Gå til innhold

Medikamentoverforbrukshodepine. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos nevrolog for kronisk migrene. Der gikk vi gjennom hodepine dagbok og kartla når og hvor ofte jeg tar smertestillende. Pr definisjon har jeg MOH klasse 2 (usikker hva det menes, men han forklarte at det var når man ikke intensjonelt tar smertestillende bare for hodepine). 

Uansett, så syns han det var utfordrende da jeg pga alvorlig revmatisme er såpass smertepreget at jeg har behov for smertestillende på kveld. 

Det er dog gode perioder, ca 3-4 mnd etter rehabilitering eller hjemkomst fra varmere strøk hvor jeg ikke har behov for smertestillende, men likevel har 10+ anfall i måneden. 

Det ble derfor gitt botox, men måtte kutte "unødvendig" smertelindring. Inkludert å ta triptaner ved aura, paracet ved murring I hodet. 

Så pr nå har jeg siste 3 mnd tatt triptaner ca 4 ganger i mnd, men fortsatt PF 1 stykk på kveld. Det er jo en merkbar forskjell og nevrolog var både imponert over mindre anfall, og at jeg sto i det. 

Likevel har han egentlig ikke lov å sette hverken botox (man sjal forsøke 3 runder før man gir seg ved nedsatt effekt) eller skrive ut f.eks Aimovig når det foreligger MOH, som jeg da tydeligvis har selv etter kutt, og må bruke pga revmatisme. 

Vi er begge rådville, for revmatolog merker både svingninger i blodprøver når jeg går lenge med smerter, samt at jeg har det de kaller "smertepuls" - høy hvilepuls. Nevrolog er enig i at jeg bruker såpass lite og kontrollert, men stoppes av HELFO. 

Jeg vet ikke hva jeg ønsker mest i livet nå - et liv uten revmatismesmerter, eller bli migrenefri. Begge er både invalidiserende og smertefulle. 

Må jeg kutte alt helt brått for å fortsatt få botox, og kan jeg ALDRI mer ta smertestillende, eller kan jeg gå perioder uten, og perioder på? Det siste er jo et alternativ med god oppfølging etter rehabilitering for lengre perioder uten behov for smertelindring. Men dessverre er det ikke like enkelt å få pga corona og flere på venteliste. 

Jeg er rådvill, desperat og frustrert. Og har vondt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462622-medikamentoverforbrukshodepine-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...