Gå til innhold

Antidepressiva og kognitive vansker

Anbefalte innlegg

Har hatt angst og depresjon siden barndommen. Nå begynner jeg å glemme ord, jeg faller ut i midten av samtaler. Jeg husker lite av fortiden og livet mitt. Sistnevnte har jeg slitt med i mesteparten av mitt voksne liv. Førstnevnte mest ila siste året.

Går ikke på antidepressiva, kan det hjelpe mot kognitive vansker? Og kan disse kognitive vanskene komme av depresjon og store psykiske belastninger? Eller alder? Er godt over 40. 

Anonymkode: c4007...d1c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462611-antidepressiva-og-kognitive-vansker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (23 minutter siden):

Ja, det kan skyldes langvarig depresjon. 
Diskuter Brintellix med fastlegen din. 

Det skal jeg gjøre. Vet du om den kan hjelpe mot angst og? Har forresten et gen visstnok hvor jeg tar opp ssri dårlig. Vet du om Brintellix likevel kan ha effekt? Gikk på høy dose zoloft før, det hadde en viss effekt, men måtte slutte pga bivirkninger. 

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det skal jeg gjøre. Vet du om den kan hjelpe mot angst og? Har forresten et gen visstnok hvor jeg tar opp ssri dårlig. Vet du om Brintellix likevel kan ha effekt? Gikk på høy dose zoloft før, det hadde en viss effekt, men måtte slutte pga bivirkninger. 

Jeg tror du har misforstått litt.

Problemet er ikke opptaket av SSRI men hvordan SSRI virker på (binder seg til) serotonintransportørene i hjernen.

Brintellix er et SSRI men har også direkte stimulerende effekt (som serotonin selv) på noen serotoninreseptorer. Kan godt være du får effekt av denne delen av effekten til Brintellix selv om du ikke får så stor effekt av Brintellix som SSRI 

ISW skrev (1 minutt siden):

Problemet er ikke opptaket av SSRI men hvordan SSRI virker på (binder seg til) serotonintransportørene i hjernen.

Brintellix er et SSRI men har også direkte stimulerende effekt (som serotonin selv) på noen serotoninreseptorer. Kan godt være du får effekt av denne delen av effekten til Brintellix selv om du ikke får så stor effekt av Brintellix som SSRI 

Jeg visste ikke at Brintellix var et SSRI. Trodde ikke det siden jeg har tålt både Fontex og Cipralex ok. Eller ikke ok, men har aldri vært så hypoman og grensende til manisk som da jeg begynte på Brintellix. Er det som du sier, at den også går på andre reseptorer?

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg visste ikke at Brintellix var et SSRI. Trodde ikke det siden jeg har tålt både Fontex og Cipralex ok. Eller ikke ok, men har aldri vært så hypoman og grensende til manisk som da jeg begynte på Brintellix. Er det som du sier, at den også går på andre reseptorer?

Ja, Brintellix har som hovedeffekt å være et SSRI. Men den er også en 5-HT1a-reseptoragonist (siden du er sykepleier antar jeg du skjønner hva jeg skriver). 

Annonse

ISW skrev (16 minutter siden):

Ja, Brintellix har som hovedeffekt å være et SSRI. Men den er også en 5-HT1a-reseptoragonist (siden du er sykepleier antar jeg du skjønner hva jeg skriver). 

Haha nei. Vi lærer lite om det. Eller vi hadde farmakologi eller hva det het, men det lille vi hadde, sikkert ett kapittel, var ikke nok til å lære sånt. Jeg leste om medikamenter som jeg kom over i møte med pasienter, men min kunnskap er begrenset der altså. Men nå kan jeg lese meg opp selv. I det minste har jeg lært det da! 😅 Første året på sykepleieren så var jeg litt under gjennomsnittet på prestasjon. De to siste over. Men det var det første året vi lærte om det der. 😛

Vanligvis leser jeg meg opp på medisiner, men da jeg ble satt på Brintellix var jeg så langt nede at jeg brydde meg ikke om noe. 

Endret av Glitter
ISW skrev (1 time siden):

Ok. Vet du om noen andre AD som har effekt på angst/depresjon men som ikke har seksuelle bivirkninger eller overvekt som bivirkninger?

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok. Vet du om noen andre AD som har effekt på angst/depresjon men som ikke har seksuelle bivirkninger eller overvekt som bivirkninger?

Jeg vet at Surmontil er ganske vektnøytral og nøytral på seksuelle bivirkninger. Hvorfor den virker på angst og depresjon er egentlig ikke helt forstått, all den tid effekten på reopptak av serotonin og noradrenalin er helt marginal. Men i tester gir den like gode resultater som andre antidepressiva.

Et alternativ er også lav dose Fluanxol mot angst og depresjon. I lave doser er den rimelig vektnøytral og gir ikke seksuelle bivirkninger. Felleskatalogen spesifiserer hvilke doser som anbefales mot angst og depresjon.

kupton skrev (1 time siden):

Årsaken til at jeg nevnte Brintellix blant alle AD, var de kognitive vanskene. 

Synes det er så vanskelig å vite hva som vil virke på meg, blir helt forvirret. Kan den også virke mot angst og depresjon hos meg, selv om det er svakere opptak? Jeg er veldig deprimert og har mye angst, så tror jeg må ha et AD.

ISW skrev (2 timer siden):

Jeg vet at Surmontil er ganske vektnøytral og nøytral på seksuelle bivirkninger. Hvorfor den virker på angst og depresjon er egentlig ikke helt forstått, all den tid effekten på reopptak av serotonin og noradrenalin er helt marginal. Men i tester gir den like gode resultater som andre antidepressiva.

Et alternativ er også lav dose Fluanxol mot angst og depresjon. I lave doser er den rimelig vektnøytral og gir ikke seksuelle bivirkninger. Felleskatalogen spesifiserer hvilke doser som anbefales mot angst og depresjon.

Takk for tips! Skal ta det opp med legen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...