbarn skrev (16 timer siden): Stod opp i dag som vanlig, kl 10. Var tungt fordi jeg fikk av en eller annen grunn ikke sove i natt, så på klokken og den var 3. Prøvde å sove men tiden gikk og jeg var varm, kastet av meg dynen og så begynte noen å stå opp. Hørte livet begynte ute og klokken var litt over 5. Så sovnet jeg og tvang meg opp kl 10. Gjorde en ting jeg måtte fort og så gikk jeg rett i dusjen og rett ut. Kjøpte meg en skikkelig feit, næringsrik frokost. Kjente ingen behov for kaffe heller. Fikk ikke denne hodepinen man får når man ikke får koppen sin. Ingen angst, orket ikke analysere noe. Ingen depresjon. Hva skjer liksom? Var det det at jeg bare trenger veldig næringsrik mat kanskje? Sliter selv med depresjon og angst. Er det 1 merkbar endring på hvordan angsten min utarter seg ila morgenen, er det hvordan frokosten eg spiser. Hos meg vil eg si 50% av tankekjøret og angsten svinner hen, om eg spiser en stor feit frokost. Har lest litt om dette, og det er tydelig at hjernen behøver næring. Så eg spiser om eg er sulten eller ei. Frokosten er dagens viktigeste måltid, for meg. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462462-skjer-med-at-jeg-ikke-har-angst-ticks-tankekj%C3%B8r-og-nedstemthet/#findComment-4055479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 1. september 2021 Forfatter Del Skrevet 1. september 2021 Duken skrev (6 timer siden): Sliter selv med depresjon og angst. Er det 1 merkbar endring på hvordan angsten min utarter seg ila morgenen, er det hvordan frokosten eg spiser. Hos meg vil eg si 50% av tankekjøret og angsten svinner hen, om eg spiser en stor feit frokost. Har lest litt om dette, og det er tydelig at hjernen behøver næring. Så eg spiser om eg er sulten eller ei. Frokosten er dagens viktigeste måltid, for meg. Frokosten er en smoothie av mandelsmør, mandelmelk, cashewnøtter, banan... før det spiste jeg brød med makrell i tomat. Et brød laget av egg, olje, solsikkekjerner, gresskarkjerner, sesamfrø og noe til.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462462-skjer-med-at-jeg-ikke-har-angst-ticks-tankekj%C3%B8r-og-nedstemthet/#findComment-4055504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Jeg anbefaler boken Kinastudien om mat.Dessuten kan en se på næringslister på frukt og plukke ut det en liker og som har mye næring.Jeg spiser mest banan,appelsin og kiwi.Selvfølgelig spiser jeg mye annet også.Dette var bare et eksempel.Kinastudien er pensum på ernæringsfysiologi studiet .Den er lettskrevet. Anonymkode: 2fa9a...76c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462462-skjer-med-at-jeg-ikke-har-angst-ticks-tankekj%C3%B8r-og-nedstemthet/#findComment-4055797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 90tallsbarn skrev (På 1.9.2021 den 13.10): Frokosten er en smoothie av mandelsmør, mandelmelk, cashewnøtter, banan... før det spiste jeg brød med makrell i tomat. Et brød laget av egg, olje, solsikkekjerner, gresskarkjerner, sesamfrø og noe til.. Gikk du på steinalderdietten? (det der hørtes ut som steinalderbrød) eller også kjent som paliobrød tror jeg? Da skal en leve på mest mulig ren kost, som kjøtt, fisk, egg, nøtter, frø, grønnsaker, og det bærer brødet ditt preg av. Jeg har bakt den type brød til noen, om det er det, og det blir jo som en murstein, men ekstremt næringsrikt og man blir mett av en liten skive. For mye av den type brød fører til hard mage. Men jeg støtter det som er sagt. Det å starte dagen med god næring er viktig. En sammenligning folk er lei av, men likevel svært riktig: Om du kjører en bil på nesten tom bensintank, må du ta det svært rolig og etter hvert hoster og harker den før den stopper helt. Slik er det med hodet og kroppen. Hjernen vår bruker det kroppen omdanner av brukbar energi for den til å holde hjulene i gang. Det at så mange unge tar med seg søtsaker på en viktig og avjørende eksamensdag de har arbeidet mot et helt skoleår eller semester, er egentlig noe av det dummeste du gjør mot deg selv (i hvert fall karakteren). Hvorfor? Det har med næringsopptak og hjernens fungering. Det finnes artikler om dette for den som vil lese 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462462-skjer-med-at-jeg-ikke-har-angst-ticks-tankekj%C3%B8r-og-nedstemthet/#findComment-4055892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 4. september 2021 Forfatter Del Skrevet 4. september 2021 Eva Sofie skrev (21 minutter siden): Gikk du på steinalderdietten? (det der hørtes ut som steinalderbrød) eller også kjent som paliobrød tror jeg? Da skal en leve på mest mulig ren kost, som kjøtt, fisk, egg, nøtter, frø, grønnsaker, og det bærer brødet ditt preg av. Jeg har bakt den type brød til noen, om det er det, og det blir jo som en murstein, men ekstremt næringsrikt og man blir mett av en liten skive. For mye av den type brød fører til hard mage.m Nei går ikke på diett nå. Men jeg lager dette steinalderbrødet ja. Ja, jeg har kjent at hvis det er mye mel i kosten så er det ikke bra. Og som noen andre her har skrevet så holder man seg ikke lenge på raske karbohydrater. Jeg holder meg mett lenger med litt mer lavkarbo. Eva Sofie skrev (21 minutter siden): Men jeg støtter det som er sagt. Det å starte dagen med god næring er viktig. En sammenligning folk er lei av, men likevel svært riktig: Om du kjører en bil på nesten tom bensintank, må du ta det svært rolig og etter hvert hoster og harker den før den stopper helt. Slik er det med hodet og kroppen. Hjernen vår bruker det kroppen omdanner av brukbar energi for den til å holde hjulene i gang. Tror du min hjerne bruker mer energi enn andre? Jeg er mye tynnere enn de fleste til tross for at jeg spiser mer. Eva Sofie skrev (21 minutter siden): Det at så mange unge tar med seg søtsaker på en viktig og avjørende eksamensdag de har arbeidet mot et helt skoleår eller semester, er egentlig noe av det dummeste du gjør mot deg selv (i hvert fall karakteren). Hvorfor? Det har med næringsopptak og hjernens fungering. Det finnes artikler om dette for den som vil lese Gjør de? Jeg ser bare at mange unge går rundt og drikker energidrikker og brus. Ikke mitt problem. Men jeg forstår ikke det med energidrikk. For å få mer energi??? Jeg har nok fra før. Men jeg hadde også periode da jeg drakk energidrikk hele tiden, men det var fordi det ga meg en slags trygg følelse. Litt som med kaffe, en tror en trenger det av en grunn. Men jeg ser ikke vitsen med energidrikk. Sukker, kullsyre og e-stoffer for å fungere? Da er det noe galt. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462462-skjer-med-at-jeg-ikke-har-angst-ticks-tankekj%C3%B8r-og-nedstemthet/#findComment-4055898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 90tallsbarn skrev (15 timer siden): Tror du min hjerne bruker mer energi enn andre? Jeg er mye tynnere enn de fleste til tross for at jeg spiser mer. Jeg tviler på at hjernen din bruker mer energi enn andres, uten at jeg selvsagt vet sikkert, men vi bruker jo mer energi når vi arbeider med hodet vårt eller arbeider fysisk. Selv bare ved å ligge stille en dag er det jo hjernen som bruker mest energi (var det 300 kcal i døgnet?). Jeg tror heller det har å gjøre med at du har en høyere forbrenning enn de du sammenligner deg med. Forbrenningen til oss mennesker varierer og en tenker jo at det gjerne er årsaken til at noen blir lettere overvektige mens andre forblir tynne. Jeg har hørt noen jeg kjenner omtale en mann som spiste tre store varme måltider til dagen + noe brødmat og likevel var han svært tynn. Det har jo med forbrenningen. At kroppen bruker raskere opp det den får inn av næring. 90tallsbarn skrev (15 timer siden): Men jeg ser ikke vitsen med energidrikk. Sukker, kullsyre og e-stoffer for å fungere? Da er det noe galt. Om de gjør det på eksamen i dag, vet jeg ikke, men vi gjorde det på min tid for snart 20 år siden Jo, det er litt sukker, men det er også tre ganger så mye koffein i f.eks. Redbull som i Cola uten sukker eller 1,5 gang mer om en sammenligner med Pepsi Max. En boks inneholder 80 mg for en boks på 250 ml. En boks (0,33 l.) Cola uten sukker inneholder 34 mg koffein og en boks med Pepsi max inneholder 69 mg koffein. Kilde på Redbull: https://www.matoppskrift.no/ingrediens/red-bull Jeg begynte selv å studere forskjellen på Cola og Pepsi Max fordi jeg mener å se at flere sier de blir avhengig av Pepsi Max enn Cola uten sukker. Årsaken ligger i så fall, om en blir avhengig av daglig inntak, at koffeinet er dobbelt så høyt. En kopp med kaffepå 2 dl er beregnet å inneholde 80 mg. Daglig beregnet inntak hvor en kan risikere søvnproblemer o.l. er på 1,4 mg pr. kroppsvekt. En interessant lenke fra FHI om koffeinholdig drikke og mat og hva som er tålegrense for ulike grupper av befolkningen. Det er jo litt ubehagelig å se på, men så er det da om en ønsker å putte hodet i sanden eller være klar over hva som faktisk skjer når en spiser sjokolade, drikker kakao, te, brus, energidrikk og kaffe. Men igjen, og dette er viktig å presisere, noen ser ut til å tåle å drikke en kopp med kaffe kl. 22.00 om kvelden og sovne halvannen time senere - så viktig å være klar over at vi mennesker er individer med individuelle forskjeller i opptaksevne og sovehjerte. Noen tåler mer og noen tåler også mindre. Så får det være opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre ut av det. Selv har jeg valgt å gjøre visse justeringer. Jeg synes det blir for dumt at jeg skal streve med søvnen, ta sovemedisiner og drikke noe som er med på å forverre situasjonen. Om det vil hjelpe får jeg evaulere om en stund. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462462-skjer-med-at-jeg-ikke-har-angst-ticks-tankekj%C3%B8r-og-nedstemthet/#findComment-4055953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.