Gå til innhold

Finest med lugg eller ikke for godt voksne damer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
cilie skrev (15 timer siden):

Det har jeg aldri tenkt over at noen kan bli krenket over. Men jeg mener ikke at det nødvendigvis er sveisen som avgjør om noen er feminin eller ei. En god venninne har helt kort hår, men er absolutt feminin. Jeg ville imidlertid valgt å la håret gro om jeg var henne. Kvinner med langt hår kan selvfølgelig ha maskuline trekk. Siden hårlengden er valgfri, synes jeg ikke det er så problematisk om det kalles guttesveis. 

handler ikke om å "bli krenket", helt unødvendig å dra inn slikt i en diskusjon. Handler bare om at det er en ganske (ufin) kvinnegreie å kalle noe for guttesveis, som om jeg er mindre kvinne fordi jeg har en kort frisyre.

Anonymkode: 69895...d1d

Fortsetter under...

Liviane skrev (12 timer siden):

Så du mener og står for at kvinner med kort hår har "guttesveis", og at det ikke gjør noe å fortsatt kalle det det?

Ja, jeg står for at det er uproblematisk å bruke, men kan like godt kalle det helt kort sveis. 

AnonymBruker
cilie skrev (Akkurat nå):

Her har du lagt altfor mye i din tolkning - dette er ikke mitt syn.

Vi tolker begge to. Du tolker det som helt ok, jeg sier i fra til deg at det KAN oppleves slik og sånn. Hva du gjør med den informasjonen er opp til deg.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi tolker begge to. Du tolker det som helt ok, jeg sier i fra til deg at det KAN oppleves slik og sånn. Hva du gjør med den informasjonen er opp til deg.

Jeg sier at jeg står inne for begrepet «guttesveis» - og at kvinner med helt kort hår/guttesveis selvfølgelig ikke er noe mindre kvinne. 

Gjest Liviane
cilie skrev (2 timer siden):

Jeg sier at jeg står inne for begrepet «guttesveis» - og at kvinner med helt kort hår/guttesveis selvfølgelig ikke er noe mindre kvinne. 

Forstår du virkelig ikke at det kan oppleves sårende/krenkende for en jente/kvinne å få kalt frisyren sin for "guttesveis"? Jeg opplever det nedsettende. Det du egentlig sier her er: "Jeg synes du ser ut som en gutt/mann med den korte sveisen din, men jeg forstår jo at du er en jente/dame likevel". Hårfrisyrer er et valg ja, men det kan i likhet med andre valg si en del om personligheten til noen. Således kan et angrep på frisyren oppleves som et angrep på en selv.

Og synes du virkelig det er innafor å kjønnsbenevne ting i våre dager for beskrivelsens skyld? Du bruker kanskje begrepene guttefarge og jentefarge også? Hva med gutteyrker og jenteyrker, osv?

Etter hva jeg har skjønt så tilhører du en yrkesgruppe som absolutt burde ha forstått problemstillingen. Det vanlige blant dine kolleger er nok å ha et ønske om å oppdatere seg og slutte å bruke slike begreper, særlig når man har fått vite at det kan oppleves støtende for andre.. 

cilie skrev (3 timer siden):

Ja, jeg står for at det er uproblematisk å bruke, men kan like godt kalle det helt kort sveis. 

Da synes jeg du burde begynne å kalle kvinners korte hårfrisyrer for nettopp det det er; kvinner med kort sveis/hårfrisyre. Ikke jente/kvinne med guttesveis.

Men skjønner at vi ikke kommer noe lenger i denne debatten, så jeg gir meg her. God søndag til deg. 

Annonse

AnonymBruker
morsan skrev (16 timer siden):

Trine Skei Grande: – Det lange håret er vår kulturs hijab 

https://www.aftenposten.no/norge/i/mB3zvL/trine-skei-grande-det-lange-haaret-er-vaar-kulturs-hijab

Takk for artig link. Tenker å drøfte dette litt videre i lunsjen i morgen:) 

Ts

Anonymkode: edf99...f49

Grendel skrev (På 9.1.2022 den 7.52):

Jeg er uenig i Grande der. Jeg har inntrykk av at kvinner er mye mer opptatt av sveisen til Grande enn hva menn er.

Det er ikke noe tvang i at mange menn foretrekker langt hår. Det må de ha lov til.

Det kan ikke sammenlignes med hijab-påbudet i Iran og Afghanistan.

Jeg ville heller ikke sammenlignet dette med hijab-påbud, men jeg tar det på konto for spissformulering. Grande snakker ikke om at dette er for å tekkes eller tiltrekkes menn på noe vis, men at det blir en forventning blant kanskje især unge kvinner å ha langt hår. Hun har jo helt rett i at det nå er svært sjelden at unge kvinner ikke har langt hår. Husker jeg bladde gjennom årboka fra sønnens videregående skole, med alle klassebildene av til sammen flere hundre elever - jeg tror jeg så én jente med kort hår. Selvsagt må både kvinner og menn ha sine preferanser, men når en norm blir så tydelig som dette, blir det også vanskeligere å gå i mot. Eller i det hele tatt tenke/skjønne at det er en forventning om det - en form for kroppspress, bare på hårsveisen. Da jeg var ung, var det større spredning i hårlengde hos jentene enn det vi ser nå. Jeg mener ikke dermed at det er problematisk at det er annerledes nå, men det er et interessant fenomen.

Om man har langt/halvlangt hår synes jeg de fleste kler best en liten lugg til side for ansiktet, det myker opp. Men en slik lugg krever stell for å holde seg pen, om man ikke er veldig heldig med håret fra naturens side. Nettopp derfor har jeg ikke lugg; det er enklere å se ok ut med lang lugg. Og jeg må ha det enkelt, i hvertfall til daglig ;) 

morsan skrev (47 minutter siden):

Husker jeg bladde gjennom årboka fra sønnens videregående skole, med alle klassebildene av til sammen flere hundre elever - jeg tror jeg så én jente med kort hår.

Jeg husker jeg reagerte på vitnemålsutdelingen da sønnen min gikk ut av 10.klasse fra en av landets største ungdomsskoler: Det var én eneste jente som ikke liknet på alle de andre. Hun var den eneste med kort hår, og hun skilte seg veldig ut i klesveien også. 

morsan skrev (48 minutter siden):

Da jeg var ung, var det større spredning i hårlengde hos jentene enn det vi ser nå. J

På førsteklassebildet mitt er det ingen jenter med kort hår, bortsett fra meg, som knapt nok har hårvekst i det hele tatt. Fra fjerde klasse er det mye større variasjon. 

Jeg har alltid hatt kort hår - moren min mente det ville sett håpløst pistrete ut hvis min sparsomme hårvekst liksom skulle spares til langt. Da jeg ble stor nok til å kunne bestemme selv, var jeg enig med henne. Men jeg gikk fra side- til pannelugg som student, selv om den fortsatt er "tynn i kantene".

Hvis jeg blir gammel nok til å bli dement og tenke i de samme baner som jeg gjorde som barn, kommer jeg kanskje til å nekte å bli tatt med til frisøren. Da blir jeg nok litt av et syn 👩‍🦳

morsan skrev (1 time siden):

Jeg ville heller ikke sammenlignet dette med hijab-påbud, men jeg tar det på konto for spissformulering. Grande snakker ikke om at dette er for å tekkes eller tiltrekkes menn på noe vis, men at det blir en forventning blant kanskje især unge kvinner å ha langt hår. Hun har jo helt rett i at det nå er svært sjelden at unge kvinner ikke har langt hår. Husker jeg bladde gjennom årboka fra sønnens videregående skole, med alle klassebildene av til sammen flere hundre elever - jeg tror jeg så én jente med kort hår. Selvsagt må både kvinner og menn ha sine preferanser, men når en norm blir så tydelig som dette, blir det også vanskeligere å gå i mot. Eller i det hele tatt tenke/skjønne at det er en forventning om det - en form for kroppspress, bare på hårsveisen. Da jeg var ung, var det større spredning i hårlengde hos jentene enn det vi ser nå. Jeg mener ikke dermed at det er problematisk at det er annerledes nå, men det er et interessant fenomen.

Dette er med andre ord en fantastisk tid for jenter som ønsker å skille seg ut. De kan bare klippe seg kort.

Folk får ta egne valg og stå for det. Så enkelt er det i mitt hode.

Med referanse til krangelen mellom Liviane og Cilie:

Jeg tenker litt på hvordan det ville vært hvis jeg fant fram til min indre rocker og fikk langt hår, om jeg ville reagert på om noen sa at jeg hadde jentesveis? Jeg tror ikke jeg hadde reagert på det, men i dagens samfunn hvor folk skal krenkes over alt mulig, så skjønner jeg hvis noen ville føle seg krenket over at sitt korte hår ble karakterisert som en guttesveis.

Selv synes jeg at kort hår (altså ikke halvlangt, men kort ala Trine Skei Grande) på jenter sjelden er pent. Men hvorvidt dette skyldes at det typisk ikke er de peneste jentene (igjen ref Trine Skei Grande) som klipper håret sitt kort, eller om jeg rett og slett bare ikke synes det er pent, vet jeg ikke. Men eksempelvis en ekstremt pen jente som Kaley Cuoco (Penny i The Big Bang Theory), synes jeg ikke er pen med kort hår. Som hun jo også har hatt i den serien.

Men jeg ville nok sikkert ikke kalt det guttesveis (selv om jeg ville tenkt det) :)

Endret av ISW
laban skrev (5 timer siden):

Jeg husker jeg reagerte på vitnemålsutdelingen da sønnen min gikk ut av 10.klasse fra en av landets største ungdomsskoler: Det var én eneste jente som ikke liknet på alle de andre. Hun var den eneste med kort hår, og hun skilte seg veldig ut i klesveien også. 

På førsteklassebildet mitt er det ingen jenter med kort hår, bortsett fra meg, som knapt nok har hårvekst i det hele tatt. Fra fjerde klasse er det mye større variasjon. 

Jeg har alltid hatt kort hår - moren min mente det ville sett håpløst pistrete ut hvis min sparsomme hårvekst liksom skulle spares til langt. Da jeg ble stor nok til å kunne bestemme selv, var jeg enig med henne. Men jeg gikk fra side- til pannelugg som student, selv om den fortsatt er "tynn i kantene".

Hvis jeg blir gammel nok til å bli dement og tenke i de samme baner som jeg gjorde som barn, kommer jeg kanskje til å nekte å bli tatt med til frisøren. Da blir jeg nok litt av et syn 👩‍🦳

Jeg husker ikke lenger 1. klassebildet mitt, men mener å huske at det i klassen var kun to jenter med skikkelig langt hår, slik som "alle" har nå. Resten var kort eller halvlangt, litt sånn ala Annika i Pippi. 

Jeg har tykt hår, men har jaggu min andel med rare frisyrer og ikke minst farger oppigjennom årene. 😉 

Annonse

morsan skrev (40 minutter siden):

Det var en kraftig forenkling av hvordan livet og forventningene er for især de unge kvinnene/jentene. 

Jeg kunne ikke vært mer enig.  Nesten alle unge jenter har langt hår og markerte øyenbryn. Da kan ma lure på hvor reelt dette valget er.

ISW skrev (3 timer siden):

Med referanse til krangelen mellom Liviane og Cilie:

Jeg tenker litt på hvordan det ville vært hvis jeg fant fram til min indre rocker og fikk langt hår, om jeg ville reagert på om noen sa at jeg hadde jentesveis? Jeg tror ikke jeg hadde reagert på det, men i dagens samfunn hvor folk skal krenkes over alt mulig, så skjønner jeg hvis noen ville føle seg krenket over at sitt korte hår ble karakterisert som en guttesveis.

Selv synes jeg at kort hår (altså ikke halvlangt, men kort ala Trine Skei Grande) på jenter sjelden er pent. Men hvorvidt dette skyldes at det typisk ikke er de peneste jentene (igjen ref Trine Skei Grande) som klipper håret sitt kort, eller om jeg rett og slett bare ikke synes det er pent, vet jeg ikke. Men eksempelvis en ekstremt pen jente som Kaley Cuoco (Penny i The Big Bang Theory), synes jeg ikke er pen med kort hår. Som hun jo også har hatt i den serien.

Men jeg ville nok sikkert ikke kalt det guttesveis (selv om jeg ville tenkt det) :)

Jeg klippet meg kort før nyttår, og har aldri fått så mye komplimenter for håret mitt noen gang.. nesten alle jeg kjenner har kommentert det 😀

Hurja skrev (6 minutter siden):

Jeg klippet meg kort før nyttår, og har aldri fått så mye komplimenter for håret mitt noen gang.. nesten alle jeg kjenner har kommentert det 😀

Huff huff 😂

Bare tuller - du ble sikkert fin 😊

morsan skrev (1 time siden):

Det var en kraftig forenkling av hvordan livet og forventningene er for især de unge kvinnene/jentene. 

Jeg ønsker ikke å forstå hva slags press de føler på å ha langt hår. Jeg ønsker ikke lære opp "jenter især" til en så ekstrem offermentalitet.

Jeg vil heller applaudere de som skiller seg ut. Jeg synes kort hår er et friskt pust og veldog tøft på de som kler det. Det signaliserer selvstendighet og selvtillit.

Bare dropp den "stakkars jenter" vinklingen.

morsan skrev (4 timer siden):

100 % enig. Det var en kraftig og ganske naiv forenkling. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...