Gå til innhold

Aspergere med veldig mange venner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hovedkriteriet for asperger er problemer med gjensidig sosialt samspill. Likevel har mange veldig mange venner. Hvordan kan dette forklares?

Anonymkode: e291c...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan forklarer du det? 

Anonymkode: ad5d3...6ba

Jeg har ingen forklaring. Derfor spørsmålet.

Anonymkode: e291c...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg kjenner med asperger både på privat og fra skoletiden så var det kun en som hadde flere venner(resten av de satt for seg selv, deltok ikke i friminutt eller under timene). Alle disse vennene hennes var i Cosplaymiljøet som var hennes store særinteresse, så jeg regner med at siden de hadde et så stort felles utgangspunkt så var det kanskje lettere å holde sammen?

Jeg er usikker på hvordan det går med henne nå som hun er blitt eldre annet en at hun ble ung ufør, for hun slet veldig og var såpass vanskelig å forholde seg til på enkelte områder at jeg valgte å bryte kontakten for noen år siden. Det eneste som knyttet oss sammen var at vi begge likte og drev med cosplay, men jeg vokste fra det og siden hun ikke klarte å delta på andre områder av livet så ble det til at vi brøt kontakten.

Selv har jeg to venner fra videregående som jeg har mest kontakt med på nettet da den ene bor i Danmark og den andre bor noen timer unna over travelt opptatt på privaten.Jeg har lavt sosialt behov og min samboer dekker det sosiale behovet jeg har i hverdagen så derfor begrenser kontakten seg selv. 

Anonymkode: ad5d3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen forklaring. Derfor spørsmålet.

Anonymkode: e291c...a4a

Vel, hva tror du kan være grunnen? Blir jo litt kjedelig om det bare skal startes masse tråder uten at TS kan diskutere og reflektere tilbake.

Anonymkode: ad5d3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

De har kanskje en interesse som de deler med andre da?

Hvor har du lest at hovedkriteriet er problemer med gjensidig sosialt samspill? Man kan lære seg dette med alderen. 
Jeg har lært mye, men sliter enda med svart-hvitt tankegang og tvangstanker og at jeg stuper oppi detaljene. 
 

Kjenner et par andre med diagnosen og disse har ikke særlig interesse for å være sosiale/lære sosialt samspill. Er irriterende å forholde seg til dem! Gir ingenting av seg selv, svarer altid når man tar kontakt, men de gjør det ikke selv og de tar bare kontakt om de trenger å låne penger/hjelp til noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, hva tror du kan være grunnen? Blir jo litt kjedelig om det bare skal startes masse tråder uten at TS kan diskutere og reflektere tilbake.

Anonymkode: ad5d3...6ba

Jeg aner ikke hva grunnen kan være.

Anonymkode: e291c...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

De har kanskje en interesse som de deler med andre da?

Hvor har du lest at hovedkriteriet er problemer med gjensidig sosialt samspill?

Det står da i diagnosekriteriene.

https://www.autismepodden.no/p_encyklopedi/diagnosekriterier-asperger-syndrom/

Tabell 1: Diagnostiske kriterier for Aspergers syndrom fra Gillberg og Gillberg (1989) 

1. Store problemer i forhold til gjensidig sosialt samspill (uttalt egosentrisk)
(minst to av følgende)

a. manglende evne til samvær med jevnaldrende
b. ingen trang til samvær med jevnaldrende
c. manglende evne til å oppfatte sosiale signaler
d. sosial og følelsesmessig upassende adferd.

Anonymkode: e291c...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

Kjenner et par andre med diagnosen og disse har ikke særlig interesse for å være sosiale/lære sosialt samspill. Er irriterende å forholde seg til dem! Gir ingenting av seg selv, svarer altid når man tar kontakt, men de gjør det ikke selv og de tar bare kontakt om de trenger å låne penger/hjelp til noe. 

Enig. Et par av de mannlige klassekameratene mine som jeg nevnte i det tidligere innlegget mitt var sånn, og det ble for kjedelig og tomt å skulle opprettholde ett vennskap som ikke ble gjensidig.

Anonymkode: ad5d3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Et par av de mannlige klassekameratene mine som jeg nevnte i det tidligere innlegget mitt var sånn, og det ble for kjedelig og tomt å skulle opprettholde ett vennskap som ikke ble gjensidig.

Anonymkode: ad5d3...6ba

Men det er nettopp det som er hovedkriteriet. Når kvinner ikke har det slik må de nok ha noe annet enn asperger.

Anonymkode: e291c...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er nettopp det som er hovedkriteriet. Når kvinner ikke har det slik må de nok ha noe annet enn asperger.

Anonymkode: e291c...a4a

 

Dette vet nok fagfolk bedre en deg.

Anonymkode: ad5d3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Dette vet nok fagfolk bedre en deg.

Anonymkode: ad5d3...6ba

Men det bryter med hovedkriteriet for diagnosen!

Anonymkode: e291c...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det bryter med hovedkriteriet for diagnosen!

Anonymkode: e291c...a4a

Du trenger ny og bedre kunnskap. 

Anonymkode: ad5d3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag kan godt linke til informasjon om temaet men jeg tror ikke du er noe interessert i å lese det fordi du vil at ditt bilde med autisme skal stemme og alt annet er løgn.

Anonymkode: ad5d3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du trenger ny og bedre kunnskap. 

Anonymkode: ad5d3...6ba

Nei, jeg forholder meg til de reelle diagnosekriteriene.

Anonymkode: e291c...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jag kan godt linke til informasjon om temaet men jeg tror ikke du er noe interessert i å lese det fordi du vil at ditt bilde med autisme skal stemme og alt annet er løgn.

Anonymkode: ad5d3...6ba

Det er du som ikke er interessert i fakta.

Anonymkode: e291c...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner hvor du vil hen med tråden og at det ikke er noe vits i å diskutere videre med deg da du allerede har bestemt deg. 

Jeg trekker meg ut og avslutter diskusjonen fra min side her. 

Anonymkode: ad5d3...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men det er nettopp det som er hovedkriteriet. Når kvinner ikke har det slik må de nok ha noe annet enn asperger.

Anonymkode: e291c...a4a

Det sies at menn rammes hardere når det gjelder både autisme og adhd. Ikke vet jeg, men det er mulig det er kjønnsrollene som gjør det. Vi jenter blir møtt med sosiale forventninger tidligere enn guttene. 
Det blir forsket på at vi har lært inn ting gjennom generasjoner. 
På samme måte som at menn gråter sjeldnere offentlig. 
 

Noen ganger lurer jeg på det er en personlighetsforstyrrelse jeg har, unnvikende eller tvangspreget. 
 

Ang Asperger er det barndomen de så på. Jeg hadde jo null interesse for andre, hadde bare 1 interesse, alt felles med andre var så kjedelig og bare tvang. 
Tvangshandlinger har jeg hatt hele livet og. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig. Et par av de mannlige klassekameratene mine som jeg nevnte i det tidligere innlegget mitt var sånn, og det ble for kjedelig og tomt å skulle opprettholde ett vennskap som ikke ble gjensidig.

Anonymkode: ad5d3...6ba

Ja. Når alt de vil er å sove og sitte foran PC skjermen og bare si «ja» «kanskje» «vet ikke» «nei» så blir det veldig irriterende. 
Og ekstremt ensporet i livsstilen, slik at det blir tungvindt for de rundt. Kan ikke gå på de og de stedene fordi der har de ikke akkurat det han vil ha. Bare de samme stedene hele tiden. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er du som ikke er interessert i fakta.

Anonymkode: e291c...a4a

Min psykolog sier at vi med Asperger er forskjellige som alle andre. Er det slik at alle som sliter sosialt har autisme? 
 

Det omer mange med asd trekk som har kjærester også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...