Gå til innhold

Blodprøvesvar: P-ferritin


Vimsa90

Anbefalte innlegg

hei sann, har nylig fått blodprøvesvar og fått som svar at det ikke er noe unormalt. Men jeg har noen verdier som er utenfor grensen slik jeg tolker det og kunne trengt en forklaring (jeg har forstått at enkelte laboratorier benytter litt ulike normalgrenser etter å ha googlet litt). Generelt sett så har jeg sett at normalverdiene skal ligge fra 15-150 µg/L hos kvinner. Uansett er jeg ikke kvalifisert til å si noe om det eller forstår det "tekniske her", men på mine blodprøver så viser mine nivåer av P-ferritin 190, der referanserammen ligger på 10-170.  På blodprøver fra i fjor lå den på 198, men det er aldri blitt tatt opp eller forklart, jeg fikk påvist anemi og jernmangel den gangen.

(Jeg har forstått at P-ferritin har noe med jernlagrene å gjøre). 
*Det skal sies at jeg har vært mye trøtt og sliten for en periode, og det er ingen forandring her dessverre. 
Alderen min er 31.  Jeg har blant annet lest at høye nivåer av dette kan gi tretthet og være tegn på infeksjoner etc.

Vedlagt er blodprøvesvar 

Blodprøvesvar 24.09.2021.docx

Endret av Vimsa90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...