Gå til innhold

Kupton: tilleggsmedisin til zoloft

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med legen min igår og han nevnte at han hadde vurdert å sette meg på en tilleggsmedisin til zoloft iom at angsten min ikke blir bedre. Han nevnte blant annet quetiapin. Jeg har også fått tips om truxal og risperdal fra @ISW. Har du noen anbefalinger til meg om hva du tror kan hjelpe meg? Det jeg isåfall trenger hjelp til er å dempe tankekjør/angst og for søvn (mine diagnoser er panikklidelse og OCD). Det skal sies at jeg er livredd for medisiner og ekle (psykiske) bivirkninger. Hvilken medisin er mest "uskyldig" i dine øyne? Jeg spør deg fordi legen min ikke har like god kunnskap om psykiatriske legemidler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465465-kupton-tilleggsmedisin-til-zoloft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den mildeste medisinen er Truxal. Den har i "angstdoser" ikke noen andre bivirkninger enn trøtthet og eventuell munntørrhet.

Quetiapin har en lignende virkemåte som Truxal, og har også lite bivirkninger i lave doser.

Da jeg sa Risperdal, var det mer som en spesifikk behandling mot OCD. Sammen med SSRI er det den medisinen som har best dokumentasjon mot OCD. Spesielt mot OCD med litt dårlig innsikt.

ISW skrev (6 minutter siden):

Den mildeste medisinen er Truxal. Den har i "angstdoser" ikke noen andre bivirkninger enn trøtthet og eventuell munntørrhet.

Quetiapin har en lignende virkemåte som Truxal, og har også lite bivirkninger i lave doser.

Da jeg sa Risperdal, var det mer som en spesifikk behandling mot OCD. Sammen med SSRI er det den medisinen som har best dokumentasjon mot OCD. Spesielt mot OCD med litt dårlig innsikt.

Har lest at noen som tar Truxal får voldsomme mareritt 🥺 Men det er vel sikkert individuelt. Er så redd for alt som kan gjøre ting verre.

helseangst skrev (7 minutter siden):

Hva går du på Truxal mot hvis jeg kan spørre?😊

Det startet med å bare ta det for uto/angst, tankekjør og søvn, men så ble det også som stemningsstabiliserende. Tror kanskje det var da dosen ble satt opp til 75 mg. 

Den hjelper i hvert fall veldig på tankekjør og dermed for å roe ned nok til å sove. Og hjelper meg til å sove mer sammenhengende. 

Annonse

angstfull1985

Mitt beste råd er å ikkje Google dei medisinane som legen foreslår at du kan ta! Om du ikkje googler so slepp du å vite om dei «ekle bivirkningene», og dermed mest sannsynlig ikkje får dei 😉 Om du les om bivirkningene so forventar du nesten at du får dei! Og om du då får desse bivirkningene, so er det mest sannsynlig angst, og ikkje bivirkning. Stol på legen, han gir deg ikkje noko som er farlig for deg :-))

• 1 år senere...
AnonymBruker
ISW skrev (På 1.3.2022 den 9.53):

Fant denne tråden da jeg søkte etter ocd. Hjelper risperdal også mot tankekjør og angst (med innslag av ocd)?  Er den tung og med mye bivirkninger sammenlignet med de andre ap?

Anonymkode: 4f301...de4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...