Gå til innhold

Å miste en pasient til døden

Anbefalte innlegg

kupton skrev (3 timer siden):

Nei. Alle selvmord blir rutinemessig gransket av Helsetilsynet. Ingen fikk kritikk 

I de fleste tilfeller er det vel ikke riktig å gi kritikk. I mitt tilfelle er det vel bare en konstant overveiende risiko. Selv om jeg tryglet om hjelp rett før jeg nesten døde i juni, så har jeg denne kroniske suicidaliteten hengende over meg. Så rimelig sikker på at ingen hadde fått kritikk. Det var vanskelig for meg å håndtere etterpå. At jeg ikke ble hørt da jeg faktisk tryglet om hjelp i forkant fordi jeg visste akkurat hva jeg holdt på å gjøre. Men, jeg tror pga min historikk og måten å behandle kronisk suicidale så hadde det blitt sett på som noe de ikke kunne forutse. Selv om jeg ikke har tryglet om hjelp på den måten i forkant på. 

Men det er nok min feil. Pga tidligere forsøk. Likevel har jeg holdt på å dø før, men da har jeg ikke tryglet om hjelp i forkant. Og denne gangen brukte jeg en metode man ikke bare kunne angre på. Uansett visste ikke de at det skulle gå slik. Det var en skikkelig feilvurdering fra psykiatrien at jeg ikke ble hørt da. Jeg fortalte om hvor ille det var. Og de visste det var en risiko. Men de tok den. For at jeg skulle bli bedre på sikt. Men jeg skulle bare ønske de hadde sett og hørt meg der og da. Fordi jeg har aldri kommet med trusler. 

Men det ble som det ble. Og jeg tror ikke noen ville løftet et øyenbryn. 

Fortsetter under...

kupton skrev (7 timer siden):

@Glitter Jeg svarte på det denne tråden handler om: Selvmord. 

Men det er jo likevel interessant tematikk @Glitter tar opp, vil jeg tenke, hvordan psykiatrien skal skille ut de kronisk suicidale som plutselig gjør et alvorlig forsøk og de som gjør et forsøk som lyn fra klar himmel. Er det gjort noen studier, eller vet du gjennom noe erfaring, hva som er mest krevende å gjennomleve som terapeut om en pasient lykkes? Kronisk suicidale eller lyn fra klar himmel? Og de som gir signal på forhånd eller de som ikke gir det? Da tenker jeg på terapeuten - hvordan han/hun kommer seg igjennom det.

Jeg vet ikke, men jeg tenker faktisk på terapeuten min og hvordan han vil takle det de gangene jeg har forsøkt. Litt som han i "En mann med navn Ove" som er opptatt av at leiligheten skal se fin og velstelt ut... :) Det slo meg da jeg leste boken...

Uff... nå må jeg sove :P 

Eva Sofie skrev (På 2021-9-13 den 2.47):

eller vet du gjennom noe erfaring, hva som er mest krevende å gjennomleve som terapeut om en pasient lykkes? Kronisk suicidale eller lyn fra klar himmel?

Uansett er det tanken "Kunne jeg gjort noe mer/annerledes" som gnager behandleren. De tankene er der uavhengig av om pasienten var kronisk suicidal eller det kom som lyn fra klar himmel.

Det som dog er verst er samfunnets forventninger om at suicid kan forhindres om en bare er dyktig nok, og at suicid skjer fordi noen har sviktet. Det finnes sgs ingen forskning som gir noe svar på hvordan en kan forhindre suicid bortsett fra å stille riktig diagnose og behandle i henhold til det.

kupton skrev (2 timer siden):

Uansett er det tanken "Kunne jeg gjort noe mer/annerledes" som gnager behandleren. De tankene er der uavhengig av om pasienten var kronisk suicidal eller det kom som lyn fra klar himmel.

Det som dog er verst er samfunnets forventninger om at suicid kan forhindres om en bare er dyktig nok, og at suicid skjer fordi noen har sviktet. Det finnes sgs ingen forskning som gir noe svar på hvordan en kan forhindre suicid bortsett fra å stille riktig diagnose og behandle i henhold til det.

Uff, ja, og det er akkurat det svaret vi andre "vanlige" mennesker, dvs. ikke er terapeuter for den som begår selvmordet, tenker etterpå. Jeg kan i hvert fall bare snakke for meg selv og noen få jeg kjenner.

Det svaret ditt ga mange tanker i en søvnløs natt om myndighetenes utopiske visjoner om en nulltoleranse for selvmord... Selv synes jeg det var et latterlig forslag da det kom opp, ikke fordi det er negativt i seg selv å arbeide forebyggende for å redusere selvmord, men det er å sikte mot noe man innerst inne vet er uoppnåelig.

Jeg har klart å påføre meg selv alvorlige kuttskader med fastvakt, så om man vil hardt nok, får man det uanset til... Samme gjelder også suicid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...