Gå til innhold

Skade i buken etter slag?


Suvva1976

Anbefalte innlegg

Hei. 

For ca 24t siden fikk jeg et slag med knytteneve i magen. Oppe til venstre. 

Etter kort tid begynte det å gjøre skikkelig vondt. De første 2-3t var helt for fredelige. (venstre side rett under ribbebena, noe som og strekte seg litt mer mot midtre del utover dagen i går) 

Roet seg så litt utover ettermiddagen/kvelden, med de intense smertene. 
Følelse av brenning og sviing har og vært til stede.

Var og svimmel og kvalm de første 2t. Er skikkelig oppblåst og hard i magen nå. Vondt være borti eller sitte fremoverbøyd (at magen kommer borti bena) 

Er og nå veldig vondt om jeg bare berører huden forsiktig (mellom navle og midt der ribbebena møtes)

Er ikke hjemme i Norge (er ca 3-4uker til jeg skal hjem til Norge)

 

Så det jeg lurte på er. Kan milten få skade UTEN at det trenger være farlig? Og er det noe jeg evnt bør være ekstra oppmerksom på fremover de kommende dagene? 
Har ikke mulighet komme meg til lege. 
 

På forhånd takk for svar, tips, råd ol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ingen over nettet kan gi noen garanti for at dette er ufarlig.

Jeg synes ikke det er særlig betryggende at magen er hard. Det baserer jeg ikke på noe legekunnskap. Kun litt førstehjelpskunnskap.

Hva om du har indre blødninger? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almenntilstanden ellers er fin. 
Og ikke merket verken blod i avføring eller urin. 
Har heller ikke tung pust eller økt puls. 
Nå er det jo relativ kort tid siden det skjedde. 
Men jeg vet jeg må ringe, om jeg skulle bli mye verre de neste dagene. 
Men håpet kanskje på noen råd eller tips som jeg bør være ekstra påpasselig med. 
Eller om det er noe jeg bør følge med på. 
Jeg vet jo ikke hvor hardt slag en tåler, og hva som ligger hvor. Men prøver passe på de tingene jeg vet (kald hud, økt puls, almenntilstanden ol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suvva1976 skrev (3 timer siden):

Hei. 

For ca 24t siden fikk jeg et slag med knytteneve i magen. Oppe til venstre. 

Etter kort tid begynte det å gjøre skikkelig vondt. De første 2-3t var helt for fredelige. (venstre side rett under ribbebena, noe som og strekte seg litt mer mot midtre del utover dagen i går) 

Roet seg så litt utover ettermiddagen/kvelden, med de intense smertene. 
Følelse av brenning og sviing har og vært til stede.

Var og svimmel og kvalm de første 2t. Er skikkelig oppblåst og hard i magen nå. Vondt være borti eller sitte fremoverbøyd (at magen kommer borti bena) 

Er og nå veldig vondt om jeg bare berører huden forsiktig (mellom navle og midt der ribbebena møtes)

Er ikke hjemme i Norge (er ca 3-4uker til jeg skal hjem til Norge)

 

Så det jeg lurte på er. Kan milten få skade UTEN at det trenger være farlig? Og er det noe jeg evnt bør være ekstra oppmerksom på fremover de kommende dagene? 
Har ikke mulighet komme meg til lege. 
 

På forhånd takk for svar, tips, råd ol. 

Har du reiseforsikring? I så fall pleier det å finnes en rådgivningstelefon som du kan ringe for å få vurdering av norsk helsepersonell mht hva du bør gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (6 minutter siden):

Har du reiseforsikring? I så fall pleier det å finnes en rådgivningstelefon som du kan ringe for å få vurdering av norsk helsepersonell mht hva du bør gjøre. 

Hei. Hadde det. Men den gikk ut for noen uker siden. (Oppholdet ble forlenget)🙈

Vurderer ringe til fastlegen min i Norge over helgen. Og bare sjekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suvva1976 skrev (På 31.10.2021 den 16.46):

Hei. Hadde det. Men den gikk ut for noen uker siden. (Oppholdet ble forlenget)🙈

Vurderer ringe til fastlegen min i Norge over helgen. Og bare sjekke

Hvordan har det gått med deg? Fikk du tak i fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...