AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Min behandler mener at jeg forventer at alle rundt meg skal ta hensyn til at min far ødela meg på et visst område. Dette mener han fordi jeg har snakket med han om et tema som er kjempesårt og vanskelig for meg der kun en person er involvert og ikke alle. Han tror aldri at alle er involverte min adferd og at alle må ta hensyn til meg, og det stemmer ikke, men han er overbevist om det og tror ikke på meg. Er ikke det uprofesjonelt? Eller? Anonymkode: c0ca0...0cf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462515-profesjonellt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 Skjønner ingenting av det du skriver jeg. Går jo ikke ann å svare når det ldri gis noe informasjon. Anonymkode: bd105...6cb 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462515-profesjonellt/#findComment-4055827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skjønner ingenting av det du skriver jeg. Går jo ikke ann å svare når det ldri gis noe informasjon. Anonymkode: bd105...6cb Poenget er at han sier at ALLE må ta hensyn tll meg i sin adferd. Noe han ikke vet noe om. Bare for at jeg har snakket med han om det. Jeg vil ikke åpne meg for han mer. Mn terapi er over. Anonymkode: c0ca0...0cf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462515-profesjonellt/#findComment-4055828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Poenget er at han sier at ALLE må ta hensyn tll meg i sin adferd. Noe han ikke vet noe om. Bare for at jeg har snakket med han om det. Jeg vil ikke åpne meg for han mer. Mn terapi er over. Anonymkode: c0ca0...0cf Ja, da er det bare til å slutte da vel. Ingen tvinger deg til å gå i terapi vel. Anonymkode: 29cb1...8f5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462515-profesjonellt/#findComment-4055830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. september 2021 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min behandler mener at jeg forventer at alle rundt meg skal ta hensyn til at min far ødela meg på et visst område. Dette mener han fordi jeg har snakket med han om et tema som er kjempesårt og vanskelig for meg der kun en person er involvert og ikke alle. Han tror aldri at alle er involverte min adferd og at alle må ta hensyn til meg, og det stemmer ikke, men han er overbevist om det og tror ikke på meg. Er ikke det uprofesjonelt? Eller? Anonymkode: c0ca0...0cf Kanskje du skal prøve å ikke fokusere på at behandleren din sa "alle". Han mente det neppe helt bokstavelig, men snarere at du har en tendens til å forvente at andre mennesker skal ta hensyn til deg på det området du omtaler. Muligens også at du benekter noe han mener du trenger å reflektere nærmere over. Behandlere kan også bli unyanserte språklig sett; man får ikke sakt alt samtidig. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462515-profesjonellt/#findComment-4055836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 frosken skrev (5 timer siden): Kanskje du skal prøve å ikke fokusere på at behandleren din sa "alle". Han mente det neppe helt bokstavelig, men snarere at du har en tendens til å forvente at andre mennesker skal ta hensyn til deg på det området du omtaler. Muligens også at du benekter noe han mener du trenger å reflektere nærmere over. Behandlere kan også bli unyanserte språklig sett; man får ikke sakt alt samtidig. Jeg bryr ikke andre (og alle) med mitt. Det har jeg fortalt han mange ganger. Men han tror åpenbart at jeg gjør det. Anonymkode: c0ca0...0cf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462515-profesjonellt/#findComment-4055841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humlesurr Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Istedenfor å gå i forsvarsposisjon kan det være lønnsomt å tenke gjennom om det kan være noe sannhet i det behandler sier. Han sier jo ikke sånt for å angripe deg, men for å hjelpe deg til å få ny innsikt. Hvis man skal gå i behandling kan det være lurt å ha en åpen og undrende holdning til det som behandler sier fremfor å gå helt i lås og avfeie det som kommer. Kanskje er det ikke sant det behandleren sier, men gjennom å se på det fra en annen vinkel og tenke på det på en annen måte kan du oppnå endring. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462515-profesjonellt/#findComment-4055846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Humlesurr skrev (1 time siden): Istedenfor å gå i forsvarsposisjon kan det være lønnsomt å tenke gjennom om det kan være noe sannhet i det behandler sier. Han sier jo ikke sånt for å angripe deg, men for å hjelpe deg til å få ny innsikt. Hvis man skal gå i behandling kan det være lurt å ha en åpen og undrende holdning til det som behandler sier fremfor å gå helt i lås og avfeie det som kommer. Kanskje er det ikke sant det behandleren sier, men gjennom å se på det fra en annen vinkel og tenke på det på en annen måte kan du oppnå endring. Støtter denne. Går man i terapi for å hele tiden bli strøket med hårene, tror jeg kanskje man burde funnet seg en støttende venn e.l. å lette sitt hjerte og sinn for. En terapeuts oppgave er jo å komme inn med nye tanker, nye synsvinkler, å se ting fra en tredje person og gjerne også stille spørsmål om er det virkelig slik at... kan det forstås på en annen måte... kan dine første tanker/følelser være annerledes... Det er ikke alltid at vi som pasienter nødvendigvis synes det er behagelig - det bør du jo selvsagt ha vært orientert om på forhånd. Men det er jo slik man kommer videre i egen prosess. Å tørre å se seg selv og egen situasjon fra andre vinkler enn kun sitt eget ståsted. Selv har jeg grått i flere timer når min terapeut har satt ord på det jeg har vært utsatt for - i mitt hode har det ikke hatt noe ord fordi det har vært mest behagelig. Skulle jeg bli rasende på ham for å gjøre det ubekvemt for meg for det? Det er også viktig å være klar over at terapeuten ikke sitter på den eneste sannhet som finnes om en sak selv om han eller hun har stor faglig tyngde. Du har din tyngde gjennom å vite hva som skjedde. Terapeuten er der ikke for å dømme deg, men for å gi deg nye tanker. Å slutte i terapi pga. en slik uttalelse fra en terapeut tenker jeg var en voldsom overreaksjon som på sikt ikke vil gagne TS. Det utvider i hvert fall ikke blikket og synsvinkelen til den som slutter i terapi, men man må være villig til å få den utvidet. Terapeuten kan gjerne ta feil. Det er jeg helt sikker på at trapeuten selv er åpen for at h*n har gjort selv om det ikke ser slik ut i innleggene som skrives her. Ofte er det kommunikasjonen som misforstås eller er for dårlig i slike tilfeller. Jeg har selv misforstått min terapeut og det har vært en lettelse å få oppklart det jeg har trodd han har ment. For oss begge to tror jeg. Terapeuten har i hvert fall sagt at det var bra jeg tok opp spørsmålet og fikk oppklart det jeg var usikker på. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462515-profesjonellt/#findComment-4055849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 4. september 2021 Del Skrevet 4. september 2021 Eva Sofie skrev (3 timer siden): Støtter denne. Går man i terapi for å hele tiden bli strøket med hårene, tror jeg kanskje man burde funnet seg en støttende venn e.l. å lette sitt hjerte og sinn for. En terapeuts oppgave er jo å komme inn med nye tanker, nye synsvinkler, å se ting fra en tredje person og gjerne også stille spørsmål om er det virkelig slik at... kan det forstås på en annen måte... kan dine første tanker/følelser være annerledes... Det er ikke alltid at vi som pasienter nødvendigvis synes det er behagelig - det bør du jo selvsagt ha vært orientert om på forhånd. Men det er jo slik man kommer videre i egen prosess. Å tørre å se seg selv og egen situasjon fra andre vinkler enn kun sitt eget ståsted. Selv har jeg grått i flere timer når min terapeut har satt ord på det jeg har vært utsatt for - i mitt hode har det ikke hatt noe ord fordi det har vært mest behagelig. Skulle jeg bli rasende på ham for å gjøre det ubekvemt for meg for det? Det er også viktig å være klar over at terapeuten ikke sitter på den eneste sannhet som finnes om en sak selv om han eller hun har stor faglig tyngde. Du har din tyngde gjennom å vite hva som skjedde. Terapeuten er der ikke for å dømme deg, men for å gi deg nye tanker. Å slutte i terapi pga. en slik uttalelse fra en terapeut tenker jeg var en voldsom overreaksjon som på sikt ikke vil gagne TS. Det utvider i hvert fall ikke blikket og synsvinkelen til den som slutter i terapi, men man må være villig til å få den utvidet. Terapeuten kan gjerne ta feil. Det er jeg helt sikker på at trapeuten selv er åpen for at h*n har gjort selv om det ikke ser slik ut i innleggene som skrives her. Ofte er det kommunikasjonen som misforstås eller er for dårlig i slike tilfeller. Jeg har selv misforstått min terapeut og det har vært en lettelse å få oppklart det jeg har trodd han har ment. For oss begge to tror jeg. Terapeuten har i hvert fall sagt at det var bra jeg tok opp spørsmålet og fikk oppklart det jeg var usikker på. Sånn på helt generell basis, du skriver mange fine og kloke innlegg for tiden Eva Sofie! 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462515-profesjonellt/#findComment-4055860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.