AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 Hvilke medisiner hjelper for søvn, der man garantert får sove og helst sovne fort og sove gjennom natten? Som man kan kjøre bil med. Eneste akilleshælen er at medisinen ikke må kunne gi rastløse bein. Feks slik seroquel gjør. hva gir man folk som virkelig trenger å sove men ikke klarer det? Anonymkode: c6e75...16b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 Hvis du skal kunne kjøre bil, er det lurt å velge en medisin som er registrert som et antidepressiv framfor en sovemedisin. Dette er kunnskapsløst av Helsedirektoratet men reglene er nå en gang slik. Med en moderat dose Surmontil eller Sinequan (helst førstnevnte) sover du som et barn igjen og du kan kjøre bil neste dag. Du slipper reglene som gjelder Phenergan, Vallergan og Atarax selv om søvneffekten er sterkere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4056374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 Tolvon og Remeron kan også forsøkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4056385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 Del Skrevet 7. september 2021 ISW skrev (1 time siden): Hvis du skal kunne kjøre bil, er det lurt å velge en medisin som er registrert som et antidepressiv framfor en sovemedisin. Dette er kunnskapsløst av Helsedirektoratet men reglene er nå en gang slik. Med en moderat dose Surmontil eller Sinequan (helst førstnevnte) sover du som et barn igjen og du kan kjøre bil neste dag. Du slipper reglene som gjelder Phenergan, Vallergan og Atarax selv om søvneffekten er sterkere. Kan man ta det på fast basis? Virkningen vil vel ikke avta med tiden? Anonymkode: 1dc10...21e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4056395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kan man ta det på fast basis? Virkningen vil vel ikke avta med tiden? Anonymkode: 1dc10...21e I prinsippet ja, men mange får bedre effekt av en pause på 3-5 dager en gang hver halvannen måned. I denne perioden kan man jo f.eks bruke Imovane eller Sobril for å sove! De gir ikke krysstoleranse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4056457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 ISW skrev (På 8.9.2021 den 15.23): I prinsippet ja, men mange får bedre effekt av en pause på 3-5 dager en gang hver halvannen måned. I denne perioden kan man jo f.eks bruke Imovane eller Sobril for å sove! De gir ikke krysstoleranse. Hm... Ja, det fungerer jo i de tilfeller der en innsovningstablett alene er tilstrekkelig for å få sove. Det har det hittil aldri vært i mitt tilfelle, med unntak av en og annen dag i noen gode måneder det siste halve året. Mine søvnvansker har plutselig forverret seg ekstremt og er nå på 3. uken. Vi vet hvorfor jeg sover dårlig, det er jo noe som kaver meg veldig opp om natten som jør meg redd for å sovne og våkne igjen, men det er ikke løst med et trylleslag. Jeg er fristet til å gi F... i advarsel om QT-forlengelsen på disse medisinene da jeg foreslår å prøve den ut for legen , men gjør selvsagt ikke det da jeg ikke er villig til å sette en annen i en så vanskelig situasjon bare for et ønske om å sove bedre. Men det høres ut som om det kan være en løsning og som er noe jeg ikke har forsøkt. I natt ble det to opstykkede timer fra kl. 7.30 og utover. Men det er altså frarådet uten unntak når man har hatt forlenget QT-intervall på ett medikament å gå på TCA selv i lave doser? Det var denne Efexoren min som ble bråseponert sammen med også Seroquel og Truxal. Man så utslag på EKG allerede på 75 mg da jeg forsøkte Efexor noen år senere under en innleggelse og det ble behov for oppstart på antideperessiva igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4056739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 Eva Sofie skrev (32 minutter siden): Hm... Ja, det fungerer jo i de tilfeller der en innsovningstablett alene er tilstrekkelig for å få sove. Det har det hittil aldri vært i mitt tilfelle, med unntak av en og annen dag i noen gode måneder det siste halve året. Mine søvnvansker har plutselig forverret seg ekstremt og er nå på 3. uken. Vi vet hvorfor jeg sover dårlig, det er jo noe som kaver meg veldig opp om natten som jør meg redd for å sovne og våkne igjen, men det er ikke løst med et trylleslag. Jeg er fristet til å gi F... i advarsel om QT-forlengelsen på disse medisinene da jeg foreslår å prøve den ut for legen , men gjør selvsagt ikke det da jeg ikke er villig til å sette en annen i en så vanskelig situasjon bare for et ønske om å sove bedre. Men det høres ut som om det kan være en løsning og som er noe jeg ikke har forsøkt. I natt ble det to opstykkede timer fra kl. 7.30 og utover. Men det er altså frarådet uten unntak når man har hatt forlenget QT-intervall på ett medikament å gå på TCA selv i lave doser? Det var denne Efexoren min som ble bråseponert sammen med også Seroquel og Truxal. Man så utslag på EKG allerede på 75 mg da jeg forsøkte Efexor noen år senere under en innleggelse og det ble behov for oppstart på antideperessiva igjen. Dette med QT-forlengelse er vanskelig, det er ikke så lett å bli klok på Felleskatalogen heller, all den tid mye av bivirkningene som er oppgitt der er basert på klasseeffekter. Å spørre legen sin om dette er jo fullstendig håpløst, og vedkommende vet stort sett ikke annet enn hva Felleskatalogen oppgir. Du må nesten forske i detalj på medikamentets affinitet til kalium- og natriumkanaler i hjertet for å komme nærmere et svar. Her viser det seg at en del TCA har veldig høy affinitet og potensial til å skape QT-forlengelse, mens andre igjen ikke har det. Ofte vil dette påvirke hvor toksisk TCA er i overdose. Amitriptylin og klomipramin har ganske sterke effekter av det overnevnte. Samme med doksepin (Sinequan). Så vidt jeg forstår, er Surmontil (trimipramin) ganske snill på dette området, og har ikke det samme toksiske potensialet som en god del andre TCA har. I tillegg skal det jo veldig lave doser til for søvneffekt (noe en del leger heller ikke forstår, all den tid det ikke står i Felleskatalogen). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4056744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 ISW skrev (9 minutter siden): Dette med QT-forlengelse er vanskelig, det er ikke så lett å bli klok på Felleskatalogen heller, all den tid mye av bivirkningene som er oppgitt der er basert på klasseeffekter. Å spørre legen sin om dette er jo fullstendig håpløst, og vedkommende vet stort sett ikke annet enn hva Felleskatalogen oppgir. Du må nesten forske i detalj på medikamentets affinitet til kalium- og natriumkanaler i hjertet for å komme nærmere et svar. Her viser det seg at en del TCA har veldig høy affinitet og potensial til å skape QT-forlengelse, mens andre igjen ikke har det. Ofte vil dette påvirke hvor toksisk TCA er i overdose. Amitriptylin og klomipramin har ganske sterke effekter av det overnevnte. Samme med doksepin (Sinequan). Så vidt jeg forstår, er Surmontil (trimipramin) ganske snill på dette området, og har ikke det samme toksiske potensialet som en god del andre TCA har. I tillegg skal det jo veldig lave doser til for søvneffekt (noe en del leger heller ikke forstår, all den tid det ikke står i Felleskatalogen). Takk for godt svar. Da er det jo mulig å spørre om det er mulig å forsøke en lav dose og samtidig følge opp med EKG-målinger. Jeg har jo i det siste trengt svært lave doser av alle typer medisiner for å sove, så det er en stor forbedring fra før da jeg var som en stor villbjørn med tanke på doser som trengtes... Det verste svaret jeg får er nei og jeg skal nok kunne leve med det også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4056747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 Eva Sofie skrev (9 minutter siden): Takk for godt svar. Da er det jo mulig å spørre om det er mulig å forsøke en lav dose og samtidig følge opp med EKG-målinger. Jeg har jo i det siste trengt svært lave doser av alle typer medisiner for å sove, så det er en stor forbedring fra før da jeg var som en stor villbjørn med tanke på doser som trengtes... Det verste svaret jeg får er nei og jeg skal nok kunne leve med det også Bare hyggelig, ha en fin dag 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4056753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kroniker'n Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 ISW skrev (På 10.9.2021 den 13.05): Bare hyggelig, ha en fin dag Håper det går bra at jeg låner tråden litt, for dette er et tema jeg brenner for. Jeg har slitt med søvn hele livet, og vært på både søvnsenter og hos dps flere ganger. Nå har jeg ikke problemer med å sove hele natten, men jeg sovner ikke. Har adhd og medisineres for det (medisinene har ingen effekt positivt eller negativt for innsovning). Jeg er "ferdig avklart" og det meste er prøvd. Men to preparstene du nevnte har jeg aldri hørt om? Bruker stilnoct fast hver dag (etter 5 år med krangling og fortvilelse hos lege). Og det fungerer bra, men i perioder er jo virkningen lavere. Skulle gjerne ha mer å velge mellom over tid for å unngå tåleranse. Quentapin, truxal og melatonin er prøvd uten ønsket effekt. Problemet er at legen egentlig ikke vil skrive ut sovemedisin. Hun gjør det, fordi dps har bestemt at det er greit, men kun 30 stk av gangen. For meg er dette et stort stress fordi legen min ikke jobber hver dag, og jeg kan ikke be om ny resept for tidlig. Nå er hun på ferie og jeg er på 3 dagen uten søvn. Adhd medisiner (aduvanz) kan jeg hente ut for 6 mnd av gangen... Men stilnoct? Håånei. Jeg har gått på sovemedisin fast i mange år. Jeg føler at jeg har bevist at jeg ikke missbruker de. Jeg er LIVREDD for at de en dag sier nok er nok. Hele søvnproblemet har nesten blitt altoppslukende nettopp fordi jeg halve mnd er redd for at jeg ikke skal få ny resept tidsnok. Dette har som sagt vært et problem siden jeg var noen mnd gammel. Så spm er. Hvor går man for å virkelig få hjelp, eller i mitt tilfelle, en langsiktig løsning med tanke på medisiner? Jeg har til nå ikke møtt eller hørt om noen fastleger som har peiling. Dps var supre, men der får man ikke gå når man er ferdig utredet.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilie Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Kroniker'n skrev (52 minutter siden): Dps var supre, men der får man ikke gå når man er ferdig utredet.. Så DPS har bestemt at du kan bruke innsovning hver dag? Og så vil fastlegen kun skrive ut 30 av gangen? Slik at du må betale legetime hver mnd, pluss at det sikkert er dyrere å kjøpe 30 tbl enn en større pk? Og så er i tillegg legen borte mye? Dette er jo tullete. Kan du ikke bruke disse argumentene? Når det er sagt, skjønner jeg ikke at du får sove godt med Stilnoct hver natt. Som ISW skriver, er en liten dose Surmontil verdt å prøve. Ev. kan du dra til Tyskland og kjøpe deg sovetbl =egentlig allergimedisin) reseptfritt på apotek der og bytte på å ta de og innsovningstbl. Da opprettholdes effekten bedre av begge to. Hvis fastlegen «ikke funker» på søvn, be om å bli henvist til privat psykiater. Ikke alle fastleger som godtar lav dose Surmontil som sovemedisin, men de mener at det kun er en antidepressiv som skal skrives ut i høyere doser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 cilie skrev (1 time siden): Så DPS har bestemt at du kan bruke innsovning hver dag? Og så vil fastlegen kun skrive ut 30 av gangen? Slik at du må betale legetime hver mnd, pluss at det sikkert er dyrere å kjøpe 30 tbl enn en større pk? Og så er i tillegg legen borte mye? Dette er jo tullete. Kan du ikke bruke disse argumentene? Når det er sagt, skjønner jeg ikke at du får sove godt med Stilnoct hver natt. Som ISW skriver, er en liten dose Surmontil verdt å prøve. Ev. kan du dra til Tyskland og kjøpe deg sovetbl =egentlig allergimedisin) reseptfritt på apotek der og bytte på å ta de og innsovningstbl. Da opprettholdes effekten bedre av begge to. Hvis fastlegen «ikke funker» på søvn, be om å bli henvist til privat psykiater. Ikke alle fastleger som godtar lav dose Surmontil som sovemedisin, men de mener at det kun er en antidepressiv som skal skrives ut i høyere doser. Angående fastleger.... Først nå i godt voksen alder har jeg en fastlege som er genuint interessert i hvordan jeg sover. Han er veldig på at jeg må ha minst 7 timer søvn hver dag og at nok søvn er veldig viktig. Ikke bare for psyken, men også for resten av kroppen. Dette er nytt for meg, at en lege er så opptatt av viktigheten av god nok søvn. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kroniker'n Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 (endret) cilie skrev (6 timer siden): Så DPS har bestemt at du kan bruke innsovning hver dag? Og så vil fastlegen kun skrive ut 30 av gangen? Slik at du må betale legetime hver mnd, pluss at det sikkert er dyrere å kjøpe 30 tbl enn en større pk? Og så er i tillegg legen borte mye? Dette er jo tullete. Kan du ikke bruke disse argumentene? Når det er sagt, skjønner jeg ikke at du får sove godt med Stilnoct hver natt. Som ISW skriver, er en liten dose Surmontil verdt å prøve. Ev. kan du dra til Tyskland og kjøpe deg sovetbl =egentlig allergimedisin) reseptfritt på apotek der og bytte på å ta de og innsovningstbl. Da opprettholdes effekten bedre av begge to. Hvis fastlegen «ikke funker» på søvn, be om å bli henvist til privat psykiater. Ikke alle fastleger som godtar lav dose Surmontil som sovemedisin, men de mener at det kun er en antidepressiv som skal skrives ut i høyere doser. Ja. Betaler ikke legetime hver mnd, da. Jeg får stort sett frikort tidlig på året og får resepter via sms bestilling. Har perioder med andre ting for å ha en pause, men har utrolig nok og bank i bordet ikke fått særlig tåleranse. Jeg har sagt alt dette til legen, som sier at sånn er det bare. Men jeg har ikke tenkt på at privat psykiater var en mulighet. Takk for tips! Er det Vallergan de har i Tyskland? Det har ingen effekt desverre. Edit, fikk ikke til å sitere begge. Emilie: Ja søvn er ekstremt viktig. Jeg har andre sykdommer som gjør meg enda mer syk om jeg ikke sover. Jeg klarte meg ganske greit på lite søvn før, men jo eldre jeg blir jo mer trenger jeg 😅 Endret 12. september 2021 av Kroniker'n 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Kroniker'n skrev (2 timer siden): Ja. Betaler ikke legetime hver mnd, da. Jeg får stort sett frikort tidlig på året og får resepter via sms bestilling. Har perioder med andre ting for å ha en pause, men har utrolig nok og bank i bordet ikke fått særlig tåleranse. Jeg har sagt alt dette til legen, som sier at sånn er det bare. Men jeg har ikke tenkt på at privat psykiater var en mulighet. Takk for tips! Er det Vallergan de har i Tyskland? Det har ingen effekt desverre. Edit, fikk ikke til å sitere begge. Emilie: Ja søvn er ekstremt viktig. Jeg har andre sykdommer som gjør meg enda mer syk om jeg ikke sover. Jeg klarte meg ganske greit på lite søvn før, men jo eldre jeg blir jo mer trenger jeg 😅 Ja, nok søvn er ekstremt viktig. Jeg fungerer også dårligere i dag med lite søvn enn jeg gjorde tidligere. Og med lite søvn så blir jeg fort syk. Må tidlig nok i seng for å ha mulighet til å få nok søvn. Våkner jo like tidlig om jeg legger meg sent. Men uten medisiner så kan jeg bare glemme å sove noe særlig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kroniker'n Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 emilie321 skrev (19 timer siden): Ja, nok søvn er ekstremt viktig. Jeg fungerer også dårligere i dag med lite søvn enn jeg gjorde tidligere. Og med lite søvn så blir jeg fort syk. Må tidlig nok i seng for å ha mulighet til å få nok søvn. Våkner jo like tidlig om jeg legger meg sent. Men uten medisiner så kan jeg bare glemme å sove noe særlig Ja, skulle ønske leger tok søvn mer på alvor. Jeg har som sagt slitt med dette hele livet. Og kommer jeg til ny lege så er det påan igjen. "Men du prøvd å legge bort tlf, da? " ... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 emilie321 skrev (19 timer siden): Ja, nok søvn er ekstremt viktig. Jeg fungerer også dårligere i dag med lite søvn enn jeg gjorde tidligere. Og med lite søvn så blir jeg fort syk. Må tidlig nok i seng for å ha mulighet til å få nok søvn. Våkner jo like tidlig om jeg legger meg sent. Men uten medisiner så kan jeg bare glemme å sove noe særlig Befriende med leger som kan ta dette med søvn alvorlig; det kan virke som mange leger tror god søvn kommer av seg selv bare man gjør de rette tingene, for slik erfarer de det selv. Jeg tror anlegg for søvnproblemer også i stor grad kan være genetisk. For mange er søvn alfa og omega for å fungere i hverdagen, og særlig om man har en jobb man nødvendigvis må være noenlunde uthvilt til. For egen del klarer jeg (i noen grad) å la være å bry meg om evt. dårlig søvn om jeg ikke vet jeg må prestere dagen etter. Bare ved å tenke dette kan søvnen komme lettere 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 Ekstra skrev (2 timer siden): Befriende med leger som kan ta dette med søvn alvorlig; det kan virke som mange leger tror god søvn kommer av seg selv bare man gjør de rette tingene, for slik erfarer de det selv. Jeg tror anlegg for søvnproblemer også i stor grad kan være genetisk. For mange er søvn alfa og omega for å fungere i hverdagen, og særlig om man har en jobb man nødvendigvis må være noenlunde uthvilt til. For egen del klarer jeg (i noen grad) å la være å bry meg om evt. dårlig søvn om jeg ikke vet jeg må prestere dagen etter. Bare ved å tenke dette kan søvnen komme lettere Ja, det har vært godt å han som fastlege. Dessverre så slutter han som fastlege snart. Da vil jeg få ny og da blir det sikkert samme runden med både søvn og alle medisinene jeg går på. Har jo x-antall ganger prøvd å slutte/trappe ned, men det går ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 14. september 2021 Del Skrevet 14. september 2021 Kroniker'n skrev (På 12.9.2021 den 6.53): Håper det går bra at jeg låner tråden litt, for dette er et tema jeg brenner for. Jeg har slitt med søvn hele livet, og vært på både søvnsenter og hos dps flere ganger. Nå har jeg ikke problemer med å sove hele natten, men jeg sovner ikke. Har adhd og medisineres for det (medisinene har ingen effekt positivt eller negativt for innsovning). Jeg er "ferdig avklart" og det meste er prøvd. Men to preparstene du nevnte har jeg aldri hørt om? Bruker stilnoct fast hver dag (etter 5 år med krangling og fortvilelse hos lege). Og det fungerer bra, men i perioder er jo virkningen lavere. Skulle gjerne ha mer å velge mellom over tid for å unngå tåleranse. Quentapin, truxal og melatonin er prøvd uten ønsket effekt. Problemet er at legen egentlig ikke vil skrive ut sovemedisin. Hun gjør det, fordi dps har bestemt at det er greit, men kun 30 stk av gangen. For meg er dette et stort stress fordi legen min ikke jobber hver dag, og jeg kan ikke be om ny resept for tidlig. Nå er hun på ferie og jeg er på 3 dagen uten søvn. Adhd medisiner (aduvanz) kan jeg hente ut for 6 mnd av gangen... Men stilnoct? Håånei. Jeg har gått på sovemedisin fast i mange år. Jeg føler at jeg har bevist at jeg ikke missbruker de. Jeg er LIVREDD for at de en dag sier nok er nok. Hele søvnproblemet har nesten blitt altoppslukende nettopp fordi jeg halve mnd er redd for at jeg ikke skal få ny resept tidsnok. Dette har som sagt vært et problem siden jeg var noen mnd gammel. Så spm er. Hvor går man for å virkelig få hjelp, eller i mitt tilfelle, en langsiktig løsning med tanke på medisiner? Jeg har til nå ikke møtt eller hørt om noen fastleger som har peiling. Dps var supre, men der får man ikke gå når man er ferdig utredet.. Beklager sent svar. Det skyldes delvis at jeg har tenkt mye på spørsmålet ditt, uten at jeg egentlig har klart å finne et godt svar. Når du har prøvd Seroquel og Truxal, uten resultat, så har du i utgangspunktet brukt medisiner med antihistaminvirkning som søvneffekt. Hvorvidt du da får effekt av Surmontil er usikkert, den er mer potent i antihistaminvirkningen enn de forrige, men det er mulig det ikke virker. Det samme vil nok gjelde andre antihistaminer. Det er jo mulig å prøve melatonin sammen med Surmontil, noen får god effekt av det. Håpet må være at du ikke får toleranse for b-preparater og kanskje kan bruke dette mer ved behov enn som fast medisin? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilie Skrevet 14. september 2021 Del Skrevet 14. september 2021 Kroniker'n skrev (På 12.9.2021 den 14.09): Er det Vallergan de har i Tyskland? Det har ingen effekt desverre. Det er noe annet @ISW vet hva det er. Jeg kan sove innimellom av disse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 14. september 2021 Del Skrevet 14. september 2021 cilie skrev (15 minutter siden): Det er noe annet @ISW vet hva det er. Jeg kan sove innimellom av disse. Virkestoffet er doksylamin. Selges som Zonat i Norge - ikke spesielt sterkt. Vallergan er nok sterkere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/462574-kupton-andre-trenger-s%C3%A5rt-%C3%A5-sovne-og-sove-hvilke-medisiner/#findComment-4057544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.