Gå til innhold

Syk og kan ikke teste seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en voksen datter som har blitt svært forkjølet, hoster, sår hals og føler bare at hun blir dårligere og dårligere. Problemet er at hun måtte ta hjemmekontor og kan ikke få testet seg pga at hun ikke har noen til å kjøre seg noen steder. Jeg bor langt ifra henne. Hun bor i Oslo. 

Jeg blir litt oppgitt for hun har ingen til å skaffe henne mat , medisiner osv. Hun har litt astma itilegg så jeg er redd for at hun trenger medisiner og hjelp. 

Er det slik i Norge nå at det er umulig å få testet seg i slike situasjoner? 

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun var i et stort besøk for kort tid siden. Og noen av de besøkende hadde familie som ikke kunne komme pga influensa. Ikke korona. Men hun tror smitten kan komme fra trikk eller annet. 

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en voksen datter som har blitt svært forkjølet, hoster, sår hals og føler bare at hun blir dårligere og dårligere. Problemet er at hun måtte ta hjemmekontor og kan ikke få testet seg pga at hun ikke har noen til å kjøre seg noen steder. Jeg bor langt ifra henne. Hun bor i Oslo. 

Jeg blir litt oppgitt for hun har ingen til å skaffe henne mat , medisiner osv. Hun har litt astma itilegg så jeg er redd for at hun trenger medisiner og hjelp. 

Er det slik i Norge nå at det er umulig å få testet seg i slike situasjoner? 

Anonymkode: c8ba6...741

Det finnes mange teststasjoner i Oslo, og det vil være mulig å komme seg til teststasjon enten ved å gå eller ved å reise kollektivt på et tidspunkt med få passasjerer (+ bruk av munnbind). 

De aller fleste steder vil det også være kort vei til nærmeste butikk. 

Forøvrig bør hun vel heller oppfordres til å kontakte sin fastlege for å få gode råd, enn engasjere sin mor som bor langt unna:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (Akkurat nå):

Det finnes mange teststasjoner i Oslo, og det vil være mulig å komme seg til teststasjon enten ved å gå eller ved å reise kollektivt på et tidspunkt med få passasjerer (+ bruk av munnbind). 

De aller fleste steder vil det også være kort vei til nærmeste butikk. 

Forøvrig bør hun vel heller oppfordres til å kontakte sin fastlege for å få gode råd, enn engasjere sin mor som bor langt unna:-)

Hun har fått beskjed at hun ikke kan ta kollektivtransport. Hun føler seg også for svak og dårlig til det. 

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har fått beskjed at hun ikke kan ta kollektivtransport. Hun føler seg også for svak og dårlig til det. 

Anonymkode: c8ba6...741

Da er rådet å ringe koronatelefonen, - det hender at de drar hjem til folk for testing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Det finnes mange teststasjoner i Oslo, og det vil være mulig å komme seg til teststasjon enten ved å gå eller ved å reise kollektivt på et tidspunkt med få passasjerer (+ bruk av munnbind). 

De aller fleste steder vil det også være kort vei til nærmeste butikk. 

Forøvrig bør hun vel heller oppfordres til å kontakte sin fastlege for å få gode råd, enn engasjere sin mor som bor langt unna:-)

Veldig fortvilt situasjon.  Hun har også hatt flere innleggelser men da som barn for forkjølelsesastma.  Og nå nekter hun å gjøre noe som helst annet enn å oppholde seg inne i leiligheten isolert til over helgen. 

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (Akkurat nå):

Da er rådet å ringe koronatelefonen, - det hender at de drar hjem til folk for testing. 

Takk for råd. Ja hun sier at hun ikke orker å bevege seg så burde være noen andre muligheter for å få testet seg. Men hun sier at det betyr ingenting om hun har covid eller forkjølelse. Og at test er ikke nødvendig   

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig fortvilt situasjon.  Hun har også hatt flere innleggelser men da som barn for forkjølelsesastma.  Og nå nekter hun å gjøre noe som helst annet enn å oppholde seg inne i leiligheten isolert til over helgen. 

Anonymkode: c8ba6...741

Jeg synes hun oppfører seg ganske egoistisk i forhold til deg. Hvis man først formidler at man føler seg veldig dårlig, så må man også sørge for å få hjelp fra de som kan hjelpe. 

Når det er sagt, så vil det jo stort sett være ok å nettopp holde seg hjemme. Er hun vaksinert?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for råd. Ja hun sier at hun ikke orker å bevege seg så burde være noen andre muligheter for å få testet seg. Men hun sier at det betyr ingenting om hun har covid eller forkjølelse. Og at test er ikke nødvendig   

Anonymkode: c8ba6...741

Hvis hun ikke treffer andre, så er det jo helt greit å avvente det med testing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (15 minutter siden):

Jeg synes hun oppfører seg ganske egoistisk i forhold til deg. Hvis man først formidler at man føler seg veldig dårlig, så må man også sørge for å få hjelp fra de som kan hjelpe. 

Når det er sagt, så vil det jo stort sett være ok å nettopp holde seg hjemme. Er hun vaksinert?

 

Hun er vaksinert.  Jeg er bekymret uansett pga at hun har en hjertefeil og i tillegg vært innlagt flere ganger for alvorlig forkjølelsesastma som barn der behandling absolutt var livsnødvendig. 

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (16 minutter siden):

Hvis hun ikke treffer andre, så er det jo helt greit å avvente det med testing. 

Hun treffer ikke andre nå. Hun har hjemmekontor. Hun ble sendt hjem fra andre kontoret som hun jobber på pga sterke luftveissymptomer. Hun er redd for at de kommer i karantene om hun er smittet. 

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun er vaksinert.  Jeg er bekymret uansett pga at hun har en hjertefeil og i tillegg vært innlagt flere ganger for alvorlig forkjølelsesastma som barn der behandling absolutt var livsnødvendig. 

Anonymkode: c8ba6...741

Med den bakgrunnen får hun vel noen til å komme hjem til seg for en test? Skjønner at du er bekymret, det ville vel alle mødre vært. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er vaksinert.  Jeg er bekymret uansett pga at hun har en hjertefeil og i tillegg vært innlagt flere ganger for alvorlig forkjølelsesastma som barn der behandling absolutt var livsnødvendig. 

Anonymkode: c8ba6...741

Jeg synes du skal stole på hennes evne til selvivaretakelse. Det er sjelden at sykdomsutviklingen er så hurtig at hun ikke vil rekke å kontakte legevakt dersom hun får pusteproblemer ol. Selv om hun ikke vil gjøre noe i dag, så kan det godt hende at hun på søndag føler seg såpass dårlig at hun ringer legevakt. Det er mest sannsynlig at hun vil bli bedre uten å trenge behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Med den bakgrunnen får hun vel noen til å komme hjem til seg for en test? Skjønner at du er bekymret, det ville vel alle mødre vært. :)

Hun sa at hun hadde ringt koronatelefonen om det men de sa nei og at det er bare å isolere seg til hun er frisk og ingenting å gjøre selv om hun blir sykere og sykere. 

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du skal stole på hennes evne til selvivaretakelse. Det er sjelden at sykdomsutviklingen er så hurtig at hun ikke vil rekke å kontakte legevakt dersom hun får pusteproblemer ol. Selv om hun ikke vil gjøre noe i dag, så kan det godt hende at hun på søndag føler seg såpass dårlig at hun ringer legevakt. Det er mest sannsynlig at hun vil bli bedre uten å trenge behandling. 

Jeg kan ikke mase. Hun bare trykket av telefonen uten å si hadet slik som vi pleier. Så hun vil tydeligvis ikke ha innblanding men jeg er ganske bekymret. 

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ny beskjed at hun synes at det går for lang tid før hun får svar fra testen. Og at det tar for lang tid å få testet seg der hun bor. Hun orker heller ikke å gå ut av huset for å teste seg. Jeg ba henne ringe koronatelefonen og spørre om noen kunne komme hjem å teste henne. 

Anonymkode: c8ba6...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan handle fra oda.no eller meny.no hvis det er umulig å komme seg på (mat)butikk. 

Det må være tungt å være mor og bo for langt unna til å kunne hjelpe til i en slik situasjon, men hun er voksen og må ta ansvar for seg selv. Hvis det blir verre for henne, så håper jeg hun ringer legevakt og får pasienttransport dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...