Gå til innhold

Det er ok av meg å møte til time i morgen? Har korona men er ute av karantene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker

I morgen er det en uke siden jeg ble koronasyk. Jeg er høygravid, og har vært veldig dårlig - ikke alvorlig. Naturlig nok har jeg også vært bekymret for om det går bra med babyen. I morgen har jeg time på sykehuset for stresstest og ultralyd, og dette vil jeg gjerne få med meg nå, for å forsikre meg om at babyen har det bra. Samtidig er jeg fortsatt syk, og har definitivt symptomer på korona, men ikke feber. Jeg var ute av karantene for to dager siden, i morgen tre. Likevel kan jeg jo være smittsom, men reglene sier vel nå at det ikke har noe å si. At man kun har fire dager i karantene. 

Er det ok av meg å komme til time i morgen? Jeg tror det, men er redd for å gjøre noe feil. Kan ikke ringe å spørre, siden det har vært stengt i helgen, og jeg har time akkurat når det åpner i morgen.

Anonymkode: 5b839...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt usikker

I morgen er det en uke siden jeg ble koronasyk. Jeg er høygravid, og har vært veldig dårlig - ikke alvorlig. Naturlig nok har jeg også vært bekymret for om det går bra med babyen. I morgen har jeg time på sykehuset for stresstest og ultralyd, og dette vil jeg gjerne få med meg nå, for å forsikre meg om at babyen har det bra. Samtidig er jeg fortsatt syk, og har definitivt symptomer på korona, men ikke feber. Jeg var ute av karantene for to dager siden, i morgen tre. Likevel kan jeg jo være smittsom, men reglene sier vel nå at det ikke har noe å si. At man kun har fire dager i karantene. 

Er det ok av meg å komme til time i morgen? Jeg tror det, men er redd for å gjøre noe feil. Kan ikke ringe å spørre, siden det har vært stengt i helgen, og jeg har time akkurat når det åpner i morgen.

Anonymkode: 5b839...2f4

Hva slags restsymptomer er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (19 minutter siden):

Hva slags restsymptomer er det du har?

Jeg har egentlig mer enn restsymptomer. Jeg føler at jeg er i den verste delen av sykdommen enda, og det har vart i fire dager. Har tett nese, hoster slim, nyser, er helt utmattet, blir svimmel og må sette meg med bare av å gå noen meter i huset. Orker ikke sitte oppreist mer enn en kort stund av gangen før jeg må legge meg ned. Er kortpustet. Føler meg elendig. 

Anonymkode: 5b839...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har egentlig mer enn restsymptomer. Jeg føler at jeg er i den verste delen av sykdommen enda, og det har vart i fire dager. Har tett nese, hoster slim, nyser, er helt utmattet, blir svimmel og må sette meg med bare av å gå noen meter i huset. Orker ikke sitte oppreist mer enn en kort stund av gangen før jeg må legge meg ned. Er kortpustet. Føler meg elendig. 

Anonymkode: 5b839...2f4

Såfremt du har vært feberfri i minst 24 timer, så synes jeg du skal ta på deg munnbind og møte til timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt feber med koronaen. Tenker å gjøre det du foreslår. Det er jo innen regelverket. Får bare holde god avstand til andre gravide som evt. er på venterommet.

Anonymkode: 5b839...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri hatt feber med koronaen. Tenker å gjøre det du foreslår. Det er jo innen regelverket. Får bare holde god avstand til andre gravide som evt. er på venterommet.

Anonymkode: 5b839...2f4

Det høres fornuftig ut:-) Kanskje passe ekstra godt på håndhygienen i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er litt usikker

I morgen er det en uke siden jeg ble koronasyk. Jeg er høygravid, og har vært veldig dårlig - ikke alvorlig. Naturlig nok har jeg også vært bekymret for om det går bra med babyen. I morgen har jeg time på sykehuset for stresstest og ultralyd, og dette vil jeg gjerne få med meg nå, for å forsikre meg om at babyen har det bra. Samtidig er jeg fortsatt syk, og har definitivt symptomer på korona, men ikke feber. Jeg var ute av karantene for to dager siden, i morgen tre. Likevel kan jeg jo være smittsom, men reglene sier vel nå at det ikke har noe å si. At man kun har fire dager i karantene. 

Er det ok av meg å komme til time i morgen? Jeg tror det, men er redd for å gjøre noe feil. Kan ikke ringe å spørre, siden det har vært stengt i helgen, og jeg har time akkurat når det åpner i morgen.

Anonymkode: 5b839...2f4

Jeg synes ikke du skal møte. Er du fremdeles syk så hold deg hjemme. Du må tenke på andre og og du greier deg vel litt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig uenig med Frosken her, og syns iallfall du skal tinge sykehuset i morgen og spørre hva de mener. Hvor mange vaksiner har du tatt, og når tok fu siste dose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retningslinjene angitt på helsenorge sier følgende: 

Hvor lenge må du være isolert?

Dersom du har symptomer kan du avslutte isolasjon når det har gått minimum 4 døgn fra tidspunktet symptomene startet og du har vært feberfri i minst 24 timer, uten å bruke febernedsettende medisin. Dette gjelder uavhengig av om du er vaksinert eller ikke.

Restsymptomer

Restsymptomer er symptomer som er igjen etter isolasjonstiden er over. Det kan være tap av/endret smak- og luktesans, hoste, tungpustethet og nedsatt almenntilstand. Disse symptomene går som oftest over av seg selv etter litt tid.

Så lenge du har gjennomført isolasjonstiden og har vært feberfri i 24 timer uten bruk av febernedsettende medisin, er det greit å ha enkelte restsymptomer.

Dersom du føler deg syk, bør du holde deg hjemme til allmenntilstanden din er bedre. Noen kan oppleve å ha senfølger og ettervirkninger i lenger tid.

Hentet fra Testing og isolasjon - helsenorge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):Dersom du føler deg syk, bør du holde deg hjemme til allmenntilstanden din er bedre. 

 

Anonymkode: adc6e...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er litt usikker

I morgen er det en uke siden jeg ble koronasyk. Jeg er høygravid, og har vært veldig dårlig - ikke alvorlig. Naturlig nok har jeg også vært bekymret for om det går bra med babyen. I morgen har jeg time på sykehuset for stresstest og ultralyd, og dette vil jeg gjerne få med meg nå, for å forsikre meg om at babyen har det bra. Samtidig er jeg fortsatt syk, og har definitivt symptomer på korona, men ikke feber. Jeg var ute av karantene for to dager siden, i morgen tre. Likevel kan jeg jo være smittsom, men reglene sier vel nå at det ikke har noe å si. At man kun har fire dager i karantene. 

Er det ok av meg å komme til time i morgen? Jeg tror det, men er redd for å gjøre noe feil. Kan ikke ringe å spørre, siden det har vært stengt i helgen, og jeg har time akkurat når det åpner i morgen.

Anonymkode: 5b839...2f4

Veldig uenig med de som sier du bare kan dra. Jeg ville ikke vært i tvil om å holde meg hjemme fremfor å utsette andre for smitte. Jeg hadde ringt og gitt beskjed.

Anonymkode: 9c112...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96 skrev (3 timer siden):

Jeg synes ikke du skal møte. Er du fremdeles syk så hold deg hjemme. Du må tenke på andre og og du greier deg vel litt selv?

Jeg synes det er vesentlig at trådstarter er høygravid og skal til nødvendig undersøkelse på sykehus. Hensikten er å avgjøre at det går bra med babyen. Da er det lite relevant å spørre om hun "greier seg vel litt selv?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (35 minutter siden):

Jeg synes det er vesentlig at trådstarter er høygravid og skal til nødvendig undersøkelse på sykehus. Hensikten er å avgjøre at det går bra med babyen. Da er det lite relevant å spørre om hun "greier seg vel litt selv?"

Jeg syns det er vesentlig at TS sier at hun er på ditt sykeste. Hun skal ta ultralyd og stresstest (som vil kunne påvirkes av sykdomsforløpet og dermed ikke vise korrekt resultat), det skader ikke å vente til onsdag eller tirsdag med dette. Det er ikke akkurat  akutt det hun skal møte for i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (54 minutter siden):

Jeg synes det er vesentlig at trådstarter er høygravid og skal til nødvendig undersøkelse på sykehus. Hensikten er å avgjøre at det går bra med babyen. Da er det lite relevant å spørre om hun "greier seg vel litt selv?"

Ah. Ja det nevnte hun jo ikke. Beklager misforsto. Trodde hun hadde på psykolog time.

Anonymkode: 594ae...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (14 minutter siden):

Jeg syns det er vesentlig at TS sier at hun er på ditt sykeste. Hun skal ta ultralyd og stresstest (som vil kunne påvirkes av sykdomsforløpet og dermed ikke vise korrekt resultat), det skader ikke å vente til onsdag eller tirsdag med dette. Det er ikke akkurat  akutt det hun skal møte for i morgen. 

Det hadde selvfølgelig vært bra om hun hadde hatt mulighet til å sjekke med sykehuset dagen i forveien. Og om det er så enkelt at de kan utsette undersøkelsene en dag eller to, så er jo det også en god løsning. Men senest i dag ble det fremhevet at forskningen viser at omicron smitter mest de tre første dagene. Husker ikke om det var Spurkeland eller Grødeland som poengterte det. Jeg synes trådstarter med god samvittighet kan møte opp - gitt bruk av munnbind og god håndhygiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (10 timer siden):

Det hadde selvfølgelig vært bra om hun hadde hatt mulighet til å sjekke med sykehuset dagen i forveien. Og om det er så enkelt at de kan utsette undersøkelsene en dag eller to, så er jo det også en god løsning. Men senest i dag ble det fremhevet at forskningen viser at omicron smitter mest de tre første dagene. Husker ikke om det var Spurkeland eller Grødeland som poengterte det. Jeg synes trådstarter med god samvittighet kan møte opp - gitt bruk av munnbind og god håndhygiene. 

TS ønsker å trygges på at barnet har det bra, dvs det er ikke en akutt undersøkelse hun skal gjennom. Da syns jeg at det er unødvendig å utsette andre gravide for tilsvarende engstelse. Sykehuset bør være så trygt som mulig å oppsøke for alle, og slik TS legger fram saken tror jeg ikke hun ville likt at andre møtte henne mens de var på sitt sykeste. Tre, fire eller fem dager siden smitte er ikke matematikk, bare estimat og kan ikke brukes som noe slags fasit.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (19 minutter siden):

TS ønsker å trygges på at barnet har det bra, dvs det er ikke en akutt undersøkelse hun skal gjennom. Da syns jeg at det er unødvendig å utsette andre gravide for tilsvarende engstelse. Sykehuset bør være så trygt som mulig å oppsøke for alle, og slik TS legger fram saken tror jeg ikke hun ville likt at andre møtte henne mens de var på sitt sykeste. Tre, fire eller fem dager siden smitte er ikke matematikk, bare estimat og kan ikke brukes som noe slags fasit.

Ja, og det står jo i det som er sitert over at 4 dager er et minimum, at man kan gå ut etter det hvis man har vært feberfri i 24 timer og kun har restsymptomer, men også at man bør holde seg hjemme dersom man føler seg syk. Vi er vel i siste kategori her - basert på beskrivelsen fra TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (23 minutter siden):

Vi er vel i siste kategori her - basert på beskrivelsen fra TS

Nettopp, dette med fire dager gjelder først og fremst for alle de som ikke får symptomer i det hele tatt.

Dessuten, jeg nevnte hensynet til andre gravide i forrige innlegg, men også personalet skal skjermes for smitte, spesielt nå som det er krevende å finne kvalifiserte vikarer innenfor helsesektoren.  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (46 minutter siden):

Nettopp, dette med fire dager gjelder først og fremst for alle de som ikke får symptomer i det hele tatt.

Dessuten, jeg nevnte hensynet til andre gravide i forrige innlegg, men også personalet skal skjermes for smitte, spesielt nå som det er krevende å finne kvalifiserte vikarer innenfor helsesektoren.  

Jeg ser at vi tolker retningslinjene noe ulikt. Min forståelse er at det er meningen at vi nå skal være mindre engstelige og forsiktige, enn hva vi har vært oppfordret til tidligere i pandemien - og at 4-dagers regelen mht isolasjon er godt faglig forankret.  

 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...