Gå til innhold

Uten venner eller andre nære, dårlig menneske?

Anbefalte innlegg

Er man et dårlig menneske med dårlig personlighet når man blir mislikt og ekskludert av alle? Blir alltid den som kommer sist, akkurat som ved valg av lag i gymtimen. Det må være noe som gjør det. 
PS. Har aspergers.

Anonymkode: d490c...fae

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er man et dårlig menneske med dårlig personlighet når man blir mislikt og ekskludert av alle? Blir alltid den som kommer sist, akkurat som ved valg av lag i gymtimen. Det må være noe som gjør det. 
PS. Har aspergers.

I mine øyne har du en dårlig personlighet når du går aktivt inn for å være jævlig mot en person og gjøre ondsinnede handlinger mot en annen person. Altså når du aktivt velger å gjøre noe istedet for noe annet.

En person med ASD har visse begrensninger, litt avhengig hvor hardt man er rammet, og jeg tenker at man kan ikke noe for at man er introvert og liker å gjøre ting for seg selv. Det gjør deg ikke til et dårlig menneske av den grunn. Generelt kan ikke en person lastes/settes til ansvar for det han/hun ikke selv kan noe for. En person som er døv kan ikke lastes for at h*n ikke fikk med seg at det ble gitt en beskjed over høytaleranlegget. Men en med ASD kan også ha ressurser i seg som kan utnyttes til sin egen fordel, f.eks. det å være genuint interessert i et emne og bli ekspert innenfor dette.

Men sitter du derimot hjemme alene og skriver mye stygt på nettet til andre fordi du liker å få oppmerksomhet på den måten, vil jeg si at det er et mindre bra trekk, ASD eller ikke. Der har du vel en valgmulighet som oss andre til å la være? Vi alle vurderer jo hva vi velger å skrive på nett og ikke. Hørte nettopp på en podcast der en psykolog sa at negative og hatske utspill på nett kom nettopp fordi man likte å se reaksjonen og det var en måte å hevde seg på å få oppmerksomhet - og det er et behov vi mennesker har innerst inne. Vi kjemper stadig for å komme oss oppover og frem på den sosiale rangstigen, uansett hva vi personlig selv vil påstå.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

PS. Har aspergers.

Nei ikke alltid. Men vet du at du blir utestengt eller kommer du bare ikke til? Tror ikke folk liksom driver å kommuniserer seg imellom og planlegger å stenge deg ute, men du blir sisteprio fordi du ikke er givende å ha i livet. Jeg også har valgt å la enkelte vennskap bare fade ut. Ikke fordi jeg vil at vedkommende skal ha det vondt, men fordi jeg blir mer sliten enn glad når jeg har tilbragt tid med henne. Hun fokuserer så på problemer og har blitt frelst i det alternative i tillegg. Hun er litt «du kan være deprimert uten å vite. Så selv om du føler deg glad kan du fremdeles være syk». Hvordan skal man kunne tro man er frisk da egentlig?

Det er heller ikke slik at de med mange venner er gode personer. Noen er bare flinke til å late som de er veldig omsorgsfulle. Jeg vet om ei som ga mye av seg selv, fikk folk til å le og tok seg veldig av folk når de hadde det vondt, men hun presterte å lage eget vors når hun viste at jeg skulle ha så alle endte opp hos henne og jeg ble ikke invitert. Samme kjøringa gjorde narr av handicapet til ei som hun latet veldig som hun tok seg av. 

Anonymkode: d4989...20e

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

PS. Har aspergers.

Spørs egentlig hvordan en definerer ordene. Hva er et "dårlig menneske". Veldig utydelig begrep og hva en legger i det vil påvirke svaret.

Jeg anser meg selv som et "dårlig menneske", fordi jeg ikke passer inn og klarer å gjøre det som en forventer av en medborger, bidrar ikke noe positivt til samfunnet, og mistrives selv også, så da er hele greia ganske meningsløst.

Synd men sånn er det bare.

Anonymkode: 5328d...70f

Det er et utrolig vanskelig spørsmål du stiller.

Er man et dårlig menneske når man ikke selv kan noe for at man oppfører seg dårlig?

Jeg kjenner en med Asperger. Han er frekk, null sosiale antenner, gir ingenting av seg selv og sitter kun og fikler med mobilen i sosiale situasjoner. 

Jeg innrømmer at jeg unngår han sosialt, all den tid han ødelegger for alle andre med sin frekkhet og negativitet. Spørsmålet dette reiser er om de rundt skal ha en plikt til å være tilstede for mennesker med denne sykdommen? Er man et dårlig menneske som ikke ønsker å utsette seg for dette?

Jeg har ikke svaret.

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men vet du at du blir utestengt eller kommer du bare ikke til? Tror ikke folk liksom driver å kommuniserer seg imellom og planlegger å stenge deg ute, men du blir sisteprio fordi du ikke er givende å ha i livet.

Det er et veldig viktig og vesentlig spørsmål du stiller her. For å opprettholde kontakten med venner, enten man har ASD, har en eller annen psykisk lidelse, er introvert, har det svært travelt e.l., er det svært lett å bli valgt bort. Jeg fikk senest en liten påminner om det i dag da en venninne jeg har kjent siden 2004 og som jeg kun har chattet med og senere kjent på Facebook og Messenger, kom til å spørre meg "gjerne si ifra når du har litt tid...", for det var en problemstilling hun gjerne ville få tenke høyt sammen med meg om. Når en venn må spørre meg om jeg kan si ifra om har tid, kjenner jeg at jeg må ta et par runder med meg selv når det gjelder denne venninnen og prioritere henne mer fremover. Om ikke kommer vi til å miste kontakten. Jeg tok meg umiddelbart tid og vi chattet sammen i en halv time. Man har ofte tid til det man tar seg tid til - prioriteringer.

Et vennskap skal gå to veier, om det er et ekte vennskap, men det finnes jo flere typer vennskap. Man har jo også de typer vennskap der den ene kun forventer at den andre hjelper den andre uten å få noe igjen. Dette vil ikke jeg personlig si er et ekte vennskap, men et vennskap på et falskt grunnlag, eller ev. feil grunnlag.

ISW skrev (6 minutter siden):

Det er et utrolig vanskelig spørsmål du stiller.

Er man et dårlig menneske når man ikke selv kan noe for at man oppfører seg dårlig?

Jeg kjenner en med Asperger. Han er frekk, null sosiale antenner, gir ingenting av seg selv og sitter kun og fikler med mobilen i sosiale situasjoner. 

Jeg innrømmer at jeg unngår han sosialt, all den tid han ødelegger for alle andre med sin frekkhet og negativitet. Spørsmålet dette reiser er om de rundt skal ha en plikt til å være tilstede for mennesker med denne sykdommen? Er man et dårlig menneske som ikke ønsker å utsette seg for dette?

Jeg har ikke svaret.

Jeg unngår også slike mennesker sosialt uavhengig av diagnose eller ikke. Jeg orker ikke være støttekontakt for folk som ikke gir meg noe og oppfører seg dårlig. Om det gjør meg til et dårlig menneske så får det faktisk bare være, for jeg er oppvokst i en familie hvor flere oppførte seg slik du beskriver og det var mer en nok å måtte forhold seg til dem den gangen. Nå som jeg er voksen og kan velge selv så velger jeg bort de som er frekke og ikke gir noe annet en furting tilbake.

Kan legge til at jeg gikk på en videregående skole for de med psykiske lidelser, og der var det noen av det kaliberet du beskriver, bl.a en som hadde null sosiale antenner og kunne komme og sette seg klin inntil mellom deg og sofalenet og være helt opp i ansiktet ditt selv da du ba han la være. Han lærte ikke uansett hvor mye han ble korrigert på oppførselen sin, og det gjorde at folk trakk seg unna. 

hattifnattus skrev (4 timer siden):

Jeg unngår også slike mennesker sosialt uavhengig av diagnose eller ikke. Jeg orker ikke være støttekontakt for folk som ikke gir meg noe og oppfører seg dårlig.

Jeg oppfører meg ikke dårlig eller slemt, men gir ikke noe tilbake fordi jeg ikke forstår systemet. Da trekker folk seg unna og man blir utstøtt. jaja, sånn er livet, selv om det ikke er mye til liv.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg oppfører meg ikke dårlig eller slemt, men gir ikke noe tilbake fordi jeg ikke forstår systemet. Da trekker folk seg unna og man blir utstøtt. jaja, sånn er livet, selv om det ikke er mye til liv.

Leit å høre, men jeg forstår godt at de rundt gir opp om du aldri gir noe tilbake. Relasjoner fungerer dårlig om den ene bare tar og tar og aldri gir noe igjen. 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spørs egentlig hvordan en definerer ordene. Hva er et "dårlig menneske". Veldig utydelig begrep og hva en legger i det vil påvirke svaret.

Jeg anser meg selv som et "dårlig menneske", fordi jeg ikke passer inn og klarer å gjøre det som en forventer av en medborger, bidrar ikke noe positivt til samfunnet, og mistrives selv også, så da er hele greia ganske meningsløst.

Synd men sånn er det bare.

Anonymkode: 5328d...70f

Jeg også. Har ikke fått en eneste positiv egenskap!!! Ikke er jeg skoleflink, ikke er jeg sosialt flink, ikke er jeg produktiv.

Det jeg fikk er utseendet, men tenker at de menn som gir meg oppmerksomhet bare skal heve egen status eller ha meg for sex. Hvem liker en kjedelig person uten planer for fremtiden og som har feilet i alt hun prøvde?

Men har heldigvis blitt dårlig i halsen og veldig varm. Håper siste tid er kommet. 

90tallsbarn skrev (4 minutter siden):

Jeg også. Har ikke fått en eneste positiv egenskap!!! Ikke er jeg skoleflink, ikke er jeg sosialt flink, ikke er jeg produktiv.

Det jeg fikk er utseendet, men tenker at de menn som gir meg oppmerksomhet bare skal heve egen status eller ha meg for sex. Hvem liker en kjedelig person uten planer for fremtiden og som har feilet i alt hun prøvde?

Men har heldigvis blitt dårlig i halsen og veldig varm. Håper siste tid er kommet. 

Du er flink til å skrive! Flink til å formulere deg! Kanskje du burde bli forfatter? 

UtakknemligDiva
diagnosen skrev (4 minutter siden):

Du er flink til å skrive! Flink til å formulere deg! Kanskje du burde bli forfatter? 

Nei. Jeg er flau over mitt indre. Har faktisk tenkt at enkelte ting kunne blitt bra filmer osv men det er ofte inspirert av eget liv og jeg er redd folk vil skjønne at rollene er inspirert av dem. Flaut. 

Og så er det stort sett bare negativt. Jeg vil bli en person som er en glede å være sammen med, ikke ei som har triste ting å fortelle

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...