Gå til innhold

Tenk å ikke ha en eneste venn, ingen familie, absolutt ingen som bryr seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Aspergers Inc. skrev (1 minutt siden):

Det er nok ikke så rart at autister lever 20-30 år kortere enn folk flest.

https://autismenyheter.no/autister-dor-tidligere-enn-ikkeautister/

Denne artikkelen, rapporterer 54 år som gjennomsnittlig levealder for autister.

For enkelte grupper, særlig de som er kategorisert som å ha Asperger syndrom eller som blir sett på som høytfungerende, er selvmord en viktig årsak til mange tidlige dødsfall.

Det er ikke rart i det hele tatt, men det er ingen som kan trylle frem venner og familie de kan henge sammen med med mindre de klarer å fungere godt nok til å gi tilbake i en slik relasjon. Folk leser ikke dette innlegget til TS og tilbyr seg å komme stormende på døra og si "Fra og med idag er jeg din nye bestevenn!".

Jeg har et søsken med asperger, og han forventer at alle andre skal ta initiativ, legge til rette og skal komme på døra entusiastiske for å få henge med han. Tingen er at han er helt ute av stand til å gi noe som helst tilbake og alt må skje på hans premisser. Når folk aldri får en invitasjon tilbake eller at han klarer å kommunisere på en måte som gjør at de kan utvikle relasjonen så ender den ut med å dø ut. 

Sånne folk er det dessverre svært få som orker å ha i nær omgangskrets.

Anonymkode: 1b9bc...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ISW skrev (41 minutter siden):

Vis meg spydigheten.

Jeg kan heller ikke se noen spydighet i det du skrev der. Det jeg derimot ser er hårsåre individer som føler seg truffet av det du skrev, fordi de innerst inne vet at du har rett.. 

Jeg er helt enig i at om man synes livet suger, så må man selv foreta de nødvendige endringene for å få det bedre. I det minste synes jeg man må prøve. Tror alle har evnen, men mange mangler viljen og skylder f.eks på diagnoser.

Skrevet
Aspergers Inc. skrev (13 timer siden):

Det er nok ikke så rart at autister lever 20-30 år kortere enn folk flest.

https://autismenyheter.no/autister-dor-tidligere-enn-ikkeautister/

Denne artikkelen, rapporterer 54 år som gjennomsnittlig levealder for autister.

Virker som både du og forfatteren av autismenyheter.no og en del aviser også, har misforstått hva disse studiene sier. Det er et ikke-representativt utvalg av autister, ikke populasjonen "autister" som helhet, som er studert. Og da kan vi ikke si noe om autister som helhet basert på dette.

Det studiene sier, er at av de få med autisme som dør tidlig, dør de tidligere enn normale folk som dør tidlig, i snitt.

Og det er korrekt. Men dette er en så liten andel av populasjonen autister, at å si noe som helst om gruppens forventede levealder basert på dette blir feil. La meg gi et data-eksempel for å illustrere problemet

Tenk en hypotetisk situasjon hvor 99% av autister dør ved alder 72 og 1% ved alder 30 sammenlignet med normalpopulasjonen hvor 99% dør ved alder 72 og 1% ved alder 50. Her kan vi så studere og det vi vil finne er at av de som dør tidlig, så dør autister 20 år tidligere. Men forventet levealder for autister blir i dette eksempelet 1%*30+99%*72 = 71.58 år, mot 1%*50+99%*72 = 71.78 år for normale folk, altså i praksis omtrentlig lik gjennomsnittlig levealder, på tross av det en kan tro basert på en mistolkning av en studie som tar for seg et ikke representativt utvalg av autister.

Ja, det KAN hende at autister faktisk også dør tidligere i høyere årskull, men det er ikke det studiene har sett på, så hva som eventuelt foregår der blir bare spekulasjoner. Inntil noen studerer det er det ingen grunn til å tro at du vil få tilsvarende dramatiske forskjeller i høyere årstrinn.

Om noe var uklart gi beskjed så kan jeg utdype ytterligere. 

Anonymkode: f493a...a60

Skrevet
Anbru skrev (25 minutter siden):

Jeg kan heller ikke se noen spydighet i det du skrev der. Det jeg derimot ser er hårsåre individer som føler seg truffet av det du skrev, fordi de innerst inne vet at du har rett.. 

Jeg er helt enig i at om man synes livet suger, så må man selv foreta de nødvendige endringene for å få det bedre. I det minste synes jeg man må prøve. Tror alle har evnen, men mange mangler viljen og skylder f.eks på diagnoser.

De får ikke de svarene de ønsker seg og da tolkes det som spydigheter. Det de ønsker er at vi skal jatte med om hvor fælt alt er og at det er uhørt at folk ikke kan lese tankene deres og troppe opp som vennene på døra. Å prøve å komme med løsningsforslag og fortelle dem at vennskap og relasjoner er gi og ta er uhørt. De har tusen unnskyldninger for å bli sittende på ræva og ikke foreta seg noenting samtidig som de klandrer alle andre for å være kalde og lite inkluderende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De får ikke de svarene de ønsker seg og da tolkes det som spydigheter. Det de ønsker er at vi skal jatte med om hvor fælt alt er og at det er uhørt at folk ikke kan lese tankene deres og troppe opp som vennene på døra. Å prøve å komme med løsningsforslag og fortelle dem at vennskap og relasjoner er gi og ta er uhørt. De har tusen unnskyldninger for å bli sittende på ræva og ikke foreta seg noenting samtidig som de klandrer alle andre for å være kalde og lite inkluderende.

Godt sagt.

Jeg vet ikke hva som ville vært det beste svaret her, gitt hva tråden i utgangspunktet handlet om. Det er i bunn og grunn en tråd for å legitimere selvmord. Undres hva reaksjonen ville blitt hvis en eller annen sa "Det er klart du kan ta livet ditt når du har det så jævlig"? Det ville selvsagt vært galt, men jeg skjønner ikke helt hvilket svar som ville blitt riktig.

Jeg lever etter at man selv er ansvarlig for å gi livet sitt mening. Hvis jeg ikke hadde venner, gitt at jeg ønsket meg venner, så hadde jeg prøvd å spørre meg selv "Hva er det som gjør at ingen vil være venn med meg?" og iverksatt korrigerende grep deretter. Ja, jeg vet at autister har et rigid tankemønter, men neppe så rigid at det er komplett umulig, uansett hva, å gjøre endringer. For meg virker det som om mange elsker å ta offerrollen og kun fortelle om hvor jævlig det er at ingen vil leke med de, uten noen som helst tanker rundt hvorfor det er sånn.

For å sette det på spissen; hvis du blir utstøtt fordi du lukter vondt, er det da alle de andre barna som er dumme, eller bør man vurdere å vaske seg?

Skrevet
ISW skrev (17 minutter siden):

Godt sagt.

Jeg vet ikke hva som ville vært det beste svaret her, gitt hva tråden i utgangspunktet handlet om. Det er i bunn og grunn en tråd for å legitimere selvmord. Undres hva reaksjonen ville blitt hvis en eller annen sa "Det er klart du kan ta livet ditt når du har det så jævlig"? Det ville selvsagt vært galt, men jeg skjønner ikke helt hvilket svar som ville blitt riktig.

Jeg lever etter at man selv er ansvarlig for å gi livet sitt mening. Hvis jeg ikke hadde venner, gitt at jeg ønsket meg venner, så hadde jeg prøvd å spørre meg selv "Hva er det som gjør at ingen vil være venn med meg?" og iverksatt korrigerende grep deretter. Ja, jeg vet at autister har et rigid tankemønter, men neppe så rigid at det er komplett umulig, uansett hva, å gjøre endringer. For meg virker det som om mange elsker å ta offerrollen og kun fortelle om hvor jævlig det er at ingen vil leke med de, uten noen som helst tanker rundt hvorfor det er sånn.

For å sette det på spissen; hvis du blir utstøtt fordi du lukter vondt, er det da alle de andre barna som er dumme, eller bør man vurdere å vaske seg?

Veldig godt skrevet!

UtakknemligDiva
Skrevet

Ja det er lov men jeg vet ikke hvorfor du er alene. Når ble du alene? 
Bare ikke kleng deg på folk. Jeg har møtt noen fra Finn som jeg skulle selge noe til, vedkommende ville ikke slutte å prate, sa hun kunne kjøre meg hvor jeg ville, så får jeg meldinger av henne etterpå hvor hun inviterer meg på ting. Hun var sikkert veldig ensom og brettet ut mye om seg selv også før vi møttes. Da snakker vi lite sosiale antenner. Jeg skulle bare bli kvitt noe, ikke høre om livet hennes eller få en ny venn. Slik oppførsel er bare creepy. Dette er litt dumt med mange som er alene.. de blir kanskje litt for pågående på folk de møter

Skrevet
ISW skrev (59 minutter siden):

Godt sagt.

Det handler ikke om at "ingen vil være venn med meg", det handler om at man er psykisk syk! 

Jeg er ikke ts, men jeg har schziofreni, og ved schizofreni så er symptomene tilbaketrekning, manglende motivasjon, vrangforestillinger osv. Hvis du forestiller deg at du virkelig trodde at alle folk skulle drepe deg hadde du klart å fått deg venner da? Nei neppe. 

Jeg foreslår at du unnlater å svare spydig på ting du ikke vet noen ting om. 

Anonymkode: 822f2...4a8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det handler ikke om at "ingen vil være venn med meg", det handler om at man er psykisk syk! 

Jeg er ikke ts, men jeg har schziofreni, og ved schizofreni så er symptomene tilbaketrekning, manglende motivasjon, vrangforestillinger osv. Hvis du forestiller deg at du virkelig trodde at alle folk skulle drepe deg hadde du klart å fått deg venner da? Nei neppe. 

Jeg foreslår at du unnlater å svare spydig på ting du ikke vet noen ting om. 

Anonymkode: 822f2...4a8

Jeg spør igjen: Hvor er spydigheten du hele tiden snakker om?

Jeg ber også om at du utdyper dette med min manglende kompetanse - kan du dokumentere det?

Endret av ISW
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger. Noe av siteringene og svarene har blitt stående da de alikevel holder seg innenfor trådens tema.

Admin

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om du er så sosialt tilbakestående som autist(eller av andre grunner) at du ikke er istand til å ha noen relasjoner til noen så må du ta til takke med å leve livet alene. Folk orker ikke å kaste bort tiden på mennesker uten sosiale antenner .

Er fullt klar over det. Har aldri skrevet je ønsker det.

Anonymkode: 137ab...dd1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...