Gå til innhold

Svart-hvitt tenkning og hyppig endring i meninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med dette. Ett eksempel kan være mellom det å leve og dø. Ene timen/dagen ser jeg virkelig lyst på livet og så plutselig vil jeg bare dø. Helt uten grunn. Jeg har egentlig alt å leve for, men klarer i perioder ikke se dette i det hele tatt. Hadde for ikke lenge siden et selvmordsforsøk der jeg var helt innstilt på å dø også angret jeg meg midt i og søkte hjem. 

Har bipolar lidelse, kan det være derfor? Eller hva annet kan det være?

Anonymkode: 944d8...4f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse i tillegg? Evt er denne ustabiliteten en del av din bipolare lidelse. Er jo mange ulike grener innenfor det bipolare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sliter veldig med dette. Ett eksempel kan være mellom det å leve og dø. Ene timen/dagen ser jeg virkelig lyst på livet og så plutselig vil jeg bare dø. Helt uten grunn. Jeg har egentlig alt å leve for, men klarer i perioder ikke se dette i det hele tatt. Hadde for ikke lenge siden et selvmordsforsøk der jeg var helt innstilt på å dø også angret jeg meg midt i og søkte hjem. 

Det er veldig vanlig å være følelsesmessig ustabil ved bipolar. Bipolare er mer sårbare for ytre påvirkninger sier legen min. Det å være bipolar betyr to poler og da blir det ofte slik da at det blir svart-hvitt tenkning.

Anonymkode: 120c8...c49

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er det du har å leve for forresten? Det kan hjelpe deg å ramse opp slik at du ser det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er veldig vanlig å være følelsesmessig ustabil ved bipolar. Bipolare er mer sårbare for ytre påvirkninger sier legen min. Det å være bipolar betyr to poler og da blir det ofte slik da at det blir svart-hvitt tenkning.

Vil opplyse om at jeg har type to. Kanskje er det annerledes ved type en. Jeg vet ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vil opplyse om at jeg har type to. Kanskje er det annerledes ved type en. Jeg vet ikke. 

Kanskje du har rapid cycling? Vet ikke hvor raskt skiftet må skje da, før det er snakk om personlighetsforstyrrelse i tillegg.

Har du det alltid som dette? Eller er det ytre påvirkninger som fører til det? 

Skrevet

Det er helt riktig at bipolar betyr "to poler", og man kan gjerne kalle den ene polen for hvit og den andre for svart.  Jeg skal ikke påberope meg å være allviter om bipolar, men mitt inntrykk er at det vanligste er at polskiftene skjer med lengre mellomrom enn innenfor en dag, med mindre man har en blandet episode. 

Skrevet
Glitter skrev (15 timer siden):

Kanskje du har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse i tillegg? Evt er denne ustabiliteten en del av din bipolare lidelse. Er jo mange ulike grener innenfor det bipolare.

Ja, det kan være. Jeg har vert utredet for det og, men de konkluderte med at jeg ikke hadde diagnosen. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er det du har å leve for forresten? Det kan hjelpe deg å ramse opp slik at du ser det. 

Familie og venner av de store tingene, og ellers alle de små hverdags tingene som en kopp te, sol, fjellturer osv (klisje men). 

Glitter skrev (12 timer siden):

Kanskje du har rapid cycling? Vet ikke hvor raskt skiftet må skje da, før det er snakk om personlighetsforstyrrelse i tillegg.

Har du det alltid som dette? Eller er det ytre påvirkninger som fører til det? 

Kanskje. Jeg føler jeg alltid har hatt det som dette, så vidt jeg kan huske. Det kan være verre i perioder, spesielt slik som nå når jeg er stresset og føler meg sårbar. 

Anbru skrev (12 timer siden):

Det er helt riktig at bipolar betyr "to poler", og man kan gjerne kalle den ene polen for hvit og den andre for svart.  Jeg skal ikke påberope meg å være allviter om bipolar, men mitt inntrykk er at det vanligste er at polskiftene skjer med lengre mellomrom enn innenfor en dag, med mindre man har en blandet episode. 

Det gir jo mening. Men når man f.eks har en blandet episode vil det vel si at man skifter mellom depresjon og hypomani i stemningsleie og ikke bare i tankene? Eller hvordan er det? For jeg er ganske flat sånn egentlig, er bare tankene som er ekstremt ambivalente. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 8.33):

Det gir jo mening. Men når man f.eks har en blandet episode vil det vel si at man skifter mellom depresjon og hypomani i stemningsleie og ikke bare i tankene? Eller hvordan er det? For jeg er ganske flat sånn egentlig, er bare tankene som er ekstremt ambivalente. 

Ja, det er skifte i stemningsleiet først og fremst. 

Skrevet
Anbru skrev (På 3.9.2021 den 15.04):

Ja, det er skifte i stemningsleiet først og fremst. 

Hmm... Vanskelig å si om det er det da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...