Gå til innhold

Var dette hypomani? Jeg mistenker bipolar lidelse 2

Anbefalte innlegg

Så jeg har hatt en alvorlig depressiv episode i vinter/tidlig vår. Var innlagt på akkutpsyk og dps døgn. Og har hatt et alvorlig selvmordsforsøk. Har så gått på jevnlige samtaler til dps og oppfølging fra kommunen. Det har stabilisert seg gjennom sommeren. Hadde også plager som, uvirkelighetsfølelse og veldig store filosofiske spørsmål som ikke var bra for meg. Har nå begynt på vg3 som jeg ikke fullførte i fjor og er ikke lenger deprimert. 

Grunnen til at jeg mistenker hypomani nå er fordi jeg har vært veldig høyt oppe den siste tiden og gjort mange ting som jeg ikke pleier å gjøre. Jeg har hatt masse energi til å prate og være veldig flink på skolen. Rekker opp hånda og prater så læreren måtte stoppe meg fordi hun har annet å undervise. Drukket endel iskaffe som jeg ikke pleier fordi jeg hater kaffe. Begynt å trene masse som er rart fordi jeg er en sofagris. Det er jo ikke usunt det, men vernepleieren min sa at jeg kanskje burde ta det litt med ro.

Trente sånn løping på tredemølle som er veldig ulikt meg fordi jeg er egentlig ganske redd for dem. (Er redd for å falle osv.) Treneren som så at jeg var ny og da han så jeg ikke helt visste hvordan maskinen funka så sa han at jeg burde kanskje starte litt roligere og at «less is more» i starten. Jeg syntes jo det var tullete fordi dette var jo gøy! Og jeg fikk er rar følelse at gulvet fortsatt bevegde på seg.

Jeg har bare generelt vært mye høyere oppe enn jeg pleier. Og det var jo digg men nå er det plutselig stopp på den følelsen. Jeg hadde trent i går og var sikkelig gira helt til siste del av økta mi så følte jeg at dette ikke var så gøy, at jeg var sikkelig sliten og ville bare sove. Så måtte be pappa hente meg. Så spiste jeg også la jeg meg og sov i 10-11 timer. Jeg har jo også meldt meg på en yogatime i dag som jeg nå angrer på fordi jeg er så sliten og vil bare ligge litt i senga i dag. 

I tillegg til det jeg sa nå så har jeg mer aktiv med å møte nye folk å da mener jeg menn. Har lasta ned 4 dating apper og vært mer sosial der da. Har bare hatt en date da to av mennene avlyste eller ikke møtte opp. Har ikke blitt noe mer da. Jeg har også hatt problemer med å oppnå orgasme på grunn av antidepressiva. Det har blitt bedre men i den perioden jeg var oppstemt hadde jeg en våt drøm der jeg klarte å komme i søvne. Og har hatt mer sexlyst. Så er dette grunn til å tenke hypomani og at jeg kan få bedre effekt av andre typer medisiner?

Anonymkode: c1fcf...9e0

Fortsetter under...

Det virker veldig som hypomani. Du bør kontakte behandler/fastlege asap, da bipolar lidelse skal behandles anerledes enn tilbakevendende depresjon. Risikoen for en nedtur er også veldig høy etter en hypomani, så det er viktig å komme det til livs snarest mulig.  

FjellOgDalar skrev (1 minutt siden):

Det virker veldig som hypomani. Du bør kontakte behandler/fastlege asap, da bipolar lidelse skal behandles anerledes enn tilbakevendende depresjon. Risikoen for en nedtur er også veldig høy etter en hypomani, så det er viktig å komme det til livs snarest mulig.  

Jeg føler meg helt ok nå har landet og er bare litt sliten og trenger nok å hvile i dag. Men om dette skulle være bipolar, får jeg fortsatt bli helsepersonell? for det er drømmen min. Jeg vet bare ikke helt hvordan gå frem om det til behandler og sånn. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg føler meg helt ok nå har landet og er bare litt sliten og trenger nok å hvile i dag. Men om dette skulle være bipolar, får jeg fortsatt bli helsepersonell? for det er drømmen min. Jeg vet bare ikke helt hvordan gå frem om det til behandler og sånn. 

Ja ved rett behandling og godt samarbeid mellom deg og behandler kan du bli helsepersonell. Fortell behandler om hva du har opplevd og hvordan dette er for deg så den kan prøve å hjelpe best mulig. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det kan du. Da er det selvfølgelig viktig å ha god behandling, og tidlig diagnose har mye å si for å lykkes med det. Bipolar blir dessverre ofte verre med årene om det ikke tas tak i. 

Annonse

Søren nå har jeg meld meg på tre treningstimer i helga og nå har jeg ikke lyst til å dra 🥲🥲 Fikk avlyst den yogan i dag da. Men det føler så dårlig å droppe trening som man hadde meldt seg på. Nå føler jeg mag så lat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...