Gå til innhold

Ansatte på psykiatrisk gikk gjennom huset mitt for å se etter gjenstander jeg kunne ta selvmord med, er det egentlig lov?

Anbefalte innlegg

Ansatte på psykiatrisk gikk gjennom huset mitt for å se etter gjenstander jeg kunne ta selvmord med, er det egentlig lov? Jeg er så klart takknemlig for hjelpen, det er ikke det, men opplevde det som ikke helt greit og litt som at de krysset en grense.

Anonymkode: 8b437...82e

Fortsetter under...

Høres ganske meningsløst ut. Det fins jo 1000 måter å dø på. Men om du absolutt ville dø med piller så er det forøvrig en veldig dårlig og vanskelig måte å dø på.

Anonymkode: ccb39...ff4

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ansatte på psykiatrisk gikk gjennom huset mitt for å se etter gjenstander jeg kunne ta selvmord med, er det egentlig lov? Jeg er så klart takknemlig for hjelpen, det er ikke det, men opplevde det som ikke helt greit og litt som at de krysset en grense.

For å hindre død/skade er det ikke bare lov men lovpålagt at de skal det.

Anonymkode: 09975...49b

Brøt de seg inn eller kom de hjem til deg etter forsøket?

Anonymkode: ba12a...321

De var hjemme hos meg en stund etter forsøket.

Høres ganske meningsløst ut. Det fins jo 1000 måter å dø på. Men om du absolutt ville dø med piller så er det forøvrig en veldig dårlig og vanskelig måte å dø på.

Ja, det er jeg enig i. 

Annonse

For å hindre død/skade er det ikke bare lov men lovpålagt at de skal det.

Er det virkelig? Har hørt om det når det gjelder bagasje og rom på avdelingen, men ikke i eget hjem?

Hvorfor var de med deg hjem? Ba du dem om det?

Jeg har vært innlagt 2 ganger etter selvmordsforsøk og ingen av gangene så ble de med meg hjem.

Du får prøve det for retten.

En pasient hos oss anmeldte to menn som tok tak i henne og holdt henne fast da hun sto på utsiden av gelenderet på en bru. Saken ble henlagt som intet straffbart forhold.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor var de med deg hjem? Ba du dem om det?

Jeg har vært innlagt 2 ganger etter selvmordsforsøk og ingen av gangene så ble de med meg hjem.

Nei, de ba om det og jeg sa det var greit. Har også vært innlagt flere ganger etter forsøk og har aldri opplevd det før nå... 

kupton skrev (Akkurat nå):

Du får prøve det for retten.

En pasient hos oss anmeldte to menn som tok tak i henne og holdt henne fast da hun sto på utsiden av gelenderet på en bru. Saken ble henlagt som intet straffbart forhold.

Det kommer jeg selvfølgelig ikke å gjøre. Ble vel kanskje litt feil å spørre om det var "lov" burde nok heller brukt ordet "greit". For jeg opplevde det ikke som greit, selv om tanken bak er å forhindre selvmord. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, de ba om det og jeg sa det var greit. Har også vært innlagt flere ganger etter forsøk og har aldri opplevd det før nå... 

Merkelig, men forsåvidt enig med dem at det kan være greit å sjekke. Det kan jo være de så etter mer medisiner eller eventuelt våpen som du ville benyttet deg av i det de dro.

Samtidig så kan man jo aldri være sikker da det finnes ganske mange sikre måter å dø på bare ma planlegger godt nok, så det ka være at de var redde du hadde noe tilgjengelig som du ville benytte deg av spontant.

Politiet må jo gå rettens vei for å få ransakingsordre, så da høres det rart ut at psykehusansatte kan gjøre dette uten noe tilsvarende?

Anonymkode: e1992...664

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Politiet må jo gå rettens vei for å få ransakingsordre, så da høres det rart ut at psykehusansatte kan gjøre dette uten noe tilsvarende?

Hun inviterte de jo hjem.. 

Det synes jeg var veldig spesielt. Skulle de fjernet alt som du kunne skadet deg med ville det jo blitt endel. Jeg hadde ikke godtatt at de letet rundt i mitt hjem, sov om jeg inviterte dem inn. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke om det står om å redde liv eller å avverge skade. Å ransake og å redde liv er to ulike ting.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke om det står om å redde liv eller å avverge skade. Å ransake og å redde liv er to ulike ting.

Det gir veldig lite mening. Alle vet jo at det bare er å gå på butikken like etter å kjøpe det man trenger om man virkelig vil ta selvmord. 

Hvorfor ikke ta noen skritt tilbake å prøve å se dette i et litt annet perspektiv?

Hva fører det til å drive dette spillet mellom pasient og personale om hvem som er flinkest til å skjule eller avdekke selvmordshjelpemidler? Hvorfor ikke heller bruke energien sin på å utvikle seg mot friskhet?

Ingen er så dumme eller kunnskapsløse at de ikke klarer å ta livet sitt om de virkelig vil. Hvis en ikke virkelig vil, bør en bruke egne ressurser på å nyttiggjøre seg terapien, og i tillegg ikke bruke helsetjenestens ressurser på saker som denne tråden startet med.

AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 18.25):

Hva hadde du gjort om de ikke gjorde noe? De fratok deg alt ansvar fra egen vurdering og handleevne. Jeg tenker du kanskje hadde lært mer av å bli behandlet som ansvarsfull, der du måtte ta et ansvar for egne handlinger og eget valg. Tenke at enten "velger jeg å gi fra meg det jeg vurderer å ta livet mitt med om jeg er redd for å miste kontrollen" eller selv ta ansvar for det du ev vurderte å gjøre - ikke la helsevesenet ordne opp.

Men, ja, de kan gjennomsøke dine eiendeler og eiendom med begrunnelse i nødrett-paragrafen så vidt jeg vet. Men er du ikke i psykiatrien for å få hjelp. Ikke for å motarbeide de og leke katt og mus, nærmest, og det stygge om noe slikt starter er at det bare eskalerer.

kupton skrev (På 1.9.2021 den 9.49):

Hvorfor ikke ta noen skritt tilbake å prøve å se dette i et litt annet perspektiv?

Hva fører det til å drive dette spillet mellom pasient og personale om hvem som er flinkest til å skjule eller avdekke selvmordshjelpemidler? Hvorfor ikke heller bruke energien sin på å utvikle seg mot friskhet?

Ingen er så dumme eller kunnskapsløse at de ikke klarer å ta livet sitt om de virkelig vil. Hvis en ikke virkelig vil, bør en bruke egne ressurser på å nyttiggjøre seg terapien, og i tillegg ikke bruke helsetjenestens ressurser på saker som denne tråden startet med.

Jeg vet ikke hva du vil frem til med dette.  Var det ts. som brukte/misbrukte helsetjenestens ressurser fordi h*n ikke tok livet sitt, men prøvde det?  Det var vel ikke h*n som "brukte" helsetjenestens ressurser på den måten det ble beskrevet i første innlegget.  Takk og pris for at ts ikke tok livet sitt selvom det er if. deg så utrolig lett å gjennomføre.

Jeg har blitt frisk, men jeg kan si mye om psykiatrien.  Krangling, roping og skriking på gangene mellom personale og pasienter.  Personale som lette gang på gang etter anerkjennelse med dumme kommentarer.  Dvs. det manglet kompetanse på menneskelige følelser.  I tillegg så følger historien igjennom år og det som var i fjor er stor sak igjen for behandlere.  Det mangler så absolutt kompetanse, men jeg husker med dyp takknemlighet enkelte personer som vise meg naturlig omsorg.

Anonymkode: 63a39...7ce

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...