Gå til innhold

Har jeg høyt kolesterol-nivå? Er dette farlig?


lokeren

Anbefalte innlegg

Jeg har LDL på 3,7 og HDL på 1,1. Total kolesterol er på 5,3

Legen min sier at blodprøvene var fine. Når jeg sjekker litt nærmere på nettet ser jeg at det anbefales total kolesterol på under 5.0 og at LDL bør være under 3.0. Hvorfor ber ikke legen meg om å ta grep for å forebygge hjerte- og karsykdom? 
 

Tusen takk for svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lokeren skrev (7 minutter siden):

Jeg har LDL på 3,7 og HDL på 1,1. Total kolesterol er på 5,3

Legen min sier at blodprøvene var fine. Når jeg sjekker litt nærmere på nettet ser jeg at det anbefales total kolesterol på under 5.0 og at LDL bør være under 3.0. Hvorfor ber ikke legen meg om å ta grep for å forebygge hjerte- og karsykdom? 
 

Tusen takk for svar😊

Hvorfor tror du egentlig at legen din ikke ber deg om å gjøre noe? Og hvorfor skulle noen her inne ha bedre kompetanse til å svare deg på dette enn legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica666 skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tror du egentlig at legen din ikke ber deg om å gjøre noe? Og hvorfor skulle noen her inne ha bedre kompetanse til å svare deg på dette enn legen?

Fordi leger er mennesker de også. Lurte på om det var andre med «kolesterol-erfaringer» her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lokeren skrev (4 minutter siden):

Fordi leger er mennesker de også. Lurte på om det var andre med «kolesterol-erfaringer» her inne

De er nå mennesker med litt bedre kunnskap innen medisin enn vanlige mennesker da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lokeren skrev (1 time siden):

Jeg har LDL på 3,7 og HDL på 1,1. Total kolesterol er på 5,3

Legen min sier at blodprøvene var fine. Når jeg sjekker litt nærmere på nettet ser jeg at det anbefales total kolesterol på under 5.0 og at LDL bør være under 3.0. Hvorfor ber ikke legen meg om å ta grep for å forebygge hjerte- og karsykdom? 
 

Tusen takk for svar😊

Jeg hadde ikke bekymret meg en tøddel, men om du er bekymret er det legen din du bør snakke med, ikke oss. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Jeg hadde ikke bekymret meg en tøddel, men om du er bekymret er det legen din du bør snakke med, ikke oss. :) 

Fordi du hadde stolt blindt på legen, eller fordi verdiene er lave nok til at til at du ikke hadde bekymret deg? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lokeren skrev (5 timer siden):

Jeg har LDL på 3,7 og HDL på 1,1. Total kolesterol er på 5,3

Legen min sier at blodprøvene var fine. Når jeg sjekker litt nærmere på nettet ser jeg at det anbefales total kolesterol på under 5.0 og at LDL bør være under 3.0. Hvorfor ber ikke legen meg om å ta grep for å forebygge hjerte- og karsykdom? 
 

Tusen takk for svar😊

Jeg synes spørsmålet ditt er relevant. Kolesterolverdiene dine ligger innenfor det området som er vanlig for folk flest, men du har rett i at det ideelle ville ha vært litt lavere LDL og total kolesterol og litt høyere HDL.  Tipper at grunnen til at legen ikke anser det nødvendig å be deg om å spise mer kolesterolvennlig kost og trene mer, er at verdiene dine ligger nært det som anses som ideelt -  noen studier hevder at 60 % av befolkningen ikke har verdier i samsvar med det som anses som ideelt. Dersom du  har god helse, ikke har høygradig overvekt eller økt arvelig risiko for hjertekarsykdom, så finnes det kanskje ting i livet ditt som er viktigere å fokusere på enn å optimalisere kolesterolverdiene dine. 

Du kan jo uansett selv velge om du vil gjøre noen endringer i livsstil eller ikke. Både kosthold og trening kan påvirke i en god retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica666 skrev (5 timer siden):

Hvorfor tror du egentlig at legen din ikke ber deg om å gjøre noe? Og hvorfor skulle noen her inne ha bedre kompetanse til å svare deg på dette enn legen?

Heldigvis er vi for lengst forbi den tiden hvor pasienter er helt avhengige av at legen tar seg tid til å informere om alt som kunne vært relevant å få vite noe om.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (8 minutter siden):

Jeg synes spørsmålet ditt er relevant. Kolesterolverdiene dine ligger innenfor det området som er vanlig for folk flest, men du har rett i at det ideelle ville ha vært litt lavere LDL og total kolesterol og litt høyere HDL.  Tipper at grunnen til at legen ikke anser det nødvendig å be deg om å spise mer kolesterolvennlig kost og trene mer, er at verdiene dine ligger nært det som anses som ideelt -  noen studier hevder at 60 % av befolkningen ikke har verdier i samsvar med det som anses som ideelt. Dersom du  har god helse, ikke har høygradig overvekt eller økt arvelig risiko for hjertekarsykdom, så finnes det kanskje ting i livet ditt som er viktigere å fokusere på enn å optimalisere kolesterolverdiene dine. 

Du kan jo uansett selv velge om du vil gjøre noen endringer i livsstil eller ikke. Både kosthold og trening kan påvirke i en god retning. 

Tusen takk for godt og utfyllende svar, frosken😊 Jeg tror du har rett, man får en liten pekepinn, og så kan jeg gjøre noen endringer med kostholdet uten å gå veldig dramatisk til verks. Tenker jeg kan bli litt mer bevisst på hva jeg putter i meg, selv om jeg jeg ikke har det mest usunne kostholdet. Kan ta nye prøver om 3 eller 6 måneder og se om det her noen endring da. 

Endret av lokeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lokeren skrev (9 timer siden):

Fordi du hadde stolt blindt på legen, eller fordi verdiene er lave nok til at til at du ikke hadde bekymret deg? 😊

Fordi jeg tror at det er noe kroppen ordner selv og at det ikke er skadelig med mindre verdiene er skyhøye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (10 timer siden):

Heldigvis er vi for lengst forbi den tiden hvor pasienter er helt avhengige av at legen tar seg tid til å informere om alt som kunne vært relevant å få vite noe om.  

Ja, på godt og vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lokeren skrev (16 timer siden):

Jeg har LDL på 3,7 og HDL på 1,1. Total kolesterol er på 5,3

Legen min sier at blodprøvene var fine. Når jeg sjekker litt nærmere på nettet ser jeg at det anbefales total kolesterol på under 5.0 og at LDL bør være under 3.0. Hvorfor ber ikke legen meg om å ta grep for å forebygge hjerte- og karsykdom? 
 

Tusen takk for svar😊

Det er muligens en liten smule over det som anses ideelt, men risiko for hjerte/karsykdom må sees i lys av andre ting også (særlig blodtrykket). Det er en del holdepunkter for at kolesterolets betydning for hjerte/karsykdom er en del overdrevet. 

Kolesterolet ditt er omtrent som mitt. Jeg bekymrer meg lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (15 minutter siden):

Det er muligens en liten smule over det som anses ideelt, men risiko for hjerte/karsykdom må sees i lys av andre ting også (særlig blodtrykket). Det er en del holdepunkter for at kolesterolets betydning for hjerte/karsykdom er en del overdrevet. 

Kolesterolet ditt er omtrent som mitt. Jeg bekymrer meg lite. 

Ok, det er godt å høre. Da prøver jeg å ro ned og ikke stresse over det. Takk for tilbakemelding🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...