Gå til innhold

Svar på blodprøver - hva kan det indikere?


Epletreet

Anbefalte innlegg

Jada, jeg skal selvfølgelig ta det med legen! Men jeg har ikke time der før fredag, og jeg antar helt naivt at om det var krise hadde jeg fått en akuttime. Det er det jo åpenbart ikke, så jeg bare prøver å navigere litt. 

Har forøvrig RA og Bektherev og får infliximab infusjon hver 6.uke, om det er av betydning. 

De svarene legen sendte meg er markert rødt

HB - 16.3 (det er vel over referanseverk, men er det så enkelt som at jeg er dehydrert eller noe mer alvorlig som burde utredes?)

Gamma GT 206, ASAT 112, ALAT 321 (vi vet de er høye, det har de vært siden jeg startet infusjon. Men de er høyere nå enn tidligere. Er alt utredet for leversykdom, fetteren er det ikke, drikker ikke, ingen hepatitt. Men jeg begynner å tro det kan være autoimmun hepatitt?)

Trombocytter 734

Leukocytter 12.3

D-vitamin 19 (tross Divisun 4000IE i 3 mnd...)

Jern, ferritin var innafor sa ho. 

Hva kan naturlig neste vei være nå? Røntgen? Indremedisin? Ultralyd? Hematolog? Det kan stemme med et oppbluss i sykdommen, da crp er forhøyet, men senkning bare lett forhøyet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blodcellene dine er jo ganske nær normalområdet. Kan det være at du har en mild infeksjon, eller lignende? 

Det er litt merkelig at du ikke får opp D-vitaminlagrene selv om du tar en såpass solid dose. Her må legen din bistå og gi deg korrekt dosering. Ideelt skal D-vitamin ligge på 100-120. 19 er altfor lavt.

Leververdiene dine er det vanskelig å svare på, men du bruker jo en del medisiner hvor flere av de kan ha denne bivirkningen. Verdiene er vel neppe så høye at de skulle indikere hepatitt (da ligger de vanligvis på flere tusen) men greit å holde under oppsyn?

Synes du skal ta timen hos fastlegen som planlagt. Neppe nødvendig med spesialist foreløpig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Blodcellene dine er jo ganske nær normalområdet. Kan det være at du har en mild infeksjon, eller lignende? 

Det er litt merkelig at du ikke får opp D-vitaminlagrene selv om du tar en såpass solid dose. Her må legen din bistå og gi deg korrekt dosering. Ideelt skal D-vitamin ligge på 100-120. 19 er altfor lavt.

Leververdiene dine er det vanskelig å svare på, men du bruker jo en del medisiner hvor flere av de kan ha denne bivirkningen. Verdiene er vel neppe så høye at de skulle indikere hepatitt (da ligger de vanligvis på flere tusen) men greit å holde under oppsyn?

Synes du skal ta timen hos fastlegen som planlagt. Neppe nødvendig med spesialist foreløpig? 

Blodprøvene er opp og ned, alle, gjennom hele året. 

Det er time hos revmatolog jeg har på fredag, og lurer egentlig på hva jeg kan forvente. Har før blitt sendt både i ultralyd og til hematolog for benmargsprøve, så ikke godt å si hva de finner på😂

Får sjeldent beskjed om HVA de mistenker/Vil utelukke da revmatolog vet jeg overtenker. Får vite det etterpå, om det er noe eller ikke. 

Det var snakk om d-vitamin intravenøst (eller injeksjon?) om det ikke tar seg opp. Og det tar seg jo ikke opp😬 Sikkert derfor både form og humør er labert. 

Men de har altså ikke bedt meg komme veldig kjapt, så de mistenker jo åpenbart ikke alvorlig sykdom, og det er jo positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...