Gå til innhold

ISW, stille hjerteinfarkt... skjønner lite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært hos fastlegen i dag og tatt EKG. Noe jeg har gjort hvert år pga diabetes.  Nå fikk jeg beskjed om at jeg mest sannsynlig har hatt et lite hjerteinfarkt for en god tid siden. Han så litt forandringer på EKG (han snakket om et stille infarkt) Diabetesen er under kontroll, ligger på 50 i langtidsblodsukker.  Er overvektig og nærmer meg 60. Har en del diagnoser i tillegg.  Har nå mange tanker.  

Hvor farlig er dette og kan det være derfor jeg blir ganske uvel på slutten av turer som egentlig går i litt for raskt tempo for meg? Synes jeg tåler lite for jeg blir fort sliten. Har bare sett på det som dårlig kondisjon.  

Skulle så gjerne ha visst litt mer om dette.

Anonymkode: 602fe...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Først av alt, det er litt vanskelig å kommentere et EKG jeg ikke har sett.

Det finnes EKG-forandringer (såkalte Q-bølger eller såkalt dårlig R-progresjon) som kan tyde på at man har hatt et gammelt infarkt. Men slike forandringer kan også ha mange andre årsaker, eksempelvis feilplassering av elektroder, hjertets plassering i brystkassen, osv. osv. 

EKG kan ikke gi fasit på om du faktisk har hatt et infarkt eller ikke. Da må du ta ultralyd av hjertet. I lys av din leges mistanke om at du har hatt et infarkt, synes jeg det er rart at han ikke har henvist deg til ultralyd. Som et alternativ kan du gjøre det privat mange steder for 1.500-4.000 kr (prisene varierer en del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (10 minutter siden):

Hei!

Først av alt, det er litt vanskelig å kommentere et EKG jeg ikke har sett.

Det finnes EKG-forandringer (såkalte Q-bølger eller såkalt dårlig R-progresjon) som kan tyde på at man har hatt et gammelt infarkt. Men slike forandringer kan også ha mange andre årsaker, eksempelvis feilplassering av elektroder, hjertets plassering i brystkassen, osv. osv. 

EKG kan ikke gi fasit på om du faktisk har hatt et infarkt eller ikke. Da må du ta ultralyd av hjertet. I lys av din leges mistanke om at du har hatt et infarkt, synes jeg det er rart at han ikke har henvist deg til ultralyd. Som et alternativ kan du gjøre det privat mange steder for 1.500-4.000 kr (prisene varierer en del).

Tusen takk for svar. Skal ta dette videre med legen. Eventuelt ta det privat 

Anonymkode: 602fe...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...