Gå til innhold

Gir psykoselidelse rett på fri tannbehandling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes personerr med psykoselidelse som har høyt funksjonsnivå og er i jobb og har sosiale relasjoner osv, og så finnes det de med psykoselidelse som ikke greier å ta vare på hygiene, ikke dusjer på ukesvis og går rundt i mørket hjemme fordi folk overvåker dem.. 

Så det avhenger av hvor alvorlig sykdommen din er og ikke av hvilken diagnose du har i seg selv. 

Anonymkode: 29a22...876

Skrevet

Langtids behandling på DPS eller medisiner som gir munntørhet, gir rett på gratis nødvendig tannbehandling.  Ikke diagnose. Du må levere skjema fra din behandler og siste skattemelding til tannlege kontoret. 

Anonymkode: a76bc...bbe

Skrevet

Hvorfor skulle det det?

Anonymkode: c346a...0e7

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Langtids behandling på DPS eller medisiner som gir munntørhet, gir rett på gratis nødvendig tannbehandling.  Ikke diagnose. Du må levere skjema fra din behandler og siste skattemelding til tannlege kontoret. 

Dette gjelder nok bare i noen kommuner. 

Å få dekket en del av tannlegebehandlingen er det mange som gjør, blandt annet meg, men jeg få betale en god slump selv også. Da jeg gikk på DPS fikk jeg gratis noen ganger, andre ganger ikke, det varierte fra år til år.

Skrevet

Hvis du er innlagt i 3 mnd eller mer (sammenhengende) får man vertfall gratis tannbehandlig vet eg

Skrevet
worrisome_plenty .2 skrev (3 timer siden):

Dette gjelder nok bare i noen kommuner. 

Å få dekket en del av tannlegebehandlingen er det mange som gjør, blandt annet meg, men jeg få betale en god slump selv også. Da jeg gikk på DPS fikk jeg gratis noen ganger, andre ganger ikke, det varierte fra år til år.

Merkelig at det skal være forskjellig praksis etter i hvilken kommune du bor i. Trodde landet hadde et felles lovverk.  Men Det overrasker heller ikke hvis det du skriver stemmer. Selv har jeg ikke betalt noe hos tannlegen på 15 år , ganske urettferdig vis bosted avgjør om du betaler eller ei.

Skrevet

Jeg får det fordi jeg har oppfølging fra kommunal psykiatri. 

Skrevet
Glitter skrev (15 minutter siden):

Jeg og. Er det sånn alle plasser tro? 

Skrevet
Glitter skrev (37 minutter siden):

Hva måtte du eller de gjøre for å få det da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva måtte du eller de gjøre for å få det da? 

De fylte ut et skjema og sendte det til en tannklinikk her i byen. 

Jeg har forresten ingen psykoselidelse, glemte at spørsmålet handlet om det. Men det er ikke diagnose det kommer an på her i kommunen, men at man har vedtak på minst to timer i uken. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Hm det vet jeg ikke? Ser vel egentlig for meg at det er en bestemmelse på kommunalt nivå, men kanskje det er satt av regjeringen. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Hva er logikken på at man automatisk skal få dette gratis? Hadde vært mye mer rettferdig at man gav dette til de med dårlig råd, eller trenge dyr behandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er logikken på at man automatisk skal få dette gratis? Hadde vært mye mer rettferdig at man gav dette til de med dårlig råd, eller trenge dyr behandling.

Tror kanskje de fleste som har vedtak på kommunal psykiatri har dårlig råd. Det er jo folk som sliter ganske mye. Det er ikke det der "rask psykisk helsehjelp"-tilbudet. Kommunal psykiatri er noe man må henvises til og som tildelingskontoret avgjør om man får. 

Men jeg er forsåvidt enig i at de med høy inntekt kanskje ikke skulle trenge det tilbudet. Ser bare for meg at majoriteten som har slik oppfølging har lav inntekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi er ikke rike vi som har kontakt med rus og psykisk helse :) 

Skrevet
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Vi er ikke rike vi som har kontakt med rus og psykisk helse :) 

Glitter skrev (13 minutter siden):

Tror kanskje de fleste som har vedtak på kommunal psykiatri har dårlig råd. Det er jo folk som sliter ganske mye. Det er ikke det der "rask psykisk helsehjelp"-tilbudet. Kommunal psykiatri er noe man må henvises til og som tildelingskontoret avgjør om man får. 

Men jeg er forsåvidt enig i at de med høy inntekt kanskje ikke skulle trenge det tilbudet. Ser bare for meg at majoriteten som har slik oppfølging har lav inntekt.

Det er mange på minstetrygd som ikke har kontakt med psykisk helse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er for at de skal få det gratis og, det er rart at de ikke gjør det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Jeg synes de også burde få det gratis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om man på minstetrygd trenger å få dekket tannbehandling så kan det søkes om. Jeg søkte og fikk det innvilget. Jeg har ingen kontakt med psykisk helse.

Anonymkode: 35728...c7c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...