Gå til innhold

Hva betyr disse målingene ?


pinky

Anbefalte innlegg

Hei

Håper at du kan gi meg svar på dette, da min faste lege er på ferie ?

Jeg har fått målt

ANA tiltreing på 1.1 normal oppgistil mindre enn 1,0

CRP til 39 normal oppgis til mindreenn 10

IGE til 129 normal mindre enn 120

Kalsium, serum 2,85 normal 2,10-2.5

Phandiatop1 til POS normal er negativ

Sink, serum til IG normal 10.0-18.

Anti-TPO er 75 norm mindreenn 35 ( dette er også påvist tidligere)

Diverse stoffskifteprøver normal utenom TSH som beror på at jeg nå er litt overdosert i samråd med legen, da jeg er i dårlig form

Har astma/kols og ME i tillegg til stoffskifteplager, og kreft 2 ganger.

Lurer nå på hva disse prøvene sier.

Håper på svar

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

ANA er antinukleært antistoff. Dette er en prøve som er positiv ved visse bindevevssykdommer. Normalverdier er ikke absolutte grenser mellom syk og frisk og grenseverdier må alltid tolkes med forsiktighet.

CRP - c-reaktivt protein - er et stoff som opptrer i blodet ved betennelsereaksjoner. Verdier over 50 tyder ofte på bakterielle betennelser, under 50 er det oftere virus eller andre betennelsestilstander.

IgE er et an

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, lege

Teknikken kuttet i stykker det forrige innlegget mitt. Jeg fortsetter derfor her:

IgE er et bestemt antistoff i blodet som er forbundet med allergiske reaksjoner. Forhøyet IgE tyder derfor på allergi, men prøven er ikke helt pålitelig og allergidiagnose kan ikke stilles på denne prøven alene.

Ved en test som kalles RAST er det mulig å påvise allergiantistoffer mot spesielle stoffer man er allergisk for. Disse testene er nokså kostbare. Phadiatop er en måte å kjøre en test mot en fast blanding av de viktigste allergifremkallende stoffene. Positiv Phadiatop sier derfor at det foreligger allergi, men ikke mot hvilket stoff. Så kan man gå videre med enkeltstående RAST-tester mot de stoffene man mistenker mest.

Anti TPO er antistoffer mot skjoldbruskkjertelen (thyroidea). De er uttrykk for en betennelse i skjoldbruskkjertelen som regel med angrep fra kroppens egen immunsystem. Selve denne betennelsen kan vi ikke behandle, men den er et signal på at vi må være på vakt om det kan opptrå sviktende funksjon som gir lavt stoffskifte. Men det har du kanskje fått påvist og under behandling allerede?

Spørsmål på Doktor Online kan ikke erstatte vanlig konsultasjon hos lege. Dersom du ønsker disse problemstillingene bedre belyst bør du vurdere å ta kontakt med egen lege.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...