AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 Det er mange her som er ganske rigide og gjentagende år etter år. Er det sånn blant friske også? Kanskje jeg er rigid også, etter som jeg ikke kommer meg av flekken? Anonymkode: 59c77...de6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 2. september 2021 Del Skrevet 2. september 2021 Fleksibilitet er et friskhetstegn når det gjelder psyken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 7.44): Det er mange her som er ganske rigide og gjentagende år etter år. Er det sånn blant friske også? Kanskje jeg er rigid også, etter som jeg ikke kommer meg av flekken? Anonymkode: 59c77...de6 Hva mener du med å ikke komme av flekken? Hvilke områder gjelder det? Folk med psykiske helseutfordringer har kanskje lettere for å bli sittende fast i gamle og uhensiktsmessige spor, men ingen er uten håp. I mange tilfeller dreier det å endre seg mest om viljestyrke og gjennomføringsevne. Tror faktisk graden av viljestyrke og graden av gjennomføringsevne er det som teller mest mtp å lykkes kontra ikke lykkes, både for psykisk friske og psykisk syke. Her på forumet har jeg f.eks sett psykisk syke klare å ta gode valg og kraftige grep for å endre ting til det bedre for seg selv og sine omgivelser, og jeg har sett såkalt psykisk friske som bare står på stedet hvil dag etter dag, år etter år. Følgende mener jeg gjelder alle (hvis de vil endre seg), uavhengig om de er psykisk friske eller psykisk syke: --Definer hva som er dine største utfordringer/problemer som du vil endre, legg en plan for hvordan du skal få til endringene, ønsk det nok, OG det viktigste av alt: Gjennomfør det! Jeg må si jeg beundrer folk som sliter psykisk mer enn såkalt psykisk friske når de får til endringer i livet sitt til det bedre. Endret 3. september 2021 av Gjest 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 For å endre seg, må en ha et ønske om å endre seg eller situasjonen man er i og dernest gjøre en egeninnsats. I tillegg må en ha vilje til å se muligheter istedenfor en masse begrensninger i egen situasjon en ønsker å endre. Det tredje er at en i blant også må tørre å ta en sjanse/risiko og ev. lage en plan B. Dette gjelder både friske og de som har psykiske problemer. Jeg tror ikke det alltid nødvendigvis er en fordel å ha vandret frisk og "problemfritt" (forstå meg rett) gjennom livet om en ønsker seg endringer. Vi mennesker blir ofte gode problemløsere nettopp gjennom øvelse på akkurat det. Jeg tenker at @Anbru sier mye klokt Det er ikke alltid et onde å streve psykisk, ha strevd med rus, ha en sykdom eller funksjonsnedsettelse, bli utsatt for en ulykke, gjennomleve en alvorlig sykdom som senere vil påvirke deg i en eller annen grad, bare du klarer å komme deg igjennom det å legge det bak deg, forsone deg med det og helst gjøre det til en ressurs for ditt eget liv, deg selv og kanskje til og med for andre. Gjerne med en god dose latter og humor på kjøpet i de anledninger det passer seg. Galgenhumor kan være viktig for svært mange, bare det brukes i rett tid. Brukes det i feil tidspunkt, gjør det mer skade enn godt er. Det har jeg også sett eksempel på. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Eva Sofie skrev (3 minutter siden): For å endre seg, må en ha et ønske om å endre seg eller situasjonen man er i og dernest gjøre en egeninnsats. I tillegg må en ha vilje til å se muligheter istedenfor en masse begrensninger i egen situasjon en ønsker å endre. Det tredje er at en i blant også må tørre å ta en sjanse/risiko og ev. lage en plan B. Dette gjelder både friske og de som har psykiske problemer. Veldig bra sagt! I tillegg til det både du og jeg allerede har sagt, tror jeg det er viktig å definere seg et konkret mål. Det må være noe som frister i andre enden som fyrer oppunder motivasjonen og som gjør det lettere å stå i prosessen mot målet. Det må være en meningsfull hensikt med det hele som gir en slags belønning en kan hente ut når en når målet. Hvis ikke det er på plass tror jeg det er lettere å gi opp, og så kommer man aldri i mål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Anbru skrev (4 minutter siden): Veldig bra sagt! I tillegg til det både du og jeg allerede har sagt, tror jeg det er viktig å definere seg et konkret mål. Det må være noe som frister i andre enden som fyrer oppunder motivasjonen og som gjør det lettere å stå i prosessen mot målet. Det må være en meningsfull hensikt med det hele som gir en slags belønning en kan hente ut når en når målet. Hvis ikke det er på plass tror jeg det er lettere å gi opp, og så kommer man aldri i mål. Det å lage seg delmål er ofte konstruktivt i en slik prosess. Det må jeg selv minne meg selv på støtt og stadig og jeg har god hjelp av en snill samboer som minner meg på det. At det er lettere å nå målet langt der fremme, og også mer motiverende, når en ser underveis at "ja, nå har jeg nådd delmål 4 av 6, da er jeg godt på vei!". Belønning underveis kan også være en god motivator for mange for å komme seg igjennom eller, som jeg gjør, avkrysningsliste og krysser av det jeg har gjort når det og det og det er blitt gjort. Det siste (med liste som krysses av) gjelder jo ikke bare endringsarbeid, men kan f.eks. gjelde å få ting gjort i hverdagen om en strever med å få ting gjort i løpet av en dag. Enten på en god gammeldags blokk med penn og papir eller det finnes mange fine apper til formålet. Notisblokk på iPhone fungerer flott, Påminnelser og også ToDo list til Microsoft (mener jeg at noen har sagt...). (Beklager, dette ble litt off topic, men et nyttig tips i hverdagen for noen kan det være... ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 (endret) . Endret 3. september 2021 av Gjest 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 (endret) Eva Sofie skrev (9 minutter siden): Det å lage seg delmål er ofte konstruktivt i en slik prosess. Det må jeg selv minne meg selv på støtt og stadig og jeg har god hjelp av en snill samboer som minner meg på det. At det er lettere å nå målet langt der fremme, og også mer motiverende, når en ser underveis at "ja, nå har jeg nådd delmål 4 av 6, da er jeg godt på vei!". Belønning underveis kan også være en god motivator for mange for å komme seg igjennom eller, som jeg gjør, avkrysningsliste og krysser av det jeg har gjort når det og det og det er blitt gjort. Det siste (med liste som krysses av) gjelder jo ikke bare endringsarbeid, men kan f.eks. gjelde å få ting gjort i hverdagen om en strever med å få ting gjort i løpet av en dag. Enten på en god gammeldags blokk med penn og papir eller det finnes mange fine apper til formålet. Notisblokk på iPhone fungerer flott, Påminnelser og også ToDo list til Microsoft (mener jeg at noen har sagt...). (Beklager, dette ble litt off topic, men et nyttig tips i hverdagen for noen kan det være... ) Ja, jeg tror det kan være veldig viktig med delmål! Det kan gjøre prosessen mot det endelige målet litt enklere. Å ta små biter av gangen er noen ganger bedre enn å sluke alt på en gang i en stor jafs. Men tror det kan avhenge litt av hva det gjelder. Endret 3. september 2021 av Gjest 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
aa-k-j Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Jeg sliter endel psykisk og har tatt valg som har endret min situasjon til det bedre. Valgte å være uten bil for å bli kvitt gammel gjeld noe jeg har klart (og jeg var psykisk avhengig av bil), kjøpte meg leilighet, skal begynne hos privat psykiater med avtale (var plan B om DPS avviste meg noe de gjorde), har gått ned i vekt på en sunn måte ja foretatt diverse endringer spesielt de siste 2 årene. Jeg tenker mer på langsiktige løsninger nå enn tidligere. Nå blir det sparing til litt møbler og etterhvert bil. Og DPS påsto jeg ikke var villig til endring 😅 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Noe av grunnen til at jeg lurte, var vel enkelte her inne som ikke er i stand til å ta til seg konstruktiv kritikk. Kritikk som hadde hjulpet de. Samtidig tenker jeg på meg selv, hvorfor skulle jeg fortsette på DPS, når jeg i stor grad ønsker å leve som før. Les som en enstøing. TS Anonymkode: 59c77...de6 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Noe av grunnen til at jeg lurte, var vel enkelte her inne som ikke er i stand til å ta til seg konstruktiv kritikk. Kritikk som hadde hjulpet de. Samtidig tenker jeg på meg selv, hvorfor skulle jeg fortsette på DPS, når jeg i stor grad ønsker å leve som før. Les som en enstøing. TS Anonymkode: 59c77...de6 Det var det da. Jeg for min del kan ikke alltid ta til meg konstruktiv kritikk, fordi jeg er uenig i de påstander som kan komme. Akkurat som at jeg kan være uenig hvis behandler kommer med spørsmål om det kan være slik eller sånn. Hun er dog så kjent med meg at hun vet at jeg sier meg enig hvis det faktisk er slik hun undrer seg over. Men jeg kan også ta til meg kritikk. Tenke over om det er slik. Tenke at ja, det bør jeg gjøre eller ikke gjøre. Likevel kan jeg være veldig fastlåst i mine mønstre. Noen perioder verre enn andre. Tror dette er et komplisert tema, og det er et godt tema du tar opp. Jeg vet ikke om jeg er de du sikter til, men jeg har jo tenkt en del på dette etter at du laget denne tråden. Et tema til refleksjon, om man kan si det slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noe av grunnen til at jeg lurte, var vel enkelte her inne som ikke er i stand til å ta til seg konstruktiv kritikk. Kritikk som hadde hjulpet de. Samtidig tenker jeg på meg selv, hvorfor skulle jeg fortsette på DPS, når jeg i stor grad ønsker å leve som før. Les som en enstøing. TS Anonymkode: 59c77...de6 Ingen kan endre på et menneske om menneske ikke vil det selv. Alt til sin tid. Jeg tenker at den tiden kommer før eller senere til alle, til deg også. Kanskje du trenger litt mer tid på deg? Men jeg tenker at du er i en prosess allerede som åpner opp for slike tanker. De er ikke alle som engang ønsker å tenke slik du her gjør. Kanskje du må leve noen år til som en enstøing før du finner ut at det er ikke dette jeg vil med resten av livet mitt. Da er det mulig å retablere kontakt med DPS og da tror jeg det er mer konstruktiv bruk av både dine og det offentligets ressurser, om du selv er motivert til endring. Hos noen er det også slik at ideen må komme fra de selv. Kanskje ikke i første omgang, men de må i hvert fall lansere den som sin egen og ha et eierskap til den. Føle at de har en hånd på rattet. Prøv å dytt på en hest, ku eller hund som står med alle fire føtter godt plantet i bakken. Da skal det mye krefter til, gitt for å dytte det fremover. Det beste er å godsnakke med dyret og få det til å flytte på seg av egen fri vilje. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462491-forandrer-psykisk-friske-seg-mer-enn-psykisk-syke/#findComment-4055957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.