Gå til innhold

OK å ikke bruke tanntråd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I mange år har jeg hørt at jeg bør bruke tanntråd så jeg får bort tannkjøttbetennelsen, men sliter med å gjøre det til en vane. Tannlegen min hos Sentrum Tannlegesenter kaller det "generell tannkjøttbetennelse." Er det noen som har erfaring med dette selv, og som vet om det går greit å ha denne betennelsen - altså å ikke bruke tanntråd for resten av livet?

Anonymkode: a1b55...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I mange år har jeg hørt at jeg bør bruke tanntråd så jeg får bort tannkjøttbetennelsen, men sliter med å gjøre det til en vane. Tannlegen min hos Sentrum Tannlegesenter kaller det "generell tannkjøttbetennelse." Er det noen som har erfaring med dette selv, og som vet om det går greit å ha denne betennelsen - altså å ikke bruke tanntråd for resten av livet?

Anonymkode: a1b55...9d7

Min tannlege sier tannstikkere er vel så viktig som tanntråd. Selv kjøper jeg spesialtannstikkere hos tannlegen (litt "flosset", så de tar litt bedre). Men det er vel ikke stort enklere å venne seg til å bruke tannstikkere enn tanntråd 😅. Er blitt helt avhengig, nå føles ikke tennene rene uten at jeg bruker tannstikkere (eller evt. tanntråd om jeg ikke har tannstikkere for hånden).

 

Tannkjøttbetennelse kan i ytterste konsekvens medføre at tennene faller ut, så forverring bør du unngå med de midler du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

I mange år har jeg hørt at jeg bør bruke tanntråd så jeg får bort tannkjøttbetennelsen, men sliter med å gjøre det til en vane. Tannlegen min hos Sentrum Tannlegesenter kaller det "generell tannkjøttbetennelse." Er det noen som har erfaring med dette selv, og som vet om det går greit å ha denne betennelsen - altså å ikke bruke tanntråd for resten av livet?

Anonymkode: a1b55...9d7

Er det fordi du ikke gidder, at du glemmer det eller fordi du synes det er vanskelig? La tanntrådholderen stå i koppen sammen med tannbørsten, da ser du den jo når du pusser tennene og det tar to minutter å dra over mellom alle tennene. Men Ekstra har et poeng i at det er enda bedre å bruke tannstikker for å klemme tannkjøttet litt sammen mellom tennene, det har jeg fått høre mange ganger av min forrige tannlege og prøver å huske det. Liker godt de små børstene som ser ut som ørsmå flaskebørster, de kommer godt til mellom tennene, men er litt vanskelige mellom jekslene så der bruker jeg den gode, gamle tanntrådholderen.

Du kan komme til å angre bittert om noen år dersom du driter i tanntråd når du VET at du har en betennelse som du kan holde i sjakk og dermed beholde tennene dine lengre ved å bruke tanntråd/tannstikkere noen ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannkjøttbetennelse kan i verste fall føre til at man mister tennene, eller må skjære bort tannkjøtt. Det er derfor viktig å bruke tråd. Jeg gjør selv dette hver dag. Jeg bruker sånne 3 i 1 flossere fra Jordan. Alt blir en vane, du må bare bite tenna sammen å gjøre det til en vane. Jeg måtte flosse lenge før jeg ble kvitt min tannkjøttbetennelse, men den ble borte.

Anonymkode: 7a3a7...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...