Gå til innhold

sparepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når sparepengene er brukt opp pga. at flere hvitevarer har kollapset samme året og bilen har vært dyr?  

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør dere når sparepengene er brukt opp pga. at flere hvitevarer har kollapset samme året og bilen har vært dyr?  

Anonymkode: 94e49...271

Prøver å leve så sparsomt som mulig for å bygge opp igjen en liten buffer? Hva annet kan man gjøre? Å ta opp lån er vel som å pisse i buksa for å holde varmen om man ikke klarer å betale det tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør dere når sparepengene er brukt opp pga. at flere hvitevarer har kollapset samme året og bilen har vært dyr?  

Anonymkode: 94e49...271

Kan du selge bilen? Bil er et skikkelig pengesluk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (34 minutter siden):

Kan du selge bilen? Bil er et skikkelig pengesluk. 

Nei, jeg er avhengig av bil til jobb og handling.

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg er avhengig av bil til jobb og handling.

Anonymkode: 94e49...271

Hvor har du mulighet til å spare da? Har du evt noe annet du ikke bruker som kan selges? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Prøver å leve så sparsomt som mulig for å bygge opp igjen en liten buffer? Hva annet kan man gjøre? Å ta opp lån er vel som å pisse i buksa for å holde varmen om man ikke klarer å betale det tilbake igjen.

Jeg kan bli nødt til å låne noen penger og betale det tilbake før jeg bygger opp en buffer.

Kayia skrev (51 minutter siden):

Hvor har du mulighet til å spare da? Har du evt noe annet du ikke bruker som kan selges? 

Nei jeg har ikke noe som jeg kan selge.  Hva skulle det være?

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan bli nødt til å låne noen penger og betale det tilbake før jeg bygger opp en buffer.

Nei jeg har ikke noe som jeg kan selge.  Hva skulle det være?

Anonymkode: 94e49...271

Jeg ville heller solgt bilen før jeg tok opp lån om jeg var i din situasjon.

Jeg vet jo ikke hva du eier, men om du kikker i garderobeskap, hyller og skap kan det jo være at du har noe du ikke bruker/trenger?

Jeg ville dessuten gått gjennom konto og sett om jeg bruker unødvendige penger (på brus eller lunsj el.l), og gått gjennom alle abonnement og sagt opp det jeg ikke trenger. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (32 minutter siden):

Jeg ville heller solgt bilen før jeg tok opp lån om jeg var i din situasjon.

Jeg vet jo ikke hva du eier, men om du kikker i garderobeskap, hyller og skap kan det jo være at du har noe du ikke bruker/trenger?

Jeg ville dessuten gått gjennom konto og sett om jeg bruker unødvendige penger (på brus eller lunsj el.l), og gått gjennom alle abonnement og sagt opp det jeg ikke trenger. 

Nå er ikke du i min situasjon og jeg kan ikke være uten bil.  Jeg tror ikke at jeg kan selge gareroben min for noen penger som monner.  Jeg er ikke redd for at jeg mister taket på økonomien min.  Dette var mer spørsmål om hvordan man sparer opp en buffer og hvordan andre har det i slike situasjoner.

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå er ikke du i min situasjon og jeg kan ikke være uten bil.  Jeg tror ikke at jeg kan selge gareroben min for noen penger som monner.  Jeg er ikke redd for at jeg mister taket på økonomien min.  Dette var mer spørsmål om hvordan man sparer opp en buffer og hvordan andre har det i slike situasjoner.

Anonymkode: 94e49...271

Ok, ikke så lett å forstå hva du egentlig lurer på i såfall, men om du lurer på hvordan jeg har spart opp til en buffer er svaret enkelt. Jeg har brukt mindre enn jeg tjener i over 20 år, og deler av bufferen er plassert (gjennom månedlig autotrekk) i fond. I tillegg her jeg betalt ned på lån mår jeg har fått «ekstra» penger (tilgode på skatt, feriepenger, halv-skatt-måneder), sånn at jeg gradvis har fått mer å rutte med.

Skjønner ikke helt hvordan disse opplysningene skal være nyttige for deg da men. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Dette var mer spørsmål om hvordan man sparer opp en buffer og hvordan andre har det i slike situasjoner.

Anonymkode: 94e49...271

Da må man bruke mindre penger enn man tjener.

Anonymkode: 8478f...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da må man bruke mindre penger enn man tjener.

Anonymkode: 8478f...486

Det ser ut som noe umulig for dem med lavest inntekt.

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Ok, ikke så lett å forstå hva du egentlig lurer på i såfall, men om du lurer på hvordan jeg har spart opp til en buffer er svaret enkelt. Jeg har brukt mindre enn jeg tjener i over 20 år, og deler av bufferen er plassert (gjennom månedlig autotrekk) i fond. I tillegg her jeg betalt ned på lån mår jeg har fått «ekstra» penger (tilgode på skatt, feriepenger, halv-skatt-måneder), sånn at jeg gradvis har fått mer å rutte med.

Skjønner ikke helt hvordan disse opplysningene skal være nyttige for deg da men. 

Takk for svarene dine.  Det ser ut som du har en forutsigbar økonomi.

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svarene dine.  Det ser ut som du har en forutsigbar økonomi.

Anonymkode: 94e49...271

Ja det stemmer. Den har vært forutsigbar både når jeg har hatt dårlig råd og når den er romsligere, slik det er nå. Da den var svak gjorde jeg ett grep til, i tillegg til å leve uten bil og kostbare vaner og gjenstander - jeg tok meg en ekstrajobb for å øke inntekten. I begynnelsen satte jeg by the way kun av minstebeløpet som var mulig til sparing i fond, og det var 300 kroner pr mnd. Ikke mye, men over tid ble det penger av det. Beløpet er økt i takt med at jeg har fått bedre råd. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette var mer spørsmål om hvordan man sparer opp en buffer og hvordan andre har det i slike situasjoner.

Jeg tror i hvert fall man er nødt til å gjøre slik @Kayia beskriver: Trekke noe (selv om det ikke kan være et høyt beløp) fast og  automatisk til en bufferkonto med én gang man får lønn, slik at disse pengene blir "usynlige", som en ekstra skatt. Så setter man i tillegg over mer de gangene man får feriepenger, desemberskatt og andre større utbetalinger.

For folk flest er det jo ingen andre utveier enn å øke inntektene (enten ved å endre på noe ved jobbsituasjonen eller ved å selge noe) eller redusere utgiftene. Sistnevnte er det mest realistiske for mange. Ved å la det gå sport i å leve billig noen måneder (finn en annerledes matbutikk, tøm fryser og matskap, gjør gratis ting på fritiden, sett eventuelle abonnement på pause), kan man redusere den akutte panikkfølelsen. Og så skjer det forhåpentligvis ingen flere akutte sammenbrudd i bil eller hvitevarer på en stund.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er umulig å legge av penger, så må man enten øke inntektene eller redusere de faste utgiftene.

Hvis man må ha bil for å komme på jobb må man i verste fall flytte eller bytte jobb så man kan selge bilen.

Jeg høres kanskje streng ut, men jeg prøver bare å svare på spørsmålet. Jeg har ingen trylleformel å by på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (4 timer siden):

Hvis man må ha bil for å komme på jobb må man i verste fall flytte eller bytte jobb så man kan selge bilen.

Det er ikke fullt så enkelt for alle.  Noen har problemer med å gå av fysiske årsaker og er helt avhengige av bil.

 

laban skrev (4 timer siden):

Og så skjer det forhåpentligvis ingen flere akutte sammenbrudd i bil eller hvitevarer på en stund.

Det kan man håpe på. Jeg er ikke i noen nød, og trenger ikke å selge bil, kaffekruser eller gardiner.  Jeg bare funderte over mine utgifter og ville få i gang en tråd med diskusjoner.  Jeg er skeptisk til å tro at svarene her viser holdninger til gjennomsnittet av det norske samfunn.

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke fullt så enkelt for alle.  Noen har problemer med å gå av fysiske årsaker og er helt avhengige av bil.

 

Det kan man håpe på. Jeg er ikke i noen nød, og trenger ikke å selge bil, kaffekruser eller gardiner.  Jeg bare funderte over mine utgifter og ville få i gang en tråd med diskusjoner.  Jeg er skeptisk til å tro at svarene her viser holdninger til gjennomsnittet av det norske samfunn.

Anonymkode: 94e49...271

Forstår ikke helt hva du mener. De fleste voksne vet at en må sette tæring etter næring, og ha en privatøkonomi som er i balanse, altså at en ikke bruker mer enn det en har til vanlig drift av husholdningen. Hvis en merker at kontoen er tom før neste lønning, må en i det minste se over hva en bruker penger til og om det er steder en kan kutte kostnader eller måter å få inn flere inntekter på.

De fleste låner penger i banken til hus/leilighet. En bør jo da drøfte med banken hvor stort lån en kan klare med den inntekten og de utgiftene en har, inkludert en buffer for økte renter.

Hvis en er helt skrapet slik du skriver i hovedinnlegget, bør en prøve å sette av litt penger (300 som Kayia sier er bedre enn ingenting) hver måned, helst automatisk, slik at en ikke ser de pengene, og så kan en heller øke etterhvert.

Vi har også hatt våre år med mye strammere økonomi enn vi har nå. Da måtte vi være nøye med hva vi kjøpte, spiste omtrent aldri på kafé/restaurant (typisk bare på bryllupsdagen), kjøpte aldri take-away etc. Vi har i stor grad kjøpt brukt sportsutstyr til både oss selv og barna, og nå i sommer/høst har vi kjøpt brukte møbler etter oppussing +++ Nå når 2 av 3 barn har flyttet hjemmefra, samtidig som lønningene våre har økt, har vi bedre råd, og kan oftere unne oss take-away, vin, kafébesøk, konserter etc.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Det er ett slit å ha dårlig råd. Men hva TS kan gjøre kommer jo an på inntekten. Er den allerede strekket ut maks, er det vel ikke noe annet enn å ta det på "krita" som kan funke. Og så leve enda mer sparsommelig for å prøve å betale det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

(...)

Jeg bare funderte over mine utgifter og ville få i gang en tråd med diskusjoner.  Jeg er skeptisk til å tro at svarene her viser holdninger til gjennomsnittet av det norske samfunn.

Anonymkode: 94e49...271

Hvilke holdninger mener du kommer frem?

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke fullt så enkelt for alle.  Noen har problemer med å gå av fysiske årsaker og er helt avhengige av bil.

 

Det kan man håpe på. Jeg er ikke i noen nød, og trenger ikke å selge bil, kaffekruser eller gardiner.  Jeg bare funderte over mine utgifter og ville få i gang en tråd med diskusjoner.  Jeg er skeptisk til å tro at svarene her viser holdninger til gjennomsnittet av det norske samfunn.

Anonymkode: 94e49...271

Har man ikke kredittkort?

Anonymkode: 8478f...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...