Gå til innhold

Vitamin D 80ug


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Tar 80ug fordi jeg leser at man fort får for lite av det. Bare kjøpte. Må man ha en sykdom eller blitt påvist store mangler for at det ikke skal være skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90tallsbarn skrev (9 timer siden):

Tar 80ug fordi jeg leser at man fort får for lite av det. Bare kjøpte. Må man ha en sykdom eller blitt påvist store mangler for at det ikke skal være skadelig?

Det er ikke bra å ta for mye D-vitamin.  De er fettløselige og dermed kan en få for mye. Jeg har blitt fortalt at en ikke skal ta så mye med mindre en ligger for lavt.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ligger for lavt her i nord, og 80ug er bare vanlig d-vitamin D-Pearls styrke. Dessuten tar det meget lang tid og få opp d-vitamin nivået. Men, sånn amerikanske hestekurer på 100x styrke er ikke bra :) .
Gå til fastlegen å få tatt en blodprøve så kan du være sikker.

Anonymkode: 536aa...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Hva om jeg tar det annenhver dag? Jeg bruker snus og amfetamin, disse kan visst trekke ut vitaminer av kroppen så jeg er kanskje litt ekstra utsatt? Trodde kroppen selv sorterte ut overskudd av vitaminer men kom over en artikkel der det stod at for mye D-vitaminer kan føre til hyperkalsemi bl.a. Men stod at det var ganske sjelden og at det er mer vanlig å ha for lite her i nord på denne tiden.

men litt dumt om jeg går bort og får hyperkalsemi fordi jeg tar for mye 😅

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne spørsmål er ekstremt vanskelig å svare på.

Det er stadig flere holdepunkter for at D-vitamin (for de fleste) bør ligge i øvre normalområde, altså 100-150 nmol/l. Men enkelte får hyperkalsemi av slike nivåer, og det er vanskelig å vite hvem.

For min egen del har jeg en målsetning om å ligge rundt 100 nmol/l - jeg får ikke hyperkalsemi av det. Hvis jeg ikke tar solid med tilskudd om vinteren havner jeg nede på 20-30. Er lite glad i fet fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
ISW skrev (2 timer siden):

Sånne spørsmål er ekstremt vanskelig å svare på.

Det er stadig flere holdepunkter for at D-vitamin (for de fleste) bør ligge i øvre normalområde, altså 100-150 nmol/l. Men enkelte får hyperkalsemi av slike nivåer, og det er vanskelig å vite hvem.

For min egen del har jeg en målsetning om å ligge rundt 100 nmol/l - jeg får ikke hyperkalsemi av det. Hvis jeg ikke tar solid med tilskudd om vinteren havner jeg nede på 20-30. Er lite glad i fet fisk.

Jeg spiser for lite i perioder pga ekstremt lite matlyst. Snus og amfetamin trekker ut vitaminer av kroppen i tillegg, så 80 ug annehver dag er kanskje ikke så farlig? nå tar jeg multivitamin i tillegg da, hver dag og den inneholder 10ug 😛 så jeg får jo 90 ug annenhver dag da men nå har jeg ikke tatt vitamin d de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser for lite i perioder pga ekstremt lite matlyst. Snus og amfetamin trekker ut vitaminer av kroppen i tillegg, så 80 ug annehver dag er kanskje ikke så farlig? nå tar jeg multivitamin i tillegg da, hver dag og den inneholder 10ug 😛 så jeg får jo 90 ug annenhver dag da men nå har jeg ikke tatt vitamin d de siste ukene.

Jeg skal snart begynne å ta de annenhver dag og jeg regner med at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (18 minutter siden):

Jeg spiser for lite i perioder pga ekstremt lite matlyst. Snus og amfetamin trekker ut vitaminer av kroppen i tillegg, så 80 ug annehver dag er kanskje ikke så farlig? nå tar jeg multivitamin i tillegg da, hver dag og den inneholder 10ug 😛 så jeg får jo 90 ug annenhver dag da men nå har jeg ikke tatt vitamin d de siste ukene.

Den evinnelige problemstillingen med at det ikke er lov å diskutere doser her da, selv om det bare er vitaminer :)

Snus og amfetamin har nok lite med omsetningen av D-vitamin i kroppen, så det hadde jeg ikke tenkt på.

Hvis du tar en multivitamin med 10 ug daglig, dekker du nok mye av behovet. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en måling hos legen nå, før jeg vurderte å ta såpass høy dose. Da får du et bedre svar på om du har reell mangel nå og trenger ekstra tilskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Den evinnelige problemstillingen med at det ikke er lov å diskutere doser her da, selv om det bare er vitaminer :)

Snus og amfetamin har nok lite med omsetningen av D-vitamin i kroppen, så det hadde jeg ikke tenkt på.

Hvis du tar en multivitamin med 10 ug daglig, dekker du nok mye av behovet. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en måling hos legen nå, før jeg vurderte å ta såpass høy dose. Da får du et bedre svar på om du har reell mangel nå og trenger ekstra tilskudd. 

Helt enig. Det beste er å ta blodprøve for å se. Selv ligger jeg på 70 og bør iallefall opp i 100 da jeg har benskjørhet. 

Kan en føle seg generelt bedre med riktig nivå av D-vitamin?  Eller vil en ikke merke noe forskjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Det beste er å ta blodprøve for å se. Selv ligger jeg på 70 og bør iallefall opp i 100 da jeg har benskjørhet. 

Kan en føle seg generelt bedre med riktig nivå av D-vitamin?  Eller vil en ikke merke noe forskjell? 

Jeg tror du skal være ganske observant om du merker forskjell på 70 og 100, noen gjør kanskje det, men jeg tror ikke det er vanlig. Men det kan være lett å merke en mangel, gjerne på energiløshet og depressivitet. 

Hvis du har beinskjørhet er det ganske essensielt at kroppen slipper å "hente" kalsium fra skjelettet. Skjelettet er et depot for kalsium for kroppen, og en utfordring er at man ikke kan måle på en blodprøve om du "går i minus" med kalsium, da kroppen har solide mekanismer for å regulere dette (som sagt blant annet ved å hente kalsium fra skjelettet). Du burde nok ligge på 100 på d-vitamin og ofte er kalsiumtilskudd også hensiktsmessig, men det vet jeg jo ingenting om hva gjelder deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 timer siden):

Sånne spørsmål er ekstremt vanskelig å svare på.

Det er stadig flere holdepunkter for at D-vitamin (for de fleste) bør ligge i øvre normalområde, altså 100-150 nmol/l. Men enkelte får hyperkalsemi av slike nivåer, og det er vanskelig å vite hvem.

For min egen del har jeg en målsetning om å ligge rundt 100 nmol/l - jeg får ikke hyperkalsemi av det. Hvis jeg ikke tar solid med tilskudd om vinteren havner jeg nede på 20-30. Er lite glad i fet fisk.

Er det vanlig å vite slikt? Jeg tar tran daglig hele året og spiser en del fisk og mye egg og regner med jeg får i meg det jeg trenger. :) Har planer om å ta en sjekk på slikt hos legen til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (23 minutter siden):

Er det vanlig å vite slikt? Jeg tar tran daglig hele året og spiser en del fisk og mye egg og regner med jeg får i meg det jeg trenger. :) Har planer om å ta en sjekk på slikt hos legen til våren.

Så lenge du tar tran (inneholder mye D-vitamin) tror jeg alt er bra. Jeg burde gjort det, men orker ikke smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Jeg tror du skal være ganske observant om du merker forskjell på 70 og 100, noen gjør kanskje det, men jeg tror ikke det er vanlig. Men det kan være lett å merke en mangel, gjerne på energiløshet og depressivitet. 

Hvis du har beinskjørhet er det ganske essensielt at kroppen slipper å "hente" kalsium fra skjelettet. Skjelettet er et depot for kalsium for kroppen, og en utfordring er at man ikke kan måle på en blodprøve om du "går i minus" med kalsium, da kroppen har solide mekanismer for å regulere dette (som sagt blant annet ved å hente kalsium fra skjelettet). Du burde nok ligge på 100 på d-vitamin og ofte er kalsiumtilskudd også hensiktsmessig, men det vet jeg jo ingenting om hva gjelder deg :)

Tusen takk for svar😊  Går på en liten dose med kalsium, så det er ivaretatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (15 minutter siden):

Så lenge du tar tran (inneholder mye D-vitamin) tror jeg alt er bra. Jeg burde gjort det, men orker ikke smaken.

Sitrontran smaker ingenting. :) Men jeg skjønner godt at du ikke makter vanlig tran, selv gulper jeg transmak av trankapsler til og med, men flytende sitrontran går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 80 ug 2 ganger i  uka. I stedet for de anbefalte 20ug hver dag. Fordi det er rimeligere. Ikke fordi jeg er gjerrig, men det var ett tips jeg fikk her en gang i tiden. Vet ikke hvordan jeg ligger nå, men på 20ug hver dag lå jeg rundt 75, så da er jeg nok innafor. Burde ta en sjekk hos legen snart, men har ikke lyst til å gå til legen med mindre det er noe veldig viktig da jeg hører det er større toleranse for å besøke legen med luftveisplager nå..

Anonymkode: 224f7...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Sitrontran smaker ingenting. :) Men jeg skjønner godt at du ikke makter vanlig tran, selv gulper jeg transmak av trankapsler til og med, men flytende sitrontran går fint.

Jeg greier ikke noen av de, men tar trankapsler. De går greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...