Gå til innhold

sparepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er skeptisk til å tro at svarene her viser holdninger til gjennomsnittet av det norske samfunn.

 

Hva tror du gjennomsnittet mener da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 18.18):

Hva gjør dere når sparepengene er brukt opp pga. at flere hvitevarer har kollapset samme året og bilen har vært dyr?  

Anonymkode: 94e49...271

Da makser man selvsagt rammen på kredittkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (5 minutter siden):

Da makser man selvsagt rammen på kredittkortet.

Hysj hysj, det skriver man ikke på dol.  Ikke engang hvis man bruker kredittkort på lørdag og betaler det mandagen etter.

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 timer siden):

Hvis en er helt skrapet slik du skriver i hovedinnlegget, bør en prøve å sette av litt penger (300 som Kayia sier er bedre enn ingenting) hver måned, helst automatisk, slik at en ikke ser de pengene, og så kan en heller øke etterhvert.

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at jeg er helt skrapet i hovedinnlegget.  Jeg kan ha ordlagt meg klønete, men jeg sier ingensteder at jeg må spise havregrøt og nudler i flere år, mens jeg sparer opp en buffer.  Jeg spurte hvordan dere gjør det i en slik situasjon hvor jeg har hatt usedvanlig mye utgifter de siste ukene/månedene.

Reaksjonene (beklager, det var feil av meg å skrive holdningene) er voldsomme i dols ånd.

Jeg har justert skattekortet mitt og fått noen måneder avdragsfrie på boliglånet.  I tillegg har et familiemedlem tilbudt å hjelpe meg og så har jeg kredittkort.  Jeg får halv skatt i desember.  Jeg trenger ikke å selge eiendommer i neste uke.

Jeg har levd en stund og er glad for de sjansene jeg har tatt.  Liker ikke å leve som andre synes jeg skal leve.

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

worrisome_plenty .2 skrev (3 timer siden):

Det er ett slit å ha dårlig råd. Men hva TS kan gjøre kommer jo an på inntekten. Er den allerede strekket ut maks, er det vel ikke noe annet enn å ta det på "krita" som kan funke. Og så leve enda mer sparsommelig for å prøve å betale det ned.

Dette svaret likte jeg😀.  Selvfølgelig har dette med min inntekt å gjøre som jeg nevner overhodet ikke, og kommer ikke til å nevne.

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette svaret likte jeg😀.  Selvfølgelig har dette med min inntekt å gjøre som jeg nevner overhodet ikke, og kommer ikke til å nevne.

Anonymkode: 94e49...271

Inntekten er nok god. Så hvorfor du ikke hadde lagt deg opp en større buffer kan man lure på (2-3 ganger månedinntekten er anbefalt). Men hensikten med denne tråden er å lokke høyklassefruene ut på glattisen tenker jeg.

Anonymkode: 8478f...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Inntekten er nok god. Så hvorfor du ikke hadde lagt deg opp en større buffer kan man lure på (2-3 ganger månedinntekten er anbefalt). Men hensikten med denne tråden er å lokke høyklassefruene ut på glattisen tenker jeg.

Anonymkode: 8478f...486

Hvem eksakt er høyklassefruene på dol? Tør du nevne dem med nick? Ikke det nei, tenkte meg det ja. Bare en som liker å slenge med leppa der altså. 

Anonymkode: 54ff1...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem eksakt er høyklassefruene på dol? 

Anonymkode: 54ff1...004

Det er et gammelt og godt DOL-utrykk from back in the day. Du kan søke etter både høyklassefruer og overklassefruer. Antar det er de som ikke trenger bruke kredittkort ved uforutsette utgifter, og ellers sparer de i fond og har de alt på stell.

Anonymkode: 8478f...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 18.18):

Hva gjør dere når sparepengene er brukt opp pga. at flere hvitevarer har kollapset samme året og bilen har vært dyr?  

Anonymkode: 94e49...271

Hvorfor ikke gjøre det samme som da du sparte opp de pengene du nettopp har måttet bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Reaksjonene (beklager, det var feil av meg å skrive holdningene) er voldsomme i dols ånd.

Fikk du noen voldsomme reaksjoner? Du spurte helt konkret om hvordan man får en (ny) buffer, hva slags svar hadde du forventet å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem eksakt er høyklassefruene på dol? Tør du nevne dem med nick? Ikke det nei, tenkte meg det ja. Bare en som liker å slenge med leppa der altså. 

Anonymkode: 54ff1...004

Det var meg det 😀 Jeg var en slags yndlingshøyklassefrue som bare diltet etter mannen min. 

Gud ! , så morro det var på dol i gamle dager 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter! Det nytter ikke å diskutere penger og økonomi med folk her inne. Det er som å vifte med en rød klut foran en okses øyne. Av mystiske årsaker skifter folk plutselig personlighet og blir ampre og i angrepsmodus da. Var jeg deg ville jeg ALDRI ha nevnt noe slikt igjen. 

Anonymkode: 54ff1...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Det var meg det 😀 Jeg var en slags yndlingshøyklassefrue som bare diltet etter mannen min. 

Gud ! , så morro det var på dol i gamle dager 🤣

Åja. 

Anonymkode: 54ff1...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Av mystiske årsaker skifter folk plutselig personlighet og blir ampre og i angrepsmodus da.

Nøyaktig hvor er de ampre angrepene i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Inntekten er nok god. Så hvorfor du ikke hadde lagt deg opp en større buffer kan man lure på (2-3 ganger månedinntekten er anbefalt). Men hensikten med denne tråden er å lokke høyklassefruene ut på glattisen tenker jeg.

Anonymkode: 8478f...486

Jeg er ikke en høyklassefrue, men opplever dette som en luretråd enten det var hensikten eller ikke.

Først fremstiller TS seg selv som helt blakk. Alle sparepengene er brukt opp og det er ikke noe av verdi å selge. Vi må skjønne at noen har svært lav lønn og ikke kan bruke mindre enn de tjener.

Overskriften sier "sparepenger". Det er naturlig å tenke å TS ønsker å spare penger. 

Det korrekte svaret var visst å ta opp lån. Det var ikke så enkelt å gjette ut ifra de første innleggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2021 den 0.06):

Dette var mer spørsmål om hvordan man sparer opp en buffer og hvordan andre har det i slike situasjoner.

Dette er direkte sitat fra et innlegg som skulle være oppklarende, og som var spørsmålet jeg og flere andre svarte på. 

Grendel skrev (28 minutter siden):

Det korrekte svaret var visst å ta opp lån. Det var ikke så enkelt å gjette ut ifra de første innleggene. 

Det finnes spørsmål der et naturlig svar kan være å bruke kredittkortet, øke boliglånet el.l. Men jeg har problemer med å forstå hvordan det kan være det riktige svaret på spørsmål om hvordan man sparer opp en buffer. Hvis det å ta opp kreditt- eller forbrukslån og sette pengene på en bufferkonto er lønnsomt, vil jeg gjerne vite hvilken bank den kontoen er i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (47 minutter siden):

Jeg er ikke en høyklassefrue, men opplever dette som en luretråd enten det var hensikten eller ikke.

Først fremstiller TS seg selv som helt blakk. Alle sparepengene er brukt opp og det er ikke noe av verdi å selge. Vi må skjønne at noen har svært lav lønn og ikke kan bruke mindre enn de tjener.

Overskriften sier "sparepenger". Det er naturlig å tenke å TS ønsker å spare penger. 

Det korrekte svaret var visst å ta opp lån. Det var ikke så enkelt å gjette ut ifra de første innleggene. 

Dette var ingen luretråd.  Det finnes ingen korrekte svar og det forstår forhåpentligvis alle.  Man bruker ikke kredittkort eller tar opp lån til å spare penger, men noen kan trenge det.  Jeg trodde at fleste ville forstå meg da jeg skrev at man kan ikke bruke kredittkort på lørdag og betale det på mandag.  Det var spøk.

Jeg har skrevet at jeg har justert skattekortet (jeg har betalt for mye i skatt) og stoppet avbetalinger på boliglånet i noen måneder.  Er det å ta opp lån.

Jeg fremstilte meg aldri som fullstendig blakk, det er din tolkning av hva jeg skrev.  Jeg skrev at jeg hadde hatt mye utgifter og spurte hva dere gjorde til å spare opp en buffer.  Det korrekte svaret kan umulig være å ta opp lån, det sier seg selv.  Foruten at det ikke finnes korrekte svar så ville det å svare og ta opp lån, være det motsatte av å spare opp en buffer.

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at jeg er helt skrapet i hovedinnlegget.  Jeg kan ha ordlagt meg klønete, men jeg sier ingensteder at jeg må spise havregrøt og nudler i flere år, mens jeg sparer opp en buffer.  Jeg spurte hvordan dere gjør det i en slik situasjon hvor jeg har hatt usedvanlig mye utgifter de siste ukene/månedene.

Reaksjonene (beklager, det var feil av meg å skrive holdningene) er voldsomme i dols ånd.

Jeg har justert skattekortet mitt og fått noen måneder avdragsfrie på boliglånet.  I tillegg har et familiemedlem tilbudt å hjelpe meg og så har jeg kredittkort.  Jeg får halv skatt i desember.  Jeg trenger ikke å selge eiendommer i neste uke.

Jeg har levd en stund og er glad for de sjansene jeg har tatt.  Liker ikke å leve som andre synes jeg skal leve.

Anonymkode: 94e49...271

Når du ikke har noen buffer, er du jo skrapa? Har du litt ekstra penger, har du en liten buffer. Når du skal øke bufferen, må du enten knipe inn på forbruket eller øke inntekten, slik at du kan sette av litt mer penger, og bufferen vil vokse. Du spurte, og vi svarte. Du har løst dette ved å endre skattekortet, og da øker du inntekten. Det er jo greit.

Forstår fremdeles ikke hvorfor ikke svarene her er akseptable, forutsatt at du faktisk lurte på hvordan du kan øke bufferen/sparepengene. Hvilke innlegg mener du er angripende eller ampre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (12 timer siden):

Fikk du noen voldsomme reaksjoner? Du spurte helt konkret om hvordan man får en (ny) buffer, hva slags svar hadde du forventet å få?

Reaksjoner trenger ikke være voldsomme.  Jeg hadde ingen spesielle forventninger til svar.  Det er ingen standard svar, men jeg er kanskje en smule overrasket over at svarene/diskusjonen startet med å anta at jeg var helt på bunnen og måtte begynne å tenke på om jeg hadde råd til mat..

 

Anonymkode: 94e49...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...