Gå til innhold

Vaksine-angst. Tips for å takle det?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke vaksinemotstander, men jeg har veldig sterk angst for å ta nye medisiner eller å få noe sprøytet inn i kroppen. Hvis det er piller eller annet som ikke er forbundet med noen/ubetydelige bivirkninger, har jeg ingen problemer med det, men hvis det er noen som helst sjanse for at noe moderat til alvorlig kan skje (selv om det er lite sannsynlig) sliter jeg veldig med det.

Grunnen til denne angsten er tidligere traumatiske opplevelser i forbindelse med alvorlig sykdom jeg hadde for noen år siden, og kraftig medisinering som førte til alvorlige bivirkninger jeg nesten døde av. Jeg klarer å tenke rasjonelt på den måten at jeg forstår at det å ta koronavaksinen er en helt annen situasjon, men ville bare forklare hva frykten bunner i.

Nå har jeg møtt opp for å ta vaksinen flere ganger, men jeg blir overveldet at frykten og påfølgende flight and flight respons, og har enda ikke klart å ta vaksinen. Det føles ekstremt farlig og truende, og alt stritter i mot, og jeg må bare komme meg vekk og gjemme meg. 

Det å takle frykten for å miste kontrollen er noe jeg må takle for å kunne ta vaksinen. For det er å ikke ha kontroll jeg er redd for. At noe ukjent skal spre seg i kroppen min, og jeg har ingen anelse om hva som vil skje. Kjenner at jeg ikke har styrken i meg til å takle det, hvis jeg skulle være en av de ytterst få personene som får anafylaksi, for eksempel. Det at helsepersonell er klare med adrenalin ser ikke ut til å holde som argument. Jeg kan liksom tenke "riktig" rundt det, men følelsene jobber i mot meg uansett hvordan jeg har prøvd å bygge meg opp med fornuftige tanker på forhånd.

Har noen gode råd om hvordan jobbe seg gjennom en slik angst? Hvordan jeg kan forbedrede meg på en god måte? Jeg har forresten PTSD. Tenkte jeg bare skulle si det, for å understreke at det ikke er bare litt angst man kan "skjerpe seg fra". Det sitter liksom veldig hardt, og jeg blir veldig primitiv i møte med det som trigger PTSDen min, da.

Anonymkode: 24832...21e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/462956-vaksine-angst-tips-for-%C3%A5-takle-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også vaksineangst. DVS angst for att jeg skal få et anafalyktisk sjokk. Så jeg tar en kraftig dose beroligende før jeg tar viktige vaksiner. Funker det. Noen ganger når jeg ikke har tatt beroligende så har jeg fått tiløp til angstanfall. Men i og med det er så kort tid man må vente for å se om man får det, så har det gått bra også uten. Men du er nok hakket reddere enn meg. Jeg er forlengst vaksinert.

Min forrige fastlege sa til meg at han aldri hadde sett noen reagere med anafalyktisk sjokk på en vaksine. Og han var godt oppi årene. Så det er nok mange vaksiner satt i hans virke. 

Anonymkode: ab767...bf3

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå har jeg møtt opp for å ta vaksinen flere ganger, men jeg blir overveldet at frykten og påfølgende flight and flight respons, og har enda ikke klart å ta vaksinen. Det føles ekstremt farlig og truende, og alt stritter i mot, og jeg må bare komme meg vekk og gjemme meg. 

Har du fortalt vaksinasjonskontoret om dette sånn at de kan tilrettelegge for deg? Jeg vil tippe at de begynner å få tid/vilje til å gjøre den type ting nå. Ellers enig i forslaget om å få noe beroligende før dette.

Samtidig er nok dette en situasjon der du bare må tvinge deg selv til å gjennomføre det. Du kommer til å være redd og det kommer til å være ubehagelig, men etterpå vil du være letta.

UtakknemligDiva

WOW, jeg trodde du var en her nå som etterligned meg for å gjøre narr. Jeg fikk anfall etter å ha tatt dose 1 (har ikke tatt dose 2 enda heller) fordi jeg også er redd for å få ting inni meg. Kjente blodpropper og var overbevist at jeg hadde gjort noe dumt som det nå ikke var mulig å endre på. Prosessen var i gang og kroppen min kom heretter til å bli mer og mer ødelagt. Jeg følte jeg ikke var meg selv og ble generelt tung i hodet, og fikk en klaustrofobisk følelse av at nå blir jeg værende slik resten av livet og kanskje verre. Jeg har en person jeg kan ringe til som kjenner meg, som er voksen som jeg kan bruke som en slags "krisehjelp" og det måtte jeg da. Vedkommende hadde tatt vaksinen for lenge siden, begge doser og hadde ikke fått noen bivirkning av noen av dem. 
I tillegg så følte jeg meg mer og mer outsider siden alle rundt meg nå har dose 1. 
Sendte snap av det og, og fikk gratulasjoner fra de fleste og "velkommen etter", mens en viss person i livet mitt+ 1 til støttet meg ikke og den andre skrev bare at hun skal ikke ha den fordi hun er redd den kan skade. Så jeg ble såklart dårlig igjen av 2 negative personer, tross støtte fra absolutt alle andre.
Grunnen til at jeg tok den var at jeg vil ha mulighet til frihet, viruset er jeg ikke redd i det hele tatt. 

Jeg hadde samme greie med medisn i fjor. Begynte på Wellbutrin en periode for å teste ut, men var ikke så kjent med Bupropion og antidepressiva generelt så jeg fikk masse anfall og noceboeffekter. Leste mye også, mange skrøt sånn av den medisinen og det var derfor jeg nevnte den til legen, men når jeg begnyte med den så fant jeg selvføgelig alt det negative. Jeg brukte snus den tiden og, og dette er også brukt for å slutte med slik, så jeg ble veldig redd for at jeg skadet meg veldig siden jeg snuste ved siden av. Dette ble btw min siste snusboks ever. Dette var i september i fjor. Sluttet med medisnen etter 1 mnd da den ikke hadde hatt noen effekt.

Er også jomfru fordi om jeg puler noen kommer jeg til å være sikker på at jeg har fått kjønssykdommer og jeg kommer til å kjenne at unger produseres inni meg. 

Så jeg vet dette ikke er lett. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...